Jeg har stålstenderet inngangsplan for å sette opp innervegger. Men nå når jeg begynner å sette plater på stenderne så går ikke skruen inn i stenderen, men skyver den bare unna. Når jeg skrur første siden kan jeg sette et mothold som tvinger stenderen mot platen. Men dette tar masse ekstra tid med å løpe rundt veggen for å flytte motholdet. Og det er jo ikke holdbart når jeg skal lukke veggen.

Skruen jeg bruker er en selvborende Grabber gipsplate skrue for innfesting mot stålstendere.

Tips tas imot med takk! 🙂

Begynn ikke midt på veggen, men nær syll(golv) eller hammarbandet(tak) der regelen bør være festet og agere mothold. Deretter er det bare å skru videre da hver skrue blir et nytt "mothold".

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Kan ikke huske at jeg noen gang har brukt selvborende skruer for vanlige stålregler, bare der man har forsterkede regler, noe man sjelden har i vanlige hus.

Det var nok 15 år siden jeg sist skrudde gips, men da var det spisse skruer sammen med hardt trykk på maskinen som gjaldt. Kanskje er det annerledes i dag ??

• Liker
tergo
  • Laddar…
Det er så jeg gjør det.

Selv om en første plate er satt (mot innerkant av regelen) så bøyer den seg når jeg setter neste plate mot ytre halvdel av regelen.

Skal jo ikke trenge å forbore, men det heller mot det nå 🙄

Kan hastigheten på skrumaskinen påvirke?

Kom på en greie til selv om det var lenge siden.
Vende reglene riktig vei etter den retningen man har tenkt å sette gipsen fra, så man alltid først skrur i den sterkeste siden av regelen.

Edit: Leste nå at du har gjort så.

Har du testet å skru ned nærmere kanten på plateprofilen? Altså den lukkede siden på profilen.

• Liker
Rullholk
  • Laddar…
P
Jeg har forboret med metallbor når jeg har bygget gipsbokser med vanlige metallhjørner, men mot stålregel synes jeg ikke man burde trenge å gjøre det. Man må holde på en stund før skruen fester, ikke trykk så hardt at reglen bøyes bakover.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Kan hastigheten på skruvdragaren påvirke?
Bra tanke men ikke i dette tilfellet, det er en "riktig" maskin :-)

mnils skrev:
Jeg har forboret med metallbor når jeg har bygget gipskasser med vanlige plåthjørner, men mot stålregel synes jeg ikke man burde trenge å gjøre det. Man må holde på en stund før skruen fester, trykk ikke så hardt at regelen bøyer seg bakover.
Skal teste å ikke trykke så hardt.
Isakare Isakare skrev:
Kan ikke huske at jeg noen gang har brukt selvborende skrue for vanlige stålregler, bare der man har forsterkede regler, hvilket man sjelden har i vanlige hus.

Det er vel 15 år siden sist jeg skrudde gips, men da var det spisse skruer sammen med hardt trykk på maskinen som gjaldt.
Kanskje er det annerledes i dag ??
Skal teste med vanlig skrue også.

Takk!🙂

• Liker
Manganbangan
  • Laddar…
R Rullholk skrev:
Det er så jeg gjør.

Selv om en første plate er satt (mot innerkanten av lekten) så bøyer den seg når jeg setter neste plate mot ytre halvdel av lekten.

Skal jo ikke behøve forbore men det heller mot det nå 🙄
For å gjøre det enda vanskeligere for deg så kan jeg fortelle at man skal sette første skruen i den åpne siden av lekten. Risiko for at skjøtene ikke flukter ellers.
Du lærer deg snart. Begynn nede eller oppe og skru de fleste skruene når begge platene er på plass.
Så skal du ha plåtskruv uten borrespiss til vanlige stålregler.

• Liker
Tjrex og 1 annen
  • Laddar…
Tenkte at jeg kan legge inn en linje om hvordan det gikk.

Jeg kjøpte ny skrue for stålregel som ikke var selvborende. Skrur disse uten så mye trykk mot platen, og etter et par omdreininger biter skruen i stålregelen. Dette fungerer fint når skruen bare skal gjennom selve regelen eller skinnen, men når den også skal gjennom både skinnen og regelen, skyver den ofte stålregelen foran seg.

Reglene er crimpet, ikke skrudd.

R Rullholk skrev:
men når den også skal igjennom både skinnen og reglen så skyver den ofte stålreglen foran seg.
der skrur man ikke

• Liker
Rullholk og 2 andre
  • Laddar…
T tergo skrev:
der skrur man ikke
Takk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.