Hei,
har lest alle gode råd i tråden om brygger/steinkister.
Vår brygge står i dag på 6 lerkestolper siden 30 år men isen skyver dem opp og det er vanskelig å trykke dem ned. Det er båter som passerer i leden lenger ut som lager bølger som igjen løfter isen, og bryggen følger med til tross for sin tyngde, den er ca 60 kvm.
Nå skal jeg rive den og lage en steinkiste. Steinkisten lages av betongvegger med sidene ca 2x3 meter.
Dybden ytterst er bare ca 1 meter. Så er det 1,3 meter leire ned til fjellet.
Mitt spørsmål er hvorfor man ofte ser at man bygger steinkistene med rette sider. Hvorfor ikke gjøre hele kisten lett konisk slik at isen "mister grepet" når den prøver å løfte det hele?
Bmrh
har lest alle gode råd i tråden om brygger/steinkister.
Vår brygge står i dag på 6 lerkestolper siden 30 år men isen skyver dem opp og det er vanskelig å trykke dem ned. Det er båter som passerer i leden lenger ut som lager bølger som igjen løfter isen, og bryggen følger med til tross for sin tyngde, den er ca 60 kvm.
Nå skal jeg rive den og lage en steinkiste. Steinkisten lages av betongvegger med sidene ca 2x3 meter.
Dybden ytterst er bare ca 1 meter. Så er det 1,3 meter leire ned til fjellet.
Mitt spørsmål er hvorfor man ofte ser at man bygger steinkistene med rette sider. Hvorfor ikke gjøre hele kisten lett konisk slik at isen "mister grepet" når den prøver å løfte det hele?
Bmrh
Ja de gamle tømrede steinkistene ved kysten i Norrbotten var som regel koniske for at ikke isen skulle løfte dem. Nå har de råtnet bort. Tilbake finnes imidlertid betongkonstruksjoner som i de fleste tilfeller enten har sprukket opp eller sunket så de er skjeve.
Takk for synspunkt. Min entreprenør sier at han pleier å sette kistene på enten markduk eller armeringsmatte?
Dessuten stålrør ned til fjellet i hvert hjørne. Dette er lengst inne i Mälaren (Galten) men bølgene under isen fra fartøyene
mot Köping skaper likevel problemer.
Som sagt, bygges av betongelement som skal sammenføyes i hjørnene med grove flattjern som bøyes 90 grader og
boltes gjennom betongen. Hva tror du?
Dessuten stålrør ned til fjellet i hvert hjørne. Dette er lengst inne i Mälaren (Galten) men bølgene under isen fra fartøyene
mot Köping skaper likevel problemer.
Som sagt, bygges av betongelement som skal sammenføyes i hjørnene med grove flattjern som bøyes 90 grader og
boltes gjennom betongen. Hva tror du?
Ved lignende grunnforhold har jeg vært med på kaiutbygginger hvor vi har boret ned brønnforingsrør noen meter i berget og fylt disse med betong som fundamentering. Rørene får deretter selvfølgelig stikke opp gjennom leiren og vannet. Disse kaiene har holdt bra og vært enkle å bygge. Brønnborere pleier jo å være tilgjengelige på de fleste steder. Teknologien burde fungere like godt for en brygge.
Klikk her for å svare