Ved sommerhytta har vi en lang steintrapp ned til sjøen. Ca. 3 meter av skråningen er for bratt til å legge en vanlig steintrapp, så der er det en støpt betongtrapp. Den delen ble laget en gang under 2. verdenskrig og tidens tann (og antagelig dårlig kvalitet på betongen) gjør at den er helt falleferdig.
Resten av trappen smelter veldig godt inn i naturen, mens den støpte delen føles "kunstig", så når den nå må gjøres om vil jeg få den så naturlig som mulig.
Min tanke er å legge en steintrapp, men å forsterke den med betong for å få steinene til å ligge stille.
1. Hva skal man bruke for betong?
2. Det er rent fjell under trappen – kan man støpe direkte på fjellet, eller må man sikre trappen på noen måte?
3. Noe annet man bør tenke på?
Resten av trappen smelter veldig godt inn i naturen, mens den støpte delen føles "kunstig", så når den nå må gjøres om vil jeg få den så naturlig som mulig.
Min tanke er å legge en steintrapp, men å forsterke den med betong for å få steinene til å ligge stille.
1. Hva skal man bruke for betong?
2. Det er rent fjell under trappen – kan man støpe direkte på fjellet, eller må man sikre trappen på noen måte?
3. Noe annet man bør tenke på?
M
magentis
Utestengt
· Västernorrland
· 478 innlegg
magentis
Utestengt
- Västernorrland
- 478 innlegg
Det går å støpe direkte mot berget, men i ditt tilfelle så ville jeg borret ned litt armeringsjern som betongen kan feste mot. Spør i faghandelen etter riktig betong, så får du riktig, da jeg antar at det er ferdigblandet tørr betong du mener... Armeringsjern kjøper du oppklippet i passende lengde på samme sted. En god borhammer kan kanskje leies der også. Ikke alle har det, men vet isteden hvor du skal vende deg.
Pass samtidig på å bore bort gammel dårlig betong. Får du ikke løs den.., ja da er den heller ikke dårlig, så la den bare sitte igjen..., om den ikke er i veien selvfølgelig.
Prøv å støpe når det ikke er direkte sol og hett, for da må du vanne for at betongen ikke skal herde for fort, noe som fører til sprekker. I alle tilfeller bør du holde betongen fuktig noen dager etter støpingen, det gjør den bare sterkere.. Det duger med å sprute på litt vann nå og da..
magentis.
Pass samtidig på å bore bort gammel dårlig betong. Får du ikke løs den.., ja da er den heller ikke dårlig, så la den bare sitte igjen..., om den ikke er i veien selvfølgelig.
Prøv å støpe når det ikke er direkte sol og hett, for da må du vanne for at betongen ikke skal herde for fort, noe som fører til sprekker. I alle tilfeller bør du holde betongen fuktig noen dager etter støpingen, det gjør den bare sterkere.. Det duger med å sprute på litt vann nå og da..
magentis.
Sist redigert:
Klikk her for å svare