Hei,

Jeg tenkte å bygge en chinstativ i hagen, likt denne her: https://pontuswarnestal.files.wordpress.com/2015/07/2015-07-18-13-04-47.jpg

Så enkelt sett 2 trykkimpregnerte 95x95-stolper med et rør imellom (bildet har dog en trestav imellom).

Leter etter en bra måte å forankre dette, helst uten å støpe. Holder jordanker (f.eks. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/)? Eller må man støpe for å få det stabilt nok?

Blir jo så klart mest belastning rett ned men også en del moment fram/tilbake når man hever seg opp over stangen (muscle ups).

Alternativt bygge stativet som en opp-ned T, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-chinsstaellning.240356/#post-2056008, men den vil da stå direkte på gresset hvilket kanskje ikke er optimalt heller.

Leter også etter tips på hvor man finner et passende rør? Ca 150cm x 25mm galvanisert

Jordanker vil ikke fungere. Jeg bruker flere forskjellige utegym, og de vakler med mindre de er ordentlig forankret eller får støtte av noe annet. Å støpe fast stolpen et godt stykke ned i betong fungerer bra, ellers vil jeg råde til å forankre i stolpesko eller som du skal opp-ned T med skråstivere.

Jeg liker når det er en stige mellom som du kan klatre i, og 2 pullups-stasjoner. Da ja du skråstive mellom disse.

Nærmeste jernvarehandel selger slike rør og koster ikke mye, kanskje 100kr meteren.

Som sagt, jordanker kan du glemme for alt annet enn ekstremt forsiktige strikte pullups. Muscleup eller butterfly pullups vil bety at du ligger flatt på bakken. :)

Hvis det skal holde i lengden, trenger du skikkelige fundament, ellers vil det begynne å glippe over tid. Vi har noen stativ der vi har det frittstående, og da er det en T med skråstag, men for å få stabilitet på mykt underlag som gress, trenger selve støtten å være nesten like lang som høyden til stangen.

Som Holmberg87 skriver, så er det ikke feil å ha flere stolper. Enten at du har fire med en monkeybar som beskrevet ovenfor, eller tre der du har to stenger i vinkel, for eksempel i forskjellige høyder. Da kan du bygge dem sammen med en støttende trekant under bakken og redusere størrelsen på plintene.

Takk for svar!
Stillasen kommer til å stå på kortsiden av huset der det er ganske smalt og derfor ende opp enten 1m fra husveggen eller 1m fra et tregjerde, parallelt med disse. Tenkte at jeg eventuelt kunne sette horisontale 45-regler på 1m høyde i enten huset eller gjerdet for å redusere svaien.

Alternativt støpe, men kanskje kreves noe ytterligere uansett?
Eller da flere stolper, men da faller ideen min om å ha den parallelt med hus/gjerde. (x = stolpene)

• Diagram som viser plassering av stolper (x) mellom et hus og et stakett, parallelt med begge strukturer.
Kanskje stolper i jordankere med hver 2 skråstøtter i egne jordankere er et alternativ?

Bygg det med to stolper på hver side, som en opp-ned V. Len dem også innover.

Du har bra forslag her og som en V lik en huske går også. Men jeg ville til enhver tid støpt og gjort det skikkelig, eventuelt kan du støtte mot gjerdet ditt.

Det er veldig irriterende med en stasjon som svinger synes jeg, og det gjør også utendørs treningsstasjonene som kommunen har bygd når de er frittstående. De med monkeybar eller 3 stolper med solid støping er stumme.

Liker virkelig sånt der etter mange år på treningssenter og trening for konkurranser, men nå synes jeg utendørs treningssenter blir mer allround.

• Liker
arviiid
  • Laddar…
O
Hvordan gjorde du til slutt? Jeg planlegger noe lignende, tenker meg dog 4 hjørnestolper.

Ser to alternativer:
1) Kjøpe ferdige 500/700mm peler som jeg graver ned og fester bjelken med fransk treskrue i stolpesko
2) Støpe ned ca 50cm av hjørnestolpen rett ned i betong

1) er selvfølgelig mer riktig, men jeg funderer på stabiliteten. Det føles betydelig mer stabilt å få ned 50cm av bjelken i betongen enn å skru den fast rett over bakkenivå.
Støper jeg ned i betong begrenses jo levetiden, men som jeg har forstått det burde det likevel holde 20 år, og det er mye lenger enn jeg kommer til å bruke denne konstruksjonen.

Hva tror dere om forskjellen i stabilitet? Jeg kommer til å forankre konstruksjonen i garasjens fasade, det gir kanskje nok stabilitet til at det blir en ubetydelig forskjell om stolpene er faststøpt eller festet med skruer i stolpesko?

O olsjo skrev:
Hvordan gjorde du til slutt? Jeg planlegger noe lignende, tenker meg dog 4 hjørnestolper.

Ser to alternativer:
1) Kjøpe ferdige 500/700mm pillarer som jeg graver ned og fester regelen med fransk treskrue i stolpesko
2) Støpe ned ca 50cm av hjørnestolpen rett ned i betong

1) er selvfølgelig mer riktig, men jeg funderer på stabiliteten. Det føles betydelig mer stabilt å få ned 50cm av regelen i betongen enn å skru den fast like over bakkenivå.
Støper jeg ned i betong begrenses jo levetiden men slik jeg har forstått det burde det uansett holde 20 år og det er mye lengre enn jeg kommer til å bruke denne stillingen.

Hva tenker dere om forskjellen i stabilitet? Jeg kommer til å forankre stillingen i garasjens fasade, det kanskje gir nok stabilitet til at det blir en forsumbar forskjell om stolpene er faststøpt eller festet i stolpesko?
4 pillarer i en kvadrat vil bli stabilt, sammenlign med en huske på en lekeplass, den beveger seg ikke, med innfesting mot fasade kan du droppe to pillarer.

Hvordan gjorde du til slutt?
Jeg brukte to jordankre https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340626/ og satte stativet ca. 1,5m fra husveggen, med horisontale 45x95 regler mellom stativet og husveggen.
Røret kjøpte jeg på Biltema, https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-2000038318, og sprayet det med rustbeskyttelsesfarge.
Stabiliteten mot fasaden (vinkelrett mot røret) er veldig bra, siden reglene holder imot. I sidelengs (parallelt med røret) kan man kjenne at det beveger seg litt hvis man henger og rister i det ordentlig, men ingenting som forstyrrer direkte, og det merkes knapt når man gjør vanlige øvelser. Kunne dog enkelt forbedres med 45-graders regler mellom fasaden og 95x45-reglene.

Å støpe blir så klart mer stabilt, men i mitt tilfelle når den er festet i fasaden, vil jeg si at det er nesten ubetydelig.

O
R RealElwood skrev:
4 søyler i en kvadrat vil bli stabilt, sammenlign med en huske på en lekeplass, den beveger seg ikke, med innfesting mot fasade kan du droppe to søyler.
Aha, interessant. Så å sette ned ferdige søyler, feste i stolpesko og deretter feste i fasaden ville være nok for kippeøvelser som muscle-up?

Hvordan feste i fasaden, holder det med vanlige vinkelbeslag? Hvor store skruer bør man ha?

O olsjo skrev:
Aha, interessant. Så å sette ned ferdige plinter, feste i stolpesko og deretter feste i fasaden ville være nok for kippe-øvelser som muscle-up?

Hvordan feste i fasaden, er vanlige vinkelbeslag nok? Hvor store skruer bør man ha?
Ja, funker godt nok for meg i alle fall. Den sitter jo ikke som fjell, men jeg synes ikke det merkes så mye at man bryr seg heller. Jeg har hengt og svingt i den og synes ikke det er noe å snakke om. Derimot, begynner du å riste den sideveis, så beveger den seg en del, men vet ikke hvorfor man skulle gjøre det egentlig... Ved muscle-ups osv. beveger du deg kun fram og tilbake, aldri særlig mye sideveis uansett.

Ja, vinkelbeslag i begge ender av bjelkene, jeg brukte 5x40 i bjelkene og 6x70 i fasaden og stolpene.

Slik ble det

• Grind med klatrestige konstruert foran en bygning med bølgeblikktak.
  • En vertikal trestolpe montert i bakken, omringet av gress og løv, med en metallfeste nederst og hagegjerde i bakgrunnen.
  • En metallbrakett festet til en tung mørk trebjelke, holder en lys trebjelke på plass. Robust konstruksjonsdetalj.
  • Liker
shellsson og 1 annen
  • Laddar…
O
M Markru skrev:
Såhär ble det
Hva er det for rør og er du fornøyd? Svikter ingenting?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.