Holder som best på å sette opp reglar for dusjhjørne og vegghengte toaletter mm. Har lest på så godt man kan og konstatert at det er stålreglar og en eller annen form for våtromsplate som gjelder. Har kjøpt Gyprocs glassfiberarmerte plate og funderer nå på om det holder med enkel eller om det skal være dobbel gips når man setter regalene med cc 300 mm.
Men det er ikke årsaken til min hovedbry. Nei, dette handler om hvordan man i all verden skal bære seg ad for å korthugge/remse for vask etc.
Helst (og enklest) hadde vært å sette en OSB-plate eller tilsvarende og så våtromsplaten. Men det får man tydeligvis ikke? Ingen tre/organisk materiale bak platen? Har lest på i både BKR og GVK men blir ikke klokere. Så hvordan gjør jeg? Trenger en skikkelig innfesting for vasken + dusjveggene (Macros Skagen rund HLY888).
Ser litt merkelig ut på bildet, men tanken er at det skal være et helt innfelt speil (limes fast på ytterveggen), stolpene rundt dusjen er for å skjule stigledninger etc. Setter inspeksjonsluker ved taket sånn at koblinger blir tilgjengelige. Samme under vasken der avløp og rør kommer opp fra gulvet. Alle stolper + veggen/hyllen bak vasken skal flislegges.
Men det er ikke årsaken til min hovedbry. Nei, dette handler om hvordan man i all verden skal bære seg ad for å korthugge/remse for vask etc.
Helst (og enklest) hadde vært å sette en OSB-plate eller tilsvarende og så våtromsplaten. Men det får man tydeligvis ikke? Ingen tre/organisk materiale bak platen? Har lest på i både BKR og GVK men blir ikke klokere. Så hvordan gjør jeg? Trenger en skikkelig innfesting for vasken + dusjveggene (Macros Skagen rund HLY888).
Ser litt merkelig ut på bildet, men tanken er at det skal være et helt innfelt speil (limes fast på ytterveggen), stolpene rundt dusjen er for å skjule stigledninger etc. Setter inspeksjonsluker ved taket sånn at koblinger blir tilgjengelige. Samme under vasken der avløp og rør kommer opp fra gulvet. Alle stolper + veggen/hyllen bak vasken skal flislegges.
Hei,
Jeg var i samme situasjon som deg da jeg bygget vårt baderom. Prøvde å korte det til, og det gikk vel sånn passe. Saken er at de reglene/skinnene ikke blir særlig stabile uten er nesten mest i veien. Spesielt når du skal bore opp hull for pluggene så vil kortlingene som du kanskje har gjort med skinner ta imot på baksiden og til og med bøye seg innover så du kommer aldri igjennom og de er i veien for pluggene. I etterkant hadde jeg hoppet over dem på mange steder. Med fasit i hånd synes jeg cc30 og Ivaritskiver ble ekstremt stabilt å skru i. Noen måneder senere sitter fremdeles alt vegghengt som det skal. Dog satte jeg en tre-regel inne i stålskinnen der dusjdøren sitter. Uansett hva reglene sier så ville jeg ikke risikere en glassdør som faller over en helt plutselig.
Jeg var i samme situasjon som deg da jeg bygget vårt baderom. Prøvde å korte det til, og det gikk vel sånn passe. Saken er at de reglene/skinnene ikke blir særlig stabile uten er nesten mest i veien. Spesielt når du skal bore opp hull for pluggene så vil kortlingene som du kanskje har gjort med skinner ta imot på baksiden og til og med bøye seg innover så du kommer aldri igjennom og de er i veien for pluggene. I etterkant hadde jeg hoppet over dem på mange steder. Med fasit i hånd synes jeg cc30 og Ivaritskiver ble ekstremt stabilt å skru i. Noen måneder senere sitter fremdeles alt vegghengt som det skal. Dog satte jeg en tre-regel inne i stålskinnen der dusjdøren sitter. Uansett hva reglene sier så ville jeg ikke risikere en glassdør som faller over en helt plutselig.
Du får bruke trelekter om du vil, det finnes ingenting som sier noe annet i "regelverkene"! Hvis du synes det føles skummelt/vanskelig å jobbe med trelekter kan du jo blande og sette tre pluss kortlinger i tre der det kreves for eksempel bak servanten og så...
Treverk og kortlinger i tre får man ha.
Det er OBS etc man ikke får ha.
Hvis dere leser under Bad i den klistrede tråden "les dette før..." så forklarer dette en del.
Så mitt forslag er å kortle med tre der dere skal ha baderomsinnredningen.
Det er OBS etc man ikke får ha.
Hvis dere leser under Bad i den klistrede tråden "les dette før..." så forklarer dette en del.
Så mitt forslag er å kortle med tre der dere skal ha baderomsinnredningen.
hei ! montere f.eks. 45x145 kortlingar til servantskap. Plasser kortlingarna på bunnsvillen og ca en meter opp, skru fast biten med gipsskruer. Vegghengte toaletter krever skikkelig utstyr.
Klikk her for å svare

