Klimaet i et steinhus er uten sidestykke synes jeg. Min far har noe lignende det du beskriver, bortsett fra kjelleren, og det funker greit. En annen positiv ting med stein er at det blir et stille hus og du har lite utelyd som forstyrrer - vei, tog eller fly.
Ville tenkt annerledes på innvendige vegger hvis jeg var deg. Elinstallasjon mm blir betydelig lettere i platevegger.
Kobbertak? Er det lov lenger? Kanskje det bare er Stockholms stad som ikke tillater det lenger. Umalt altså. Kobberioner løses ut og følger med overvannet ut i våre vassdrag...
Ville tenkt annerledes på innvendige vegger hvis jeg var deg. Elinstallasjon mm blir betydelig lettere i platevegger.
Kobbertak? Er det lov lenger? Kanskje det bare er Stockholms stad som ikke tillater det lenger. Umalt altså. Kobberioner løses ut og følger med overvannet ut i våre vassdrag...
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være lettere med elinstallasjonen for en trevegg enn lettbetongvegg. Lettbetongvegg er det bare å frese et spor for røret og det blir litt støvete. Så er det bare å legge inn det og pusse igjen. Har man innvendige vegger av lettbetong så lydisolerer de bedre mellom rommene.
Jeg for min del kommer til å ha alt i Ytong unntatt takstoler og yttertak.
M.V.H
Jörgen
Jeg for min del kommer til å ha alt i Ytong unntatt takstoler og yttertak.
M.V.H
Jörgen
Ja, man gjør jo som man viljoen1 skrev:Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være lettere med elinstallasjonen for en trevegg enn lettbetongvegg. Lettbetongvegg er det bare å frese et spor for røret ok det blir litt støvete. Så er det bare å legge det inn og pusse igjen. Har man innervegger av lettbetong så lydisolerer de bedre mellom rommene.
Jeg for min del kommer til å ha alt i Ytong utenom takstoler og yttertak.
M.V.H
Jørgen
Materialvalget i de ulike delene av huset avhenger av hvordan planløsning og utforming på huset blir. Storblokk eller prefablokk blir veldig dyrt ved kompliserte former. Jeg holder selv på å bygge mitt eget hus i ytong. Det er en åttekantet 1 1/2 planshus på ca 200 m^2. Jeg har tegnet vårt hus selv og bygger det helt alene også. Jeg bygger det i småblokker med tynnfug. Det blir mye saging med åtte hjørner. Jeg har alle innervegger i ytong dels på grunn av at to vegger er bærende og for å unngå bevegelser mellom ulike materialer, som kan føre til sprekker. Takstammen er i tre da det ikke går an å løse takstamme i ytong. I dag er stammene ferdig samt undertak og papp på taket.
Honken
Honken
Ja, jeg gjør alt selv. Vel, ikke helt alt, ikke gravingen, ikke installasjon av vannledninger og varmesystem. Jeg har hatt mange venner som har hjulpet meg samt svigerfar som er pensjonert snekker og tilbringer mye av sin tid til byggingen. I dagens situasjon har vi fått opp den bærende konstruksjonen med bjelkelag osv samt lagt svill og papp og skal nå begynne med hulltaking for strøm, varme, ventilasjon, vann og avløp.
Vi begynte å rive et gammelt hus på tomten den 1. februar og begynte å grave den 17. april, støpte grunnmuren den 28. mai, og begynte å mure grunnmuren 2 uker senere. Så det tar selvsagt litt tid. Ytterveggene består av 60x35x15 cm blokker, så det har gått med ca 20 tonn til ytterveggene, 55 tonn til bjelkelagene og totalt all lettbetong ca 100 tonn. Huset blåser nok ikke bort. Når det gjelder fuktvandring mellom lettbetongen og takstoler mm i tre, legger man alltid tjærepapp mellom disse to materialene. På enkelte steder legges det plastfilm.
Interesserte i tegninger, bilder mm kan sende e-post med hva som ønskes, så kanskje jeg kan sende dem til dere.
Mvh Honken
Vi begynte å rive et gammelt hus på tomten den 1. februar og begynte å grave den 17. april, støpte grunnmuren den 28. mai, og begynte å mure grunnmuren 2 uker senere. Så det tar selvsagt litt tid. Ytterveggene består av 60x35x15 cm blokker, så det har gått med ca 20 tonn til ytterveggene, 55 tonn til bjelkelagene og totalt all lettbetong ca 100 tonn. Huset blåser nok ikke bort. Når det gjelder fuktvandring mellom lettbetongen og takstoler mm i tre, legger man alltid tjærepapp mellom disse to materialene. På enkelte steder legges det plastfilm.
Interesserte i tegninger, bilder mm kan sende e-post med hva som ønskes, så kanskje jeg kan sende dem til dere.
Mvh Honken
Det er ingen problemer.Familjefadern skrev:
Sammenlign gjerne med et trehus på en støpt plate.
Tretakskonstruksjon på steinhus er den desidert vanligste løsningen.
Kult bygg! Nei, med en matchvekt på 100 tonn vil nok ikke rammen blåse bort. Klassiker er vel når taket drar av sted som en frisbee.Honken_byggare skrev:Japp jeg gjør alt selv. Nåja ikke helt alt, ikke gravingen, ikke installasjon av vannledninger og varmesystem. Jeg har hatt mange venner som har hjulpet meg samt svigerfar som er pensjonert snekker og tilbringer mye av sin tid til byggingen. Per dags dato har vi fått opp den bærende rammen med bjelkelag osv samt lagt svill og papp og skal nå sette i gang med hulltaking for strøm, varme, ventilasjon, vann og avløp.
Vi begynte å rive et gammelt hus på tomten den 1. februar og begynte å grave den 17. april, støpte grunnmuren den 28. mai, og begynte å mure grunnmuren 2 uker senere. Så visst, det tar sin lille tid. Ytterveggene består av 60x35x15 cm blokk så det har gått med ca 20 tonn til ytterveggene, 55 tonn til bjelkelagene og totalt all lettbetong ca 100 tonn. Huset blåser nok ikke bort. Når det gjelder fuktvandring mellom lettbetongen og takstoler osv i tre så legger man alltid tjærepapp mellom disse to mtrl. På visse steder legges plastfilm.
Interessert i tegninger, bilder osv kan sende e-post til det som ønskes så kanskje jeg kan sende dem til dere.
Mvh Honken
Hva mener du med "svill på taket"? Jeg har ikke hørt den termen før...
Har du ikke hørt at man svaller taket når man spikrer råsponten?
Forresten så bor vi på byggeplassen på grunn av den høye husleien vi hadde i leiligheten. Så vi bor under bytiden ca 1 år i 2 sammenbygde arbeidsbrakker, 3 rom og kjøkken med toalett, dusj og vaskerom 55m^2. Så den minste ledige tiden er med andre ord viet til byggeplassen.
Mvh Honken
Forresten så bor vi på byggeplassen på grunn av den høye husleien vi hadde i leiligheten. Så vi bor under bytiden ca 1 år i 2 sammenbygde arbeidsbrakker, 3 rom og kjøkken med toalett, dusj og vaskerom 55m^2. Så den minste ledige tiden er med andre ord viet til byggeplassen.
Mvh Honken
Aldri, faktisk...Honken_byggare skrev:
Men jeg er jo ingen "ekte" byggmester heller.
Jeg har bare hørt om "spikre råsponten".
Bygging er jo, som seiling, en virksomhet full av merkelige termer som kun de innvidde forstår...
Fortsatt, etter 10 år som fritidsskipper står jeg på gulvet i båten og svinger til høyre i motsetning til en "ekte" båtmenneske som står på dørken og gir styrbord. Så det tar nok en stund til før jeg fikser/aksepterer byggslangen.
Luksus! Vi bodde på 25kvm i ett år uten vannHonken_byggare skrev:
Jaja, nå kommer vel Jureit med sine sketna 14 kvadrat og så begynner det å høres ut som Monty Pythons over-/underdrivelser...
Alvorlig talt er det jo det beste - å bo ved bygget. Man får jo mye gjort på tid som ellers ville gått til reiser og "komme igang".
Hvor bygger dere hen?
Honken!
Dine bjælkelagselement! Hva er målene på disse? For det er vel lettbetong bjælkelag du har? Et annet spørsmål, har du gjort holdfasthetsberegninger på ditt hus?
Jeg er selv i valg og kval om man skal ha trebjælkelag eller Ytong bjælkelag.
M.V.H
Jørgen
Dine bjælkelagselement! Hva er målene på disse? For det er vel lettbetong bjælkelag du har? Et annet spørsmål, har du gjort holdfasthetsberegninger på ditt hus?
Jeg er selv i valg og kval om man skal ha trebjælkelag eller Ytong bjælkelag.
M.V.H
Jørgen
Absolutt skal du ha lettbetongdekke. Da slipper du alle problemer med trekk og at de ulike materialene beveger seg forskjellig.
Jeg har lettbetongdekke 250mm tykt både oppe og nede. Nede skal det dessuten tilleggsisoleres med 100mm isolasjon under dekket i torpargrunnen. Det er jo slik at mange av mine elementer er spesialbestilt med 45° vinkler, noe som har kostet.
Det finnes jo elementer fra 1m til 6m i 10cm mål, de er 60cm brede med fjær og not.
Ja, jeg har gjort styrkeberegninger, ja ikke jeg, men en lettbetongkonstruktør.
Jeg har lettbetongdekke 250mm tykt både oppe og nede. Nede skal det dessuten tilleggsisoleres med 100mm isolasjon under dekket i torpargrunnen. Det er jo slik at mange av mine elementer er spesialbestilt med 45° vinkler, noe som har kostet.
Det finnes jo elementer fra 1m til 6m i 10cm mål, de er 60cm brede med fjær og not.
Ja, jeg har gjort styrkeberegninger, ja ikke jeg, men en lettbetongkonstruktør.
Et hett tips er å gå inn på Ytongs nettside og laste ned lettbetongboka, der står alt man trenger å vite om montering og mtrl.
Vi har akkurat bygget et 1.5-plans hus i Finja ISO blokk 350mm og jeg må si at det har blitt fantastisk.
Pussede vegger på innsiden med gipsmørtel som vi også har på alle vegger med stendere i første etasje.
Så belyser vi med spotter for å fremheve strukturen i veggene. Rått ble det!!
Maleri, gardinstenger og alt annet som kona vil ha på veggene er veldig lett å montere. Bare borre med vanlig bor og plugg...ferdig!! Og hvis man ombestemmer seg, er det bare å fylle på med litt gipsmørtel så forsvinner hullet.
Innervegger består av 45mm mineralull, 75 stendere, 12mm sponplate og 13mm gips.
Sponplaten er dagens tips!!
En liten kostnad, men så mye enklere å feste ting og litt ekstra lydisolering.
Vi er kjempefornøyde med vårt steinhus.
Pussede vegger på innsiden med gipsmørtel som vi også har på alle vegger med stendere i første etasje.
Så belyser vi med spotter for å fremheve strukturen i veggene. Rått ble det!!
Maleri, gardinstenger og alt annet som kona vil ha på veggene er veldig lett å montere. Bare borre med vanlig bor og plugg...ferdig!! Og hvis man ombestemmer seg, er det bare å fylle på med litt gipsmørtel så forsvinner hullet.
Innervegger består av 45mm mineralull, 75 stendere, 12mm sponplate og 13mm gips.
Sponplaten er dagens tips!!
Vi er kjempefornøyde med vårt steinhus.