Hei! skal erstatte understellet på mine takstoler med stålvaiere. Er det noen som vet hvor man kan kjøpe disse? Har søkt litt her og der på nettet men kommer ikke fram til noen vettig side, spesielt med priser.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvorfor ikke løfte røret og slå et plingelipling?
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vil du ha marin kvalitet anbefaler jeg (OBS reklame) Selden Mast 031 696900
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Vil du ha marin kvalitet anbefaler jeg (OBS reklame) Selden Mast 031 696900
Tenkte selv på lignende løsning på loftet i sommerhytta, men måtte bare fjerne en underrarm, og det ble en konstruksjon der lastene omfordeltes til de to underrarmene på siden i stedet. Nysgjerrig på hvordan du tenkte løse innfestningen (i sidene) samt få en stram line, for det kom jeg ikke på noen perfekt løsning for. Var litt inne på båtdeler i form av vantskrue (tror jeg det heter) for å stramme linen.
Er i farta med akkurat samme sak, altså å erstatte hanebjelken med wire/stålline.
Det finnes forskjellige typer terminaler (endestykker) til stålliner. For eksempel kan man få dem med en gjenget stang i enden som kan brukes for å strekke linen. (se bilde nedenfor) Noe beslag for å feste i takstolen regner jeg med å konstruere selv.
Tenker litt på dimensjoneringen. En enkel måte er jo å dimensjonere stållinen slik at den får minst samme bruddlast/stivhet som trehanebjelken. I dag sitter det fingerskjøt der og om jeg husker riktig er den 45x170. Får regne litt på det og komme tilbake.

Det finnes forskjellige typer terminaler (endestykker) til stålliner. For eksempel kan man få dem med en gjenget stang i enden som kan brukes for å strekke linen. (se bilde nedenfor) Noe beslag for å feste i takstolen regner jeg med å konstruere selv.
Tenker litt på dimensjoneringen. En enkel måte er jo å dimensjonere stållinen slik at den får minst samme bruddlast/stivhet som trehanebjelken. I dag sitter det fingerskjøt der og om jeg husker riktig er den 45x170. Får regne litt på det og komme tilbake.

Sist redigert:
En tanke bare
Vil jo ikke skremme noen men underrammen i takstolen tar opp to forskjellige typer laster. Snø og egentyngde skaper en trekkraft i underrammen mens vind kan skape trykkkrefter. Så hvis man fjerner alle underrammer og erstatter med liner finnes det en viss risiko for at taket "blåser av". Naturligvis store tak = større risiko, og det går jo å løse, tenkte bare at man kanskje vil sjekke det før man står der med et innrast tak og en forsikring man har betalt for hvert år men som ikke gjelder da man vesentlig har endret deler i bygningens bærende konstruksjon...
Vil jo ikke skremme noen men underrammen i takstolen tar opp to forskjellige typer laster. Snø og egentyngde skaper en trekkraft i underrammen mens vind kan skape trykkkrefter. Så hvis man fjerner alle underrammer og erstatter med liner finnes det en viss risiko for at taket "blåser av". Naturligvis store tak = større risiko, og det går jo å løse, tenkte bare at man kanskje vil sjekke det før man står der med et innrast tak og en forsikring man har betalt for hvert år men som ikke gjelder da man vesentlig har endret deler i bygningens bærende konstruksjon...
Bra poeng! Man får vel se litt spesielt på vindlastkomponenten rett og slett.
Årsaken til byttet er helt og holdent estetisk. Jeg tenker å ha åpent opp til mønet og vil skape så fri rom som mulig.
Årsaken til byttet er helt og holdent estetisk. Jeg tenker å ha åpent opp til mønet og vil skape så fri rom som mulig.
Svanteman skrev:En tanke bare
Vil jo ikke skremme opp noen, men underrammen i takstolen tar opp to ulike typer laster. Snø og egentyngde skaper en trekkraft i underrammen mens vind kan skape trykkrefter. Så tar man bort alle underrammer og erstatter med liner, er det en viss risiko for at taket "blåser av". Naturligvis store tak = større risiko, og det går jo an å løse, tenkte bare at man kanskje vil sjekke opp dette før man står der med et innrast tak og en forsikring man har betalt på hvert eneste år, men som ikke gjelder da man har vesentlig endret deler i byggets bærende konstruksjon....
Klikk her for å svare