Noen som tror at det ville fungere, trenger den å behandles f.eks. lakkes eller oljes?

Vinduomrammingen er tenkt å være MDF som skal males hvit. Fra begynnelsen skulle også vinduskarmen være samme materiale, men fikk for meg at en avvikende vindusbenk kunne se trivelig ut. Trappen er bestilt i eik med hvitlakkerte vanger og rekkverk/spile og håndløper i eik. Bør kunne matche den?

Kjell G

Vi har vinduskarmer av stavlimt alm, så det fungerer jo. Våre oljer vi, men det går selvfølgelig å lakke også. Ubehandlet fungerer jo ikke så bra ved minste fuktighet dog.

Så bra, har du element under? Eller gulvvarme (for da slipper man perforere platen antar jeg) Har du freste/fasede kanter eller er de rette? Om du har noen bilder av dem hadde det vært bra, kan tenke meg at kontrasten hvitt/eik er skikkelig fint.

Kjell G

Var i et visningshus der det ikke i det hele tatt hadde fungert med å ha stavlimt eik. Det var riktignok en 500 mm dyp vinduskarm. Det som hadde skjedd var at den hadde slått seg rund, men siden hele platen var forankret i sidene, kunne den ikke bevege seg så mye, og resultatet ble at den sprakk. Planken så ut som to bølger ~~

Hmm, høres illevarslende ut. I mitt tilfelle gjelder ca halvparten av den bredden, lurer på om det kan fungere bedre. Hvordan kunne man unngå at det oppfører seg som i visningshuset? La den ligge og flyte mellom MDF, kanskje med litt bevegelsesrom i kanten (fugemasse).

Kjell G

Halve den bredden gir jo mindre problemer da det blir halve bevegelsen. Jeg mistenker at varme/kulde var problemet for den vindusbrett jeg så. Huset varmes med gulvvarme og den varmen har vanskelig for å nå helt inn mot glassruten på slike dype nisjer. En vindusbrett som ligger flytende bør funke.

Har laget vinduskarmer i furu som jeg beiset og deretter lakket. De ligger skyvet på en gammel marmorplate som den opprinnelige karmen består av og derfor litt vanskelig å fjerne. De har ikke vridd seg en mm etter 2 år.

Kjell_G skrev:
Va bra, har du element under? Eller gulvvarme (for da slipper man perforere platen antar jeg) Har du freste/fasade kanter eller er de rette? Om du har noe bilde av dem ville det vært topp, kan tenke meg at kontrasten hvit/eik er skikkelig fint.

Kjell G
Heisann!

Vi har gulvvarme, frest avrundet forkant, men bare litt filte sidekanter. Jeg skal fikse et bilde av det!

Har laget egne vinduskarmer av stavlimt eik, ca 20 cm. fungerer veldig bra og er som du sier veldig pent sammen med de hvite veggene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.