Finnes det noen standardmål som er mer økonomiske å holde seg til når det gjelder egenutformede hus? Angående både grunn og takstolsstørrelser, altså i forlengelsen det jeg mener er; finnes det proporsjoner (BxL) på hus som er mer eller mindre økonomiske å produsere og bygge?

Bra å vite når man sitter og skisserer... ;)

Noen som vet?

Ingen direkte standardmål men et hus uten vinkler/tilbygg, enkel takkonstruksjon, få vinduer/dører m.m. blir jo selvfølgelig enklere å bygge og dermed billigere. Se på de hustiliverandørene sine hjemmesider som er kjennetegnet av en "lavpris" så får du en oppfatning om målene.

Takk for ditt svar ByggaNytt, men det er egentlig på grunnlag av at jeg allerede har sett på dette at jeg spør... ;)

Det skiller seg nemlig en del. Ofte ser man en bredde på boligareal av 9m, og en lengde av cirka 14. Men ikke alltid... og det var derfor jeg lurte. Typ: Skjer det noe "dramatisk" med byggeøkonomien om man øker bredden til 10 meter. Jeg tror å ha forstått at det er mer økonomisk å øke boligarealet ved å øke lengden enn bredden på et hus. Det var litt derfor jeg lurte på om det fantes en "golden standard" som utnytter ressursene på best mulig måte. :)

En ting til: "Bærende vegg" tvers gjennom husets lengde, hjertemur(?), virker veldig vilkårlig hvis du ser på de billigere husmodellene. Noen har, andre ikke. Kan det ha med valget av grunn å gjøre kanskje... Spørsmål: Er det viktig at det finnes fra et byggeøkonomisk perspektiv?

Guuuud, hvilke dumme spørsmål synes dere sikkert... men hvis man ikke spør så lærer man jo ikke... :)

Det kommer an på hvordan du planlegger å bygge. Vi som bygger selv og har gjort alt, inkludert spikret takstoler, innser at en vegg i midten i hele husets lengderetning er nødvendig av den enkle grunnen at treverk ikke er lengre enn 5 meter (vanlig med lengder på 4,5 m, derav dine ni meter) og at det ikke er greit å ha for store spennvidder på vanlig trebjelkelag før man trenger limtre og stålbjelker - dette er dyrt for enkeltpersoner, men kanskje ikke for et husfirma som har store rabatter. Utbyggninger som innebærer rennedaler på taket er både tids- og materialkrevende. Å ha en utbygging som stikker ut fra huskroppen i to plan slik at takstolene går på tvers av hverandre og må veksles av, blir billigere hvis huset får formen av et kors, dvs. at utbyggingen er i begge retninger, for da kan takstolene i hver del bygges "frittstående" fra hverandre uten limtre eller stålbjelker. Har du utbyggingen bare på én side, blir de takstolene som går den veien du ikke har utbygging, halvparten, og henger i luften = må støttes av bjelke. På samme måte blir det enklere om utbyggingens og hovedbyggets møne er på samme nivå og ikke f.eks. 50 cm forskjell. Ja, og så bør man jo passe på at man ikke kapper for mange reglar, spesielt på gavlene, med vinduer... ja, det er rett og slett mange aspekter. Sjekk tidligere tråder under løsvirke. Da vi kom med vår egenhendig tegnet tegning til konstruktør, sa han fint hus, men det går ikke å bygge... men det gikk jo selvfølgelig, men vi har en kjempestor limtrebjelke og to stålbjelker fordi vi ikke fulgte det ovennevnte.

• Liker
snart framme
  • Laddar…
Takk Alsti18 - interessant lesning!

Har noen peiling på plassering av våtrom - Hvordan dette kan gjøres mer eller mindre økonomisk?

• En stue med moderne sofa, trebord og steinvegger. Store vinduer med buet topp og en stor grønn plant i hjørnet under naturlig lys.
Når jeg tegner nytt tenker jeg alltid på å velge mål som går jevnt opp med de byggematerialene som finnes, spesielt plater, typ gips etc. Normalt er jo plater 90 eller 120 cm brede. Det gjelder generelt, se på de materialene som finnes og tilpass etter disse og ikke omvendt.

Når det gjelder våtrommet/ene, så tenk på vann og avløp som også skal finnes på kjøkkenet. Legg det samlet så du kan bruke de samme stammene. Jeg har 1 1/2 med kjeller og nede i kjelleren har jeg en sentral med utgående rør opp til kjøkkenet som er rett over og også til badet som er et trinn opp til.

Jeg vet ikke om du har lest tråden om å bygge hus for 650 000 sek under lafteverk, men der kommenteres det en annen interessant ting som ble riktig for oss ved en tilfeldighet, nemlig å ha el-sentralen sentralt plassert. Dette reduserer kostnadene for rør og kabel. Ofte ser man vaskerom/teknikkrom hvor sentralen ofte er plassert i et ytterhjørne av huset.
Som sagt, det finnes sikkert mange måter å bygge økonomisk på - men man skal jo bo der også, så man får jo finne den gyldne middelvei :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.