Jeg skal lage et hull i ytterveggen og lage et stort kjøkken. Taket på tilbygget (14 grader) vil rett og slett bryte av det opprinnelige taket (33 grader).
Spennvidden blir ca 5m
Jeg vurderte først å bruke en limtrebjelke, men vurderer en stålbjelke i stedet. Noen som vet hvilken dimensjon jeg trenger?
Med tanke på at vi fikk 1m snø i år må det være en meget kraftig bjelke, kanskje HEA 180?
Og er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette? Jeg bor utenfor Skövde
Spennvidden blir ca 5m
Jeg vurderte først å bruke en limtrebjelke, men vurderer en stålbjelke i stedet. Noen som vet hvilken dimensjon jeg trenger?
Med tanke på at vi fikk 1m snø i år må det være en meget kraftig bjelke, kanskje HEA 180?
Og er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette? Jeg bor utenfor Skövde
Du må la en bygningsingeniør regne på bjelken. Foruten de rene lastene finnes det brannklassifisering å ta hensyn til, noe som gjør at stålbjelker må overdimensjoneres. Limtre er mye bedre i den henseende da de ikke mykner og bøyer seg i varme.
Den informasjonen du har gitt er ikke tilstrekkelig for at noen skal kunne dimensjonere bjelken for deg her. I tillegg må man undersøke hvordan punktlastene fra de nye søylene kan håndteres i fundamentet.
Et slikt inngrep krever jo dessuten byggetillatelse (eller i det minste byggemelding avhengig av kommune) siden det er et inngrep i bærende konstruksjon. Kontakt en konstruktør (bygningsingeniør) for å få det riktig fra starten!
Det du kaller "en meget kraftig bjelke" (HEA180) tror jeg ikke i det hele tatt er tilstrekkelig ved et spennvidde på 5,5m hvis det er frittbærende takstoler i huset + en tilbygging som skal bæres av bjelken...
En annen ting man bør tenke på ved så store nye åpninger i fasaden er side-stabiliteten. Har du tilstrekkelig mange stabiliserende vegger igjen, eller må du stabilisere med strekkbånd?
/Ingeniøren
Et slikt inngrep krever jo dessuten byggetillatelse (eller i det minste byggemelding avhengig av kommune) siden det er et inngrep i bærende konstruksjon. Kontakt en konstruktør (bygningsingeniør) for å få det riktig fra starten!
Det du kaller "en meget kraftig bjelke" (HEA180) tror jeg ikke i det hele tatt er tilstrekkelig ved et spennvidde på 5,5m hvis det er frittbærende takstoler i huset + en tilbygging som skal bæres av bjelken...
En annen ting man bør tenke på ved så store nye åpninger i fasaden er side-stabiliteten. Har du tilstrekkelig mange stabiliserende vegger igjen, eller må du stabilisere med strekkbånd?
/Ingeniøren
Sist redigert:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Akkurat som flere allerede har skrevet, du må ha en bygningsingeniør som regner på den bjelken, uansett hvilket materiale du velger til den.
Spennvidden har du skrevet, men det er minst like viktig å vite hvor stort taket er i andre retningen. Det styrer jo hvor stor total last som bjelken skal ta opp. På samme måte så er målene på det eksisterende taket viktige, også den lasten skal jo tas av bjelken. Du trenger dessuten sannsynligvis en proff som undersøker om du har tilstrekkelig bæreevne på grunnen der du kan plassere søylene.
Spennvidden har du skrevet, men det er minst like viktig å vite hvor stort taket er i andre retningen. Det styrer jo hvor stor total last som bjelken skal ta opp. På samme måte så er målene på det eksisterende taket viktige, også den lasten skal jo tas av bjelken. Du trenger dessuten sannsynligvis en proff som undersøker om du har tilstrekkelig bæreevne på grunnen der du kan plassere søylene.
Ja! jeg satte opp stålstøtter på hver side som ble shimsat underfra med store stålplater som ble sveiset fast samt boltet fast ned i betongplate. Støttene har også blitt festet opp til de eksisterende bjelkene med fransk treskrue samtidig som bjelken ble sveiset fast i støttene og bjelken har deretter blitt kilefast mot bjelkelag.dagodo skrev:
Jeg finner ikke papirene nå men hvis jeg finner dem kan jeg skrive dem ut... for moro skyld
I mitt tilfelle var limtrebjelke totalt utelukket ville ikke slå hodet i den når man skulle gå under denmycke_nu skrev:
Takk alle for deres svar. Jeg var bare ute etter en idé om hva det handler om og se litt hva andre har gjort. derfor satte jeg meg selv ned og regnet (jobber selv som konstruktør men ikke innen bygg, og det var en stund siden).
Hempularen, du har selvsagt rett i at man må ta hensyn til hele takets overflate. Jeg gjorde bare en rask beregning på en utbredt last på 10 tonn og kom da frem til at jeg trengte en HEA Balk 280 for å ha en nedbøyning på 6 mm. Punktlastene blir da 55,3kN. Så nå skal jeg gjøre en kontroll på hva man trenger av stolpe som klarer dette og fundament. Jeg hadde tenkt å støpe en armert flate der stolpene skal stå. noen som vet hvor stort det må være for å ta opp ca 60kN trykk?
_chrille_ hva for type stålstolpe satte du opp?
ingeniøren - jeg er i ferd med å søke byggetillatelse, og det vil bli laget et nytt fundament. Det kommer til å stå igjen andre vegger som side-stabiliserer. men selvsagt skal jeg tenke på det. kanskje ikke er så dumt å sette opp det likevel.
Jeg kommer selvsagt til å kontakte en bygningsingeniør før jeg river, men det er gøy å prøve selv først
Brannklassifiseringen blir jo annerledes da det er stål. vet noen hva som gjelder for det? skal det kles med doble gipsplater?
Hempularen, du har selvsagt rett i at man må ta hensyn til hele takets overflate. Jeg gjorde bare en rask beregning på en utbredt last på 10 tonn og kom da frem til at jeg trengte en HEA Balk 280 for å ha en nedbøyning på 6 mm. Punktlastene blir da 55,3kN. Så nå skal jeg gjøre en kontroll på hva man trenger av stolpe som klarer dette og fundament. Jeg hadde tenkt å støpe en armert flate der stolpene skal stå. noen som vet hvor stort det må være for å ta opp ca 60kN trykk?
_chrille_ hva for type stålstolpe satte du opp?
ingeniøren - jeg er i ferd med å søke byggetillatelse, og det vil bli laget et nytt fundament. Det kommer til å stå igjen andre vegger som side-stabiliserer. men selvsagt skal jeg tenke på det. kanskje ikke er så dumt å sette opp det likevel.
Jeg kommer selvsagt til å kontakte en bygningsingeniør før jeg river, men det er gøy å prøve selv først
Brannklassifiseringen blir jo annerledes da det er stål. vet noen hva som gjelder for det? skal det kles med doble gipsplater?
Jeg glemte å skrive at totale takflaten på tilbygget blir ca 36 m2. Huset er 12 m langt og der kommer det til å bli laget en åpning på 5 m. Er det rimelig å regne med at halve takets flate belaster bjelken?
Visst regner man med en snølast på 250 kg/m2 (i sone 2,5)?
Visst regner man med en snølast på 250 kg/m2 (i sone 2,5)?
Kan ikke regne ut dimensjonen med denne informasjonen, men kan tipse om at du bør ha en HEB i stedet for HEA så kommer du ned typ 50% i dimensjon, sveiser du i livplater kan du komme ned enda mer.
HEB er i prinsippet en HEA med betydelig grovere gods, disse brukes blant annet til traverser mm på grunn av høyere bøyestivhet. Også KKR (4-kantet rør) eller lignende kan være et alternativ om du vil holde nede byggehøyden, fordelen med disse er at du kan lime på en brannsikker gips direkte på den på en enkel måte og slippe å bekle bjelken.
Angående hammer så har jeg bare gode erfaringer, og det blir stor forskjell mot å bestille en bjelke fra forhandler som privatperson (tipper på 1/5 av prisen). Men sjekk også på Finn.no eller hos lokal skrothandler.
Angående hammer så har jeg bare gode erfaringer, og det blir stor forskjell mot å bestille en bjelke fra forhandler som privatperson (tipper på 1/5 av prisen). Men sjekk også på Finn.no eller hos lokal skrothandler.
dagodo skrev:
Nå har jeg samlet masse info og kontaktet en bygningsingeniør som har hjulpet til med rådgivning. Den totale spennvidden er 4735mm. Etter å ha regnet ut all tenkelig last som kan oppstå (i henhold til Boverkets byggeregler), ble det en total last på 15,6 tonn. Moelven anbefaler maks 7 mm nedbøyning på en slik spennvidde. Jeg har regnet med 6mm. DA blir det en HEA 300, HEB 280 eller en IPE 360. For å bære opp lasten tenkte jeg å bruke limtre da det er penere og tåler varme bedre. Limtresøylene blir 115x115, de tåler en last på opp til 93kN. Søylene i seg selv vil også side-stabiliseres med tømmerveggene. Grunnen vil bli gjort om og forsterkes under. Jeg kan komme tilbake når det er klart
