Det er nå for tiden aktuelt med ferdigmurte helvegger i stedet for blokker som mures på stedet. Ytong har jo dette i sitt sortiment. Ettersom arbeidstiden er avgjørende for et steinhusbyggs sluttkostnad, finnes det noen som har erfaring med hva som blir billigst. 1) Løse blokker som mures for hånd eller 2) ferdige elementer som monteres med kran med betydelig mindre arbeid?

Jeg antar at de ferdige elementene er betydelig dyrere, spørsmålet er hvor går brytpunktet for lønnsomhet?

Vi sikter på et steinhus på 250 kvm. Videre lurer jeg på om det blir billigere å bygge enetasjes 250 kvm eller 2 etasjer. Skal legge inn om en forhåndsuttalelse så er takknemlig for innspill.

:o

Ingen lette spørsmål du kommer med.... ;)
Signaturen Sweli her på forumet har bygget med ferdige storblokker. Hun ser ut til å ha kommet greit ut prismessig. Søk i hennes innlegg og sjekk hennes hjemmeside. Det finnes andre som har bygget i leca og i andre steinvarianter, men da har nok de fleste murt selv, noe som gjør prissammenligningen litt besværlig.

Takk for det svaret, skal møte representanten for byggfirmaet denne uka så da lærer det klarne. Det verste er å få tak i murere, ser ut til å være en mangelvare. Kommer tilbake med mer input for den som er interessert senere i uka. ;D

Nå har jeg mer kjøtt på beina, det er billigere med store blokker og slipper ut mindre fukt. Man må avfukte et steinhus skikkelig etter muring. Har man flaksen å få tak i en billig murer, kan et steinhus på ca 180 kvm mures opp for en kostnad av 1,2 MSEK, utvendig ferdigstilt. Har et faktisk eksempel på dette. Det var dog i blokkform.

kalleanka70 skrev:
...Har man turen å få tak i en billig murer kan et steinhus på ca 180 kvm mures opp for en kostnad av 1,2 MSEK, utvendig ferdigstilt. Har et faktisk eksempel på dette. Det var dog i blokkform.
Hva inngår i den summen egentlig?
Hva går materialkostnaden på?

Said
(som har en idé om å kjøpe materialer og mure(lime) lettbetongblokkene selv)

Kan komme tilbake snart med detaljer. Fikk prisen av arkitekten som tegnet huset. Som jeg forsto var det ferdig utvendig med tak. Det ser kjempefint ut. Stenmaterialet tipper jeg på ca 130 tkr resten. Som sagt. Kommer tilbake.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.