Jeg vil slå opp en innervegg i andre etasje og tenker å bruke stålstendere, blant annet for å spare vekt. Veggen får en 45°-vinkel omtrent midt på og en annen der den kobles mot en eksisterende vegg. I instruksjoner i form av bilder eller video, som jeg har funnet på nettet, viser man kun oppbygning med rette vegger og 90°-vinkler. Hvordan plasseres stålstendere på best mulig måte i hjørner med 45°?
Jeg vet ikke hvordan man gjør med stålregel.
Men gjør alt i stålregel og sett en trelist i hjørnet, en list gjør nok verken til eller fra når du regner sammen hva det vil veie.
Sett reglene i hjørnet så nær hjørnet med ryggen mot hverandre. Kilen som blir "tomrom" burde være helt ok om du bruker osb/gips (så lenge osb-en går overlappende) alternativt kan du bruke perforert stålbånd og bøye dette i 45 grader for å få noe å knytte sammen gipsen og reglene med.
Takk for svarene. Det var vel litt som jeg selv tenkte da, å sette reglene tett sammen og eventuelt bygge opp med noe i tomrommet, eller la det være. Osb + gips blir vel ganske stabilt i seg selv.
Trematerialer ved døren har jeg kontroll på. ;o)
Et annet lite spørsmål om veggbygging når jeg først holder på. Et sted leste jeg at man kan/skal sette osb på tvers, men da får man jo en skjøt mellom platene som løper langs veggen. Er ikke det dumt? Man bør tydeligvis også ha et lite mellomrom mellom platene. Skal man henge opp noe på veggen, gjelder det å ikke ha uflaks og sette skruen i skjøten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.