Hei,

Vi har betongblokker som grunn til vårt lille sommerhus og som jeg nå er nødt til å heve noen centimeter. Akkurat nå ligger det noen planker under som kanskje ikke er det mest optimale, så jeg tenkte først å bytte ut disse med noen høyere stålplater for å så støpe litt. Vet noen hvor jeg kan få tak i stålplater som er cirka 20cmx20cm og cirka 4cm tykke (eller bare 1cm og jeg legger noen stykker på høyden).

Finnes det noen som har noen tips om hvor man kan få tak i slike? Eller andre tips på materialer?

Takk!

Sist redigert:
Billigst blir det på den lokale skraphandleren troligvis. Søk på metallhandel i ditt område. Hvorfor ikke bruke hageheller? De tåler vekten. Mye billigere.

Om ikke skrothandleren har noen passende skiver kan du kanskje sjekke med en lokal smed eller annet verksted som kanskje kan skjære til dem for deg.

Jeg begriper ikke hva som skulle være galt med planker? Hva er svillen laget av for materiale, trolig tre, hvorfor ikke da fortsette med tre. Eller betongplater som foreslått. Stål var et meget uvanlig valg, tungt, ruster og IOM vekten så blir det ikke helt gratis.

Om du utvikler problematikken så kanskje jeg kan akseptere stålet.

Protte

Jeg har et lignende problem og har vurdert å ta ut biter fra plastskjærefjøler, disse er jo laget i polyetylenplast og ser ut til å holde i evigheter, men hvordan er det med bæreevnen (trykk) over tid.

pbengtsson skrev:
Jeg har et lignende problem og har vurdert å ta ut biter fra plastskjærebrett, disse er jo laget i polyetenplast og ser ut til å holde i evigheter, men hvordan er det med bæreevnen (trykk) over tid.
Plast tåler ikke trykk over tid og flyter sakte ut. Jeg har sjekket med ulike produsenter og de fraråder plast.

Takk, det var et bra tips! Men jeg lurer på om det ikke er et litt for mykt materiale.

Det jeg også lurer på er tips om hvordan man får bort trebiter som ligger under trykk av betongklumpen som ligger over? Hvis jeg kan gjøre det, kan jeg egentlig legge under det som skal ligge istedenfor (med lavere cm) og deretter bare ta bort plankebitene. Da kommer huset ned den cm som det trenger. Kanskje det holder å sage egentlig? Eller finnes det noe hurtigvirkende tremiddel? :)

prototypen skrev:
Jeg begriper ikke hva som skulle være feil med planker? Hva er syll laget av for materiale, trolig tre, hvorfor ikke da fortsette med tre. Eller betongplater som foreslått. Stål var et meget uvanlig valg, tungt, ruster og IOM vekten så blir det ikke helt gratis.

Protte
Syllen tar kraften fra en regel mens pilaren tar en betydelig større kraft. Derfor kan virket gi etter, spesielt fordi det bare blir små botar.

Det beste man kan gjøre er å heve huset og forme opp til riktig høyde og fylle formen med ekspanderende betong.

Om syllen tidligere lå på betongsøylen, vil da ikke en planke holde? Tre som tre.

Protte

prototypen skrev:
Jeg begriper ikke hva det skulle være for galt med planker? Hva er svillen laget av for materiale, trolig tre, hvorfor ikke da fortsette med tre. Eller betongplater som foreslått. Stål var et meget uvanlig valg, tungt, ruster og IOM vekten så blir det ikke helt gratis.

Protte
Så ikke din melding før... Jeg har ingen argumenter for stål annet enn at det skal tåle en tyngde samt fordi det antagelig kan komme i passende tykkelser av 1cm så jeg kan øke mer på ett sted enn det andre.

Tre ville fungere (det fungerer jo nå) men jeg tror at det kan presses sammen samt antar at det kan råtne.

Jeg vil egentlig bruke ekspanderende betong til høsten (vil være sikker på at jeg ikke trenger å justere noe mer).

Vil bare forklare hvordan det ser ut på skissen som jeg legger ved. Det er kun en heving (med hjelp av trebiter) på de bakre bjelkene på cirka 4,5cm som jeg må senke med cirka 0,5cm på grunn av fallet på badet blir feil. Håndtegnet skisse som viser strukturen av et hus i tre med betongbjelker og betongplater. Sidevisning inkluderer tråplanker.

• Håndtegnet skisse av strukturelt oppsett med balker og notater. Viser justering av høyder i byggkonstruksjon, med vekt på bjelkelag og trær.
Sist redigert:
Man kan jo lure på hva betongplatene hviler på? Kommer det til å bli setningsskader i fremtiden?

Jeg gir helt opp min trelinje, der nede i mylla vil tre råtne. Stål vil ruste.
Fylle opp med betong er vel et råd.

Men hvorfor flere lag med betongbjelke?
Går det ikke an å støtte mellom øverste bjelken og svillen?

Protte

(Den nedre tegningen er den for våre Australske venner)

Haha, ja jeg fikk ikke bort den opp-nedvendte tegningen...

Ikke spør meg hvorfor det ser ut som det gjør...jeg tror at noen ville få opp huset på en eller annen måte en gang.

Settingene er det litt overalt i fritidshusområdet men det ser ut til å ha stoppet opp men man kan aldri være sikker naturligvis. Så derfor venter jeg med å helle over betong. Hva platene hviler på vet jeg ikke men takstmannen mente det var bra grunn for dem å ligge på så det er vel bra.

Å stikke fra den øverste bjelken og svillen blir nok vanskelig for da må jeg løfte huset (samt jeg vet ikke hva jeg skal stikke av for det er bare 0,5 cm jeg trenger å ha ned alt) og nå tenkte jeg bare løfte opp betongbalkene og håpe på det beste.

Det man også lurer på er om jeg kan løfte trinnvis eller alt på en gang. Skal grave litt mellom betongplatene for deretter å løfte med jekk(30tons) eller sette 4 stk. jekker mellom platene.

Men det beste ville vært å bare legge under det som skal under betongbjelkene og deretter fjerne treverket på en eller annen måte. Kanskje bruke et stort bor? Det burde vel fungere egentlig?

Jeg kommer nå til å bruke markplater på 4cm, men på den ene siden trenger jeg bare 3cm, noen som har tips om andre plater som er 3cm tykke?

Takk for all hjelp!

Støpe egne plater? Da kan du armere dem også for den der ekte "overkill"-følelsen. :)

4 cm fliser finnes jo, men det finnes tykkere fliser også, jeg har både 55 og 60 mm tykke.

protte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.