10.005 lest ·
14 svar
10k lest
14 svar
Stall, stålsøyler og tykkelse betonggulv?
Hallo.
Ny her på siden.
Holder på å bygge om en låve til stall.
Siden hester gjerne spiser tre, vurderer jeg å erstatte 4"x 4" trestolper stående på betongfot med stålstolper 80x80 firkantprofil ca L= 230cm.
Er et høyloft i overetasjen. Ville dette fungert?
Totalarealet på stallen ca 64m2 med 4 trestolper à 4"x 4"
Har også pigget ut et område på 7x3 M (kubåser og fôrbrett) betonggulv på grunn av takhøydproblemer og nivåforskjeller på det gamle gulvet, hvor tykk plate bør jeg støpe?
Det er på grusbunn, den eksisterende platen var laget på 50-tallet uten armering og ikke særlig tykk, ca 7cm.
Takk på forhånd, Tommy.
Ny her på siden.
Holder på å bygge om en låve til stall.
Siden hester gjerne spiser tre, vurderer jeg å erstatte 4"x 4" trestolper stående på betongfot med stålstolper 80x80 firkantprofil ca L= 230cm.
Er et høyloft i overetasjen. Ville dette fungert?
Totalarealet på stallen ca 64m2 med 4 trestolper à 4"x 4"
Har også pigget ut et område på 7x3 M (kubåser og fôrbrett) betonggulv på grunn av takhøydproblemer og nivåforskjeller på det gamle gulvet, hvor tykk plate bør jeg støpe?
Det er på grusbunn, den eksisterende platen var laget på 50-tallet uten armering og ikke særlig tykk, ca 7cm.
Takk på forhånd, Tommy.
Så innlegget ditt, men det er jo en stund siden du skrev det så du har kanskje løst problemet. Hvis ikke, kan du gjøre slik at du får en blikkenslager til å kle inn trestolpene på en pen måte for å beskytte dem, det kan ikke være spesielt avansert arbeid for en erfaren blikkenslager. I tillegg sparer det deg jo for en god del arbeid da du slipper å bytte stolper. Ellers virker det vel spontant som at 80*80 stolper burde holde, men det beste er nok å be en konstruktør se på det om du virkelig vil bytte dem.
Når det gjelder platen din, pleier man oftest ved nybygg å ha en tykkelse på platen rundt 100-120 mm så det burde nok være tilstrekkelig for deg også. Bruk god betong og sørg for å armere ordentlig så holder det, med mindre du skal ha noe spesielt tungt, men da får du vel forsterke der eventuell punktbelastning kan tenkes å komme.
Når det gjelder platen din, pleier man oftest ved nybygg å ha en tykkelse på platen rundt 100-120 mm så det burde nok være tilstrekkelig for deg også. Bruk god betong og sørg for å armere ordentlig så holder det, med mindre du skal ha noe spesielt tungt, men da får du vel forsterke der eventuell punktbelastning kan tenkes å komme.
Jeg som blikkenslager med hesteerfaring ville aldri kle en stolpe i plåt som er i nærheten av hester. Det er store, sterke og sta dyr. Lykkes de å rive opp plåten kan de skade seg veldig alvorlig.
Er det en gammel låve så burde det være gammelt hardt virke som tar evigheter for hestene å gnage i stykker. (om det ikke er hester som biter uvanlig mye på dem.)
Er det en gammel låve så burde det være gammelt hardt virke som tar evigheter for hestene å gnage i stykker. (om det ikke er hester som biter uvanlig mye på dem.)
Gjerne stålstolper. Og når du støper, glem ikke å dra opp armeringen fra platen på et passende sted slik at du kan spenningsutjevne. Normal "stalltykkelse" ca 100 mm. Jeg anbefaler boken "Å bygge hestestall" av Per Michanek og Mikael Ventorp. Den er kjempebra.
Hm, interessant synspunkt det der.....grunnen til at jeg skrev forslaget er at jeg jobbet som bonde med melkekyr for noen år siden. En vanlig løsning i låver som hadde trestolper, var å kle dem inn med blikk. Riktignok er kyr også både store, sterke og sta, men den store forskjellen mellom kyr og hester er vel at kyr har bare fortenner i underkjeven, mens hester også har i overkjeven. Har man blitt bitt av en hest, så vet man hva jeg snakker om. Dette resulterer jo i at de selvfølgelig kan få et helt annet grep om blikket dersom det nå finnes en kant. Dog trodde jeg vel kanskje ikke at om man falsket sammen et blikk, at en hest kunne få opp det, men der har jeg nok feil. Da var ikke forslaget mitt så bra da som jeg trodde, kanskje burde ha tenkt på det der med tennene:S Bra at du tok det opp i alle fall MaZtoR og rettet meg.MaZtoR skrev:Jeg som blikkenslager med hestevane ville aldri ha kledd en stolpe i blikk som er i nærheten av hester. Det er store, sterke og sta dyr. Lykkes de å rive opp blikket, kan de skade seg veldig alvorlig.
Er det en gammel låve, så burde det være gammelt hardt treverk som tar evigheter for hestene å gnage i stykker. (om det ikke er hester som biter uvanlig mye på dem.)
Betongplaten gjør du som hvilken plate som helst, 10 cm tykk og 10 mm armeringsmatter med minst 20 cm overlapp i alle retninger. Størrelsen på kantbjelkene må du sjekke med en konstruktør - og da spør du også hvor mange runder armeringsjern du skal legge der i.
Betongtypen må være en "uttørkingsbetong" dvs lavt VCT-verdi (0,38) for at betongen skal tåle urinen som hestene kommer til å dekke den med. Betong med lav VCT-verdi er 40 - 50% dyrere enn vanlig villaplate-betong fordi den inneholder enorme mengder sement (det er sementmengden som styrer prisen).
Betongen er veldig dyr, men vanlig betong brytes ned av dyrenes urin.
En viktig sak når platen støpes er: Betongoverflaten må absolutt ikke glattes eller slipes ettersom en glatt overflate gjør at hovdyr sklir. Når overflaten nesten er så herdet at du kan krype ut på den på 2 isoporskiver, så lag riller med en kost, så får hestene godt feste.
En veldig viktig sak er at du støper inn en lynavlederkabel i armeringsjernet - kobberkabelen er veldig dyr, men det er lovpålagt at den må finnes i stallbygninger og være støpt inn fordi dyrenes urin gjør at betongen blir strømførende via armeringsnettene. Armeringsmattene må også være skrudd fast i hverandre - eller enda bedre - legg en sveiseloppe i hvert nett, slik at alle nettene har garantert kontakt med hverandre - ikke lovlig å bare legge nettene på hverandre og stole på at det leder.
Litt smådetaljer å tenke på før støping av en stallplate...
Betongtypen må være en "uttørkingsbetong" dvs lavt VCT-verdi (0,38) for at betongen skal tåle urinen som hestene kommer til å dekke den med. Betong med lav VCT-verdi er 40 - 50% dyrere enn vanlig villaplate-betong fordi den inneholder enorme mengder sement (det er sementmengden som styrer prisen).
Betongen er veldig dyr, men vanlig betong brytes ned av dyrenes urin.
En viktig sak når platen støpes er: Betongoverflaten må absolutt ikke glattes eller slipes ettersom en glatt overflate gjør at hovdyr sklir. Når overflaten nesten er så herdet at du kan krype ut på den på 2 isoporskiver, så lag riller med en kost, så får hestene godt feste.
En veldig viktig sak er at du støper inn en lynavlederkabel i armeringsjernet - kobberkabelen er veldig dyr, men det er lovpålagt at den må finnes i stallbygninger og være støpt inn fordi dyrenes urin gjør at betongen blir strømførende via armeringsnettene. Armeringsmattene må også være skrudd fast i hverandre - eller enda bedre - legg en sveiseloppe i hvert nett, slik at alle nettene har garantert kontakt med hverandre - ikke lovlig å bare legge nettene på hverandre og stole på at det leder.
Litt smådetaljer å tenke på før støping av en stallplate...
Ja Du har nok fått det meste av ovenfor innlegg, 100 mm betong i gulvet er ok. Firkantprofilene er ok også, men antallet synes jeg er for lite, til gulvarealet sett. De der loftgulvene pleier å være av seigt treverk forsåvidt, men de ligner også en berg og dalbane. Noen profiler til skader nok ikke, du kan kanskje bruke firkantprofilene som karmer til boksdørene i samme slengen. Enkelt å sveise fast stolpene til hengslene i profilen, så kommer dørene aldri til å henge ned. Har bygget noen staller, så jeg vet hvordan det pleier å se ut. Et vindu til hver boks, liker hestene også.
Jo det har du rett i Tyresö, urinen er sterke saker, jeg merker det når morronpisset treffer Ifö-stolen, så knitrer det i glasuren:blushing:Tyresö skrev:Betongplaten gjør du som hvilken som helst plate, 10 cm tykk og 10 mm armeringsmatter med minst 20 cm overlapp i alle retninger. Størrelsen på kantbalkene må du sjekke med en konstruktør - og da spør du også hvor mange sløyfer armeringsjern du skal legge der i.
Betongtypen må være en "uttørkingsbetong" dvs lavt VCT-verdi (0,38) for at betongen skal tåle urinen som hestene kommer til å drukne den med. Betong med lavt VCT-verdi er 40 - 50% dyrere enn vanlig villaplate-betong pga at den inneholder enorme mengder sement (det er sementmengden som styrer prisen). Betongen er veldig dyr, men vanlig betong blir tæret opp av dyrenes urin.
En viktig sak når platen støpes er: Betongoverflaten må absolutt ikke glattes eller slipes pga en glatt overflate gjør at hovdyr sklir. Når overflaten nesten er så pass herdet at du kan krype ut på den på 2 isoporplater, lager du riper med en piasavakost, slik at hestene får godt feste.
En veldig viktig ting er at du støper inn en lynavlederkabel i armeringsjernene - kobberkabelen er svindyr, men det er lovpålagt at den må finnes i stallbyggninger og være støpt inn fordi dyrenes urin gjør at betongen blir strømbærende via armingsnettene. Armeringsmattene må også være skrudd fast i hverandre - eller enda bedre - legg en sveiseprikke i hvert nett, slik at alle nettene har garantert kontakt med hverandre - ikke lovlig å bare legge nettene oppå hverandre og stole på at det leder.
Litt smådetaljer å tenke på før støping av en stallplate....
saturnus skrev:
Hahaha, det er sikkert så funksjonen er, jeg vet bare at det skal gjøres uten å egentlig vite hvorfor. Men reglene sier at det ikke holder med tråd - nettene må være festet i hverandre med en skruforbindelse eller en solid sveiseperle - forbindelsen følger med i kobberkabelpakken, det finnes ferdig konsept å kjøpe.
Ja, du trenger ikke skamme deg for det. Jeg åpnet en tråd om potensialutjevneren for noen år siden da jeg støpte platen til min kåk. Min el-kis er en paragrafrytter, og tvang meg til å ha med en slik utjevner, da reglene sier så, og det er el-kisen som er ansvarlig for anlegget. Når jeg viste el-kisen hva de elkunnige her på Forumet skrev, så ble han mørkredd. I dag har man nok lest på, og vet at lynlederen får ikke kobles inn i sentralen, men vel potensialutjevneren.Tyresö skrev:Hahaha, det er sikkert så funksjonen er, jeg vet bare at det skal gjøres uten å egentlig vite hvorfor. Men reglene sier at det ikke er nok med tråd – nettene må sitte fast i hverandre med en skrukobling eller en skikkelig sveiseloppe – koblingen følger med i kobberkabelpakka, det finnes ferdig konsept å kjøpe.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
Jeg har droppet mine stallplaner, men jeg rakk å lese at hvis hestene gnager på innredning, så gi dem et friskt tre å gnage på.
Potensialutjevning har med lyn og elektriske feil å gjøre, det er bedre at alt er like strømførende, har samme potensial. Har alt samme potensial, så kan det ikke flyte noen (dødelig) strøm, hester er vel de tamdyr som er mest følsomme.
(det skal visst være slik at et elektrisk sauegjerde kan drepe en hest)
Protte
Potensialutjevning har med lyn og elektriske feil å gjøre, det er bedre at alt er like strømførende, har samme potensial. Har alt samme potensial, så kan det ikke flyte noen (dødelig) strøm, hester er vel de tamdyr som er mest følsomme.
(det skal visst være slik at et elektrisk sauegjerde kan drepe en hest)
Protte
En ytterligere detalj om potenstilskuddet....eller hvordan man nå staver det.....
Det er også lovpålagt at kobberkabelinnfestningen i armeringsjernene fotodokumenteres når den er montert, og at det tas et bilde av den under støpingen - gjelder om man skal drive stallen kommersielt. Tror det er forsikringsselskapene som stiller de kravene.
Sånne kobberkabler finnes innstøpt i alle sportshallplater også - til tross for at det ligger en gummimatte på gulvet og alle går dessuten med gummisåle på skoene - men det er bare for byggherren å følge loven for å få bygget godkjent.
Det er også lovpålagt at kobberkabelinnfestningen i armeringsjernene fotodokumenteres når den er montert, og at det tas et bilde av den under støpingen - gjelder om man skal drive stallen kommersielt. Tror det er forsikringsselskapene som stiller de kravene.
Sånne kobberkabler finnes innstøpt i alle sportshallplater også - til tross for at det ligger en gummimatte på gulvet og alle går dessuten med gummisåle på skoene - men det er bare for byggherren å følge loven for å få bygget godkjent.
Nei, det finnes ingen slik lov. Forsikringsselskapene skriver ikke loverTyresö skrev:En ytterligere detalj om potenshöjaren....eller hvordan man nå staver det.....
Det er også lov på at kobberkabelinnfestingen i armeringsjernene fotodokumenteres når den er montert og et foto av den under støpingen - gjelder om man skal drive stallen kommersielt. Jeg tror det er forsikringsselskapene som stiller de kravene.
Sånne kobberkabler finnes støpt inn i alle idrettshallplater også - til tross for at det ligger en gummimatte på gulvet og alle går dessuten med gummisåle på skoene - men det er bare for byggherren å følge loven for å få bygget godkjent.
Når det gjelder overflatebehandlingen av gulvet er det helt riktig at det ikke skal være glattet. Best er å ha litt glattere gulv i boksene og grovere overflate i gangene. I boksene er kostet overflate perfekt. I gangen kan man f.eks. ta en plastrive og lage spor med. Tenk på å lage sporene på tvers av hovedbevegelsesretningen, ikke langs med. Og igjen, les "Att bygga häststall". Det er den mest utfyllende og komplette litteraturen man kan finne om emnet.
Det er heller ikke feil å engasjere en proff. F.eks. Husholdningsselskapene rundt om i landet har ofte bygningsrådgivere. Og ikke glem å snakke med Fylkesmannen hvis du bygger for flere enn 5 hester, da kreves forhåndsgodkjenning.
Klikk her for å svare