Holder på å renovere kjeller. Bruker stålprofiler for luftspalte mellom kjellervegg (betong) og ny overflate. For best resultat bør det være en luftspalte oppe og nede. Bruker jeg skinner i taket og gulvet blir det et lukket rom. Hvis jeg i stedet dropper skinnen i gulvet og taket, kan jeg få en fin luftstrøm bak, problemet blir da festing av de vertikale stålprofilene. Går det an å lime stålprofiler mot betong/kjellervegg? Hvilket lim anbefales?

Rickard.
Hattprofiler for tak er ikke så dumme i disse situasjonene.

Rickard. Rickard.ag skrev:
takk! Har du noen lenke til hattprofiler?
har allerede stålregler så bruker gjerne de. er montasjelim en dum idé? (deilig å slippe å bore/skru i betongen.)

• Liker
Emile88
  • Laddar…
Rickard.
Man kan sette profilen vertikalt cc60 og bare skruve platematerialet direkte i dem. Da blir det helt åpent både oppe og nede hvis man er litt lur med sokkelen og taklisten.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Man kan sette profilen vertikalt cc60 og bare skru plate materialet direkte i dem. Da blir det helt åpent både oppe og nede om man er litt lur med sokkelen og taklisten.
(y)
Aha! Du tenker så - Ikke en så dum idé det heller....

Takk for tipsene!
Sekundærregelen ser lettere ut å feste med skruv. bygger også kun 25mm, noe som er enda en fordel.
Blir dog en fryktelig mengde borehull/skruer i kjellerveggen, som føles så som så. Noen tips angående innfesting av reglene?
takhøyde 2.10.

Har du gammel klinker eller lignende, så lim hvor hver 45 cm der regelen kommer et stykke klinker og lim deretter u-skinne i dem. I taket gjør du det samme avhengig av hva du har for tak, tre/betong osv... blir en glippe på 5-6 mm over og under. Da bør det ventilere rundt og så har du en distanse på 45 eller 70 mm til veggen med luft.

• Liker
Dibr
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Hvordan fungerer det med isolasjon?

Rickard.
K Kris1 skrev:
Hvordan fungerer det med isolasjon?
Ikke i det hele tatt, isolasjon på innsiden av kjeller er generelt ikke anbefalt uansett.

Rickard. Rickard. skrev:
Ikke i det hele tatt, isolasjon på innsiden av kjeller er generelt ikke anbefalt uansett.
Jeg har forstått det selv om det er forskjellige meninger. Så isolere sokkelen utenfra. Hvilket plate-materiale på innsiden?

Aktuelt nå igjen da jeg skal rive ut en vegg i kjelleren, dog en vegg inne i kjelleren, så ikke mot en yttervegg.
Hvilket plate-materiale skal jeg bruke da jeg tror at en del av veggen har vært en åpning og man trolig ikke har murt igjen den.

Rickard. Rickard. skrev:
Man kan sette profilen vertikalt cc60 og bare skruve skivmaterialet direkte i dem. Da blir det helt åpent både oppe og nede om man er litt lur med sokkelen og taklisten.
Hva tror du om ventilert fasadelekte, burde bli enda bedre?

Rickard.
K Kris1 skrev:
Hva tror du om ventilert fasadelist, burde bli enda bedre?
Ser ingen fordel, men det kan sikkert gå like bra. Fasadelist er ment å monteres horisontalt uten å stoppe luftningen, og det er ikke nødvendig i det hele tatt hvis man monterer dem stående. De vil trolig være merkbart dyrere også.

• Liker
Kris1
  • Laddar…
Excel
Selv festet jeg stålreglene med vinkeljern mot veggen, brukte to per regel. Bare isolasjon øverst.

Deretter to lag fiberarmert gips og så fliser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.