62.065 lest ·
230 svar
62k lest
230 svar
Startet garasje vingler
Diagonaler fra hvert hjørne som allerede nevnt. 8 stk foreslår jeg, de skal gå fra gulv til "tak", altså øvre delen av veggen.
Så kanskje det også trengs diagonaler i taket.
Så klapper du på plater også til slutt, så er det stabilt som en makrellboks.
Så kanskje det også trengs diagonaler i taket.
Så klapper du på plater også til slutt, så er det stabilt som en makrellboks.
Sist redigert:
Selvfølgelig er det viktig, men konstruksjonen skal ikke vinglet uansett om den er festet i bakken eller ikke. Den står i begynnelsen tilstrekkelig stabilt av sin egenvekt.Pal92 skrev:
Nei man må ikke ha skråstag, man kan løse det på annen måte også.
ankerskrue er riktig sak for å feste hullbånd. Drar man dem litt vinklet så kan man spenne dem skikkelig. Trenger man å rette opp reisverket så er et vanlig 2 tonn spennbånd ganske nyttig. Bare ta steg for steg til man er fornøyd og sett deretter med strevere eller hullbånd.
Jeg bygde garasjen min selv, den er 7x10 meter. Du trenger ikke overdrive med hullbånd. Jeg satte enkle spikerlekter(gles) som skråstag på innsiden, bygde ferdig alt på utsiden og omtrent 10 år senere isolerte jeg innsiden for vinteren, og da fjernet jeg stagene. Noen hullbånd trengs ikke.
Helt klart at det holder, om panelet er stående så blir det sikkert 45X45 liggende å feste i og da er hele pakken sikretNissens skrev:
Det trenger det ikke være, og panelet holder ikke mot vridning, bare krefter opp og ned.J jonaserik skrev:
Skråstagene i seg selv er nok for å stå imot de kreftene. Senere når man setter platemateriale på innsiden så erstatter de stagene.
Forresten, hvorfor i herrens navn har du 1cm skumgummi under svillen? Hva er galt med svillepapp?
Sist redigert:
Det virker ikke som det er en eneste vindavstiver mellom stenderne så det er ikke så rart om det vingler…A abiz skrev:Hei, er midt i å bygge dobbeltgarasje, når jeg skulle opp og legge undertak reagerte jeg på at hele stenderverket vinglet. Er dette normalt?
Selv nå når alt undertak er på svinger det litt, vil dette ordne seg med fasaden eller når det blir litt mer vekt på grunn av takstein?
Jeg blir litt bekymret for at jeg har gått glipp av noe jeg burde ha satt på plass haha, jeg vedlegger noen bilder slik at dere kan se hvordan stenderverket er bygget opp.
For øvrig så tenker jeg at undertaket ikke nødvendigvis trenger å gå hele veien opp i mønet, den lille åpningen på ca 5-7 cm som jeg har nå kan man vel dekke over med papp, så setter jeg mønebordsholdere, mønebord og møneisolasjon over der så føles det unødvendig å bruke tiden på å få det perfekt der, hva tror dere?
Edit: antar at bunnbjelkeisolasjonen som er ca 1 cm skumgummi kan gjøre det hele litt mer vinglete?
Det var den svillisolasjonen som k-bygg sendte med i leveransen.Nissens skrev:
Det trenger det ikke å være, og panelet holder ikke imot vridning, bare krefter opp og ned.
Skråstøttene i seg selv er nok til å stå imot de kreftene. Senere når man setter plate materiale på innsiden så erstatter de støttene.
Forresten, hvorfor i all verden har du 1cm skumgummi under svillen? Hva er galt med svillpapp?