Voksflekker på betongtrapp ved siden av sort, hjerteformet dekorasjon. Noen som vet hvordan få bort flekken? Konas venninne ville overraske og hadde satt et stearinlys på vår trapp. Lyset kullseilte og slik ble det....

• Stearinlys flekk på betongtrapp med sorte vegger, omringet av små stearinflekker og et hjerteformet, svart dekorelement ved siden.
  • Stearinflekk på grå betongtrapp med hjerteformet pyntegjenstand ved siden av, svart vegg i bakgrunnen.
  • Wow
yonna
  • Laddar…
Troligvis var det ikke et stearinlys (som er animalsk) men et parafinlys som er et petroleumsprodukt og dessverre smelter i sollys. For å fjerne det, prøv med avfettingsmiddel, eventuelt med en høytrykksspyler. Eller med varme + noe sugende som f.eks. lessepapir.

Ellers får du "stearinfisere" hele trappen så alt er dekket av en homogen flekk.:crysmile::rofl:

Legg på noe som suger og stryk over med strykejern, så kan det verste forsvinne. Så kan kanskje litt børsting jevne det ut.
Men pass på så du ikke brenner det, for da er det en risiko for at det blir sot svart i stedet.

Jeg tror på typ kaffefilter/husholdningspapir og strykejern (eller annen varme) og så skrubbe med vanlig håndoppvaskmiddel.

• Liker
sepani
  • Laddar…
Gjorde samme ting på et kafébord i marmor, lysene smeltet i solen og rant inn i steinens porøse struktur. Etter mye gnubbing med bensin og å prøve å suge opp med varme endret jeg taktikk og smurte inn hele bordet med parafinolje i stedet...ble det som nytt, og nå noen år senere har det sakte fått tilbake sitt værbitte utseende uten flekkene fra lysene.

• Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
To betongtrinn foran en svart vegg, omgitt av villgress og en svart stein ved siden av trappen.
S Staffan-N skrev:
Gjorde samme sak på et kafébord i marmor, lysene smeltet i solen og rant inn i steinens porøse struktur. Etter en masse gnukking med bensin og å prøve å suge opp med varme, endret jeg taktikk og smurte inn hele bordet med parafinolje i stedet...ble som nytt, og nå noen år senere har det sakte fått tilbake sitt værbitte utseende uten flekkene fra lysene.
strykejern, kaffefilter, sand og sandpapir ble iallfall mye bedre, helt

• Liker
Staffan-N
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.