Skal begynne å bygge innerveggene i vårt hus, og nå lurer jeg på om det er noen som vet hvor man kan få tak i stålreglar til en hyggelig pris. ???

Det finnes å kjøpe ganske billig på et selskap som heter Sävsjö Plåtindustri AB
De har alle modeller og alle størrelser og lengder
De har også dørkarmer i stål og rustfritt stål

:D :D :D

Så at du bodde i nærheten av STHLM
Sjekk med Thuressons byggvaror
De er forhandler for SPI

Europrofil selger vel antageligvis ikke direkte til kunde, men det fantes i alle fall mye å lese på deres site....

http://www.europrofil.se/

Det kanskje har blitt diskutert et annet sted i forumet. Men jeg lurer: Hva er fordelen med stålregler?

cottonfield00 skrev:
Men jeg lurer på: Hva er fordelene med stålregler?
Du slipper tre. ;D Spesielt om du skal kle veggene i en kjeller. Da får du ikke sette noe organisk materiale (=tre) mot kjellerveggen. ;)

Stålstendere er veldig bra. Raskere montering, noe bedre lydreduksjon (enn tre). Man kan for øvrig med fordel bruke stål i gulv/tak til trestendere også. Slipper å spikre, og bare det er bra hvis man ikke har en spikerpistol. Stålstendere krever dog ofte dobbeltgips for å få tilstrekkelig stabilitet, men dette skal man ha på de fleste vegger som skal ha noen form for lydreduksjon.

Men jeg hevder motsatt av immobil at kjelleraspektet ville være noe å ta hensyn til, er minimalt. Så lenge du ikke tilleggsisolerer i kjelleren innvendig, er organisk materiale ufarlig!

mr Z skrev:
Men jeg hevder tvert imot immobil at kjelleraspektet skulle være noe å ta hensyn til er minimal. Så lenge du ikke tilleggsisolerer i kjelleren innvendig er organisk materiale ufarlig!
Mener du at det er OK å sette trelekter direkte på en kjellervegg? ???

Så lenge du ikke isolerer så er det ok, forutsatt at det er tett utenfra osv. Det jeg vil si er at isolerer du ikke så flytter du ikke duggpunktet pluss at gips er meget diffusjonsåpent. Fuktvandringen skjer riktignok vekselvis i en kjeller, men ettersom det mest diffusjonstette sjiktet er lettbtg eller btg, så er det ingen fare å bruke tre.

Men hvis man isolerer bør man nok være forsiktig med organisk materiale. Ettersom man flytter isoleringssjiktet osv. Jeg er en sterk motstander av tilleggsisolering innenfra, det taler mot alle logiske prinsipper. Men bestemmer man seg for å gjøre dette råder jeg sterkt til å regne ut hvor duggpunktet havner i konstruksjonen.

Dette er det for så vidt delte meninger om, men personlig er dette mest logisk, men man skal aldri si aldri. Hvert bygg er unikt og krever kontroll av eksisterende forhold. Men jeg våger nok påstå at det jeg har sagt stemmer i mange tilfeller...

Jeg ville aldri våge å sette en trelist direkte mot en kjellervegg. Dette uansett isolering eller ikke. Jeg har sett altfor mange fuktskadede lister under mine år i husbransjen. ;)

Nei, ingen fornuftig menneske ville vel satt tre direkte mot betongen (selvfølgelig... det finnes mange ufornuftige mennesker der ute). Derimot ser jeg ingen problem med trelekter i kjelleren så lenge konstruksjonen kan puste, og det finnes plast mellom lektene og betongen.

Personlig liker jeg ikke stålstendere. Jeg synes tre er enklere å arbeide med, og føles mye mer stabilt. Men det er kanskje en vanesak...

Robban skrev:
Kan man sette tjærepapp på treregelveggen som går mot betongveggen? Eller hva bruker man for å få en avstand mot betongen?
Det kan man gjøre ja.

Jeg vet ikke om noen her betrakter betong som et "tett" materiale, men i så fall er det på tide med litt informasjon. Fordi betong i seg selv inneholder vann kan det også transportere vann gjennom seg. Betong er således IKKE "vannettett". Hadde det vært det så hadde vi ikke hatt problemer med fukt som kommer gjennom gulv og vegger i kjellere.

Jeg kan opplyse min herre om at man regner betongen til et diffusjonstett materiale

Og har lav kapillær evne ifølge dagens lærebøker...

Jeg har brukt pallbrickor som jeg kjøpte på Beijer.

Det er plassklosser ca 4x8 cm, finnes i ulike tykkelser 1, 5 og 10 mm.

Jeg har også prøvd å bruke stålregler, type sekundær profil. Jeg kommer nok til å bruke det neste gang.

Og bare for å være tydelig, ingen tre-regler mot betong i en kjeller.

-- ArneL

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.