Jeg har ikke satt vinduer der jeg har brukt stålstendere, men jeg tror at man må kombinere dem med trestendere. Stålet er jo ikke mye å skru i.
Hvordan får du vinduer der du har stålstendere? Stålstendere pleier man jo å ha i innervegger, og vinduer i yttervegger.
Hvordan får du vinduer der du har stålstendere? Stålstendere pleier man jo å ha i innervegger, og vinduer i yttervegger.
Jeg holder på å bygge nytt hus og har murt opp en sokkeletasje. Jeg skal sette opp med en 95 stålregel rundt om hele for å isolere + rørdragninger. Da lurer jeg på hvordan man gjør ved vinduer. Det skal ikke festes noen vinduer i stålreglene!
Når jeg byttet fra trestendere til stålstendere i min kjeller (bort med organisk) så hadde jeg et antall vinduer. Min løsning, som jeg fikk fra min håndverker, ble at rundt vinduene (som jo sitter i lecaveggen) bygger man opp 'kortlinger' med stålstenderne.
Dvs, på venstre og høyre side av vinduet ble det satt en stålsøyle. Den ble satt 45mm for 'mye' til høyre/venstre for vinduet. Ytterligere stålsøyler ble klippet til, ca 30cm lengre enn åpningen mellom de vertikale stålsøylene. Ca 15cm inn fra hver side, klippet man disse ned i siden (OBS! ta ikke bort noe) og bøyde dem slik at man fikk en U (med veldig lang base).
Denne ble tilpasset i åpningen og 'tråddes' over de vertikale stålsøylene. Også her ble den satt 45mm for lavt/høyt i forhold til vinduet.
Deretter satte jeg 45x70mm trestendere i åpningen, for å ha noe å skru fast vinduskarmen med.
Håper du forstår hva jeg mener, og at det er det du etterspør.
Dvs, på venstre og høyre side av vinduet ble det satt en stålsøyle. Den ble satt 45mm for 'mye' til høyre/venstre for vinduet. Ytterligere stålsøyler ble klippet til, ca 30cm lengre enn åpningen mellom de vertikale stålsøylene. Ca 15cm inn fra hver side, klippet man disse ned i siden (OBS! ta ikke bort noe) og bøyde dem slik at man fikk en U (med veldig lang base).
Denne ble tilpasset i åpningen og 'tråddes' over de vertikale stålsøylene. Også her ble den satt 45mm for lavt/høyt i forhold til vinduet.
Deretter satte jeg 45x70mm trestendere i åpningen, for å ha noe å skru fast vinduskarmen med.
Håper du forstår hva jeg mener, og at det er det du etterspør.
Ved litt leting fant jeg følgende. Det er ikke verdens beste bildekvalitet, men men 
Som du ser på det første bildet, har jeg de vertikale (stående) stålstenderne, som altså sitter på hver side av vinduene (2 i mitt tilfelle). Det er de røde linjene.
Deretter har jeg de horisontale stenderne, som er markert med blått. Som du ser fortsetter en del av stenderen ned/opp på den vertikale, det er altså den biten jeg har 'trådd' på den stående stenderen.
Det vises enda tydeligere på bilde nummer 2, hvor jeg med blått har markert hvor jeg har klippet for så å bøye stenderen.
Håper det nå fremgår hvordan jeg har gjort.
Som du ser på det første bildet, har jeg de vertikale (stående) stålstenderne, som altså sitter på hver side av vinduene (2 i mitt tilfelle). Det er de røde linjene.
Deretter har jeg de horisontale stenderne, som er markert med blått. Som du ser fortsetter en del av stenderen ned/opp på den vertikale, det er altså den biten jeg har 'trådd' på den stående stenderen.
Det vises enda tydeligere på bilde nummer 2, hvor jeg med blått har markert hvor jeg har klippet for så å bøye stenderen.
Håper det nå fremgår hvordan jeg har gjort.
Japp.robban skrev:
Stemmer bra det også. Mellom lecaveggen og stålprofilene har jeg i dette tilfellet dessuten en luftspalte på 45mm (jeg beholdt den gamle treleken i 'taket'). Skinnen der oppe sitter altså mot den gamle treleken, og skinnen der nede er skrudd i betongen (etter å ha loddet inn den i forhold til den der oppe).robban skrev:
Blir det stabilt?
Jeg setter mine lekter noen cm utenfor lecaveggen, og det var der jeg tenkte at det kunne bli litt ustabilt da, ved vinduet.
Men med din metode så burde det fungere når du har bøyd ned platen og festet den i lekten som går helt opp til takskinnen?
Trengs trelekten? Hva har du for smyggmateriale?
Jeg setter mine lekter noen cm utenfor lecaveggen, og det var der jeg tenkte at det kunne bli litt ustabilt da, ved vinduet.
Men med din metode så burde det fungere når du har bøyd ned platen og festet den i lekten som går helt opp til takskinnen?
Trengs trelekten? Hva har du for smyggmateriale?
Jeg har ikke merket noen forskjell fra mine andre, vanlige, oppregulerte vegger.
Treverket har jeg for å skru fast vindussmygen, som er en enkel MDF plate. Hadde man hatt riktig skrue kanskje det hadde gått uten, men det føltes bedre slik.
Treverket har jeg for å skru fast vindussmygen, som er en enkel MDF plate. Hadde man hatt riktig skrue kanskje det hadde gått uten, men det føltes bedre slik.
Nei, du misforstår meg. Jeg satte altså en plywoodplate foran Lecan. Med tanke på at vi hadde tatt opp hull for vinduet, så var jo ikke snittene direkte rette og fine, så det gjaldt å stive av så det ble plant. Takk og lov for masonitt 
Når det var plant, ble 4" spiker drevet gjennom inn i lecan bak. Når så foringen skulle på plass, ble den skrudd dels i plywooden (nærmest vinduet) men også i trelisten som lå oppå stål'kortlingen' (nærmest rommet).
Når det var plant, ble 4" spiker drevet gjennom inn i lecan bak. Når så foringen skulle på plass, ble den skrudd dels i plywooden (nærmest vinduet) men også i trelisten som lå oppå stål'kortlingen' (nærmest rommet).


