Hei!
Jeg vurderer å skape generasjonsbolig ved å bygge om en stall til bolig hvis det er økonomisk forsvarlig.
Ønsker gjerne å holde det så rustikt som mulig og vil så gjerne beholde veggene som de er.
Hvordan gjør man da med isolering?
Akkurat nå er det jo pussede tykke vegger.
Lurer også på taket som selvfølgelig er tre med bjelker. Skulle jo gjerne beholde det også som det er, men siden det har vært stall i mange år er de jo ikke direkte freshe. Sliper man hele taket eller hvordan løser man det?
Et tredje spørsmål gjelder oppvarming.
Bolighuset varmes opp gjennom vedkjel. Er det mulig å koble inn også stallen på den kjelen?
Er det noen her som muligens allerede har gjort det? (Ombyggingen)
Jeg vurderer å skape generasjonsbolig ved å bygge om en stall til bolig hvis det er økonomisk forsvarlig.
Ønsker gjerne å holde det så rustikt som mulig og vil så gjerne beholde veggene som de er.
Hvordan gjør man da med isolering?
Akkurat nå er det jo pussede tykke vegger.
Lurer også på taket som selvfølgelig er tre med bjelker. Skulle jo gjerne beholde det også som det er, men siden det har vært stall i mange år er de jo ikke direkte freshe. Sliper man hele taket eller hvordan løser man det?
Et tredje spørsmål gjelder oppvarming.
Bolighuset varmes opp gjennom vedkjel. Er det mulig å koble inn også stallen på den kjelen?
Er det noen her som muligens allerede har gjort det? (Ombyggingen)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Det er mange spørsmål på en gang. Du får bedre svar hvis du kan beskrive hvordan det ser ut i dag med litt større presisjon. Generelt sett vil du måtte anvende dagens byggeregler for bolig siden det er en stall du vil bygge om (med mindre det har en svært verdifull eksteriør). Ingenting er umulig, men spørsmålet om hvordan man gjør det avhenger veldig mye av hvordan det er bygget.
Spørsmål som gjelder varmesystemer og lignende har sine egne emner på Byggahus. Det er selvfølgelig mulig å koble stallens oppvarming til en eksisterende kjele i et annet hus. Da må man trekke isolerte rør i en kulvert. Så gjelder det at kjelens kapasitet er tilstrekkelig. Beste rådet er å kontakte en arkitekt. Det er mange spørsmål som krever at man er innsatt i mye.
Det er mange spørsmål på en gang. Du får bedre svar hvis du kan beskrive hvordan det ser ut i dag med litt større presisjon. Generelt sett vil du måtte anvende dagens byggeregler for bolig siden det er en stall du vil bygge om (med mindre det har en svært verdifull eksteriør). Ingenting er umulig, men spørsmålet om hvordan man gjør det avhenger veldig mye av hvordan det er bygget.
Spørsmål som gjelder varmesystemer og lignende har sine egne emner på Byggahus. Det er selvfølgelig mulig å koble stallens oppvarming til en eksisterende kjele i et annet hus. Da må man trekke isolerte rør i en kulvert. Så gjelder det at kjelens kapasitet er tilstrekkelig. Beste rådet er å kontakte en arkitekt. Det er mange spørsmål som krever at man er innsatt i mye.
Klikk her for å svare
