Gammelt loft med tverrstag av tømmer og sagflis på gulvet, planlagt til renovering for bruk som soveområde. Oanvendt loft i en gammeldags hytte med synlige trebjelker og slitt treverk på gulv og vegger. Vis vedlegget 547895 Vis vedlegget 547889 Vis vedlegget 547891 Vis vedlegget 547889 Vis vedlegget 547890 Vis vedlegget 547891 I vår sommerhytte fra 1870-tallet finnes det en ubrukt loft som vi vil sette i stand, legge ordentlig gulv og kle inn innerstaket så vi kan bruke det som soverom. Min fundering gjelder de nåværende stag (stokker) som binder sammen den øvre delen av de langsgående tømmerveggene. Disse stagene ligger tvers over loftet og ligger 2-3 dm over gulvbjelkene/gulvplanet. Det jeg vil gjøre er å bytte ut disse mot rør/vaier som ligger under gulvflaten ved å eventuelt feste sveiset jern, der festepunktet i jernene ligger under gulvflaten. Lurer også på om man kan støtte takstolene på en eller annen måte som reduserer trykket på de øvre veggtømrene. Vet ikke om det er mulig å forstå hva jeg mener, men er det noen som har peiling på slike endringer, og om det konstruksjonsmessig ville fungere er jeg takknemlig.
Har også tenkt på å heve hanebjelkene noe, siden de nå er noe for langt ned uten å treffe hodet. Kan man også da forsterke ved å støtte takbjelkene ca 50-70 cm fra veggen?
Bildene viser hvordan det ser ut i nåværende tilstand.

• Gammelt loft i sommerhytte med synlige bjelker og ledninger, potensial for ombygging til soveloft.
Sist redigert:
Jeg er absolutt ingen spesialist på liggtømrede konstruksjoner, men i dette tilfellet er det åpenbart at stagene har samme funksjon som hanebjelker: å motvirke at taket presser ut husets sider. Jeg synes ideen din burde fungere, å kombinere vertikale jern med dragstag som ligger under gulvnivået. Legger du til nye hanebjelker på passende høyde så burde det føles trygt.

• Liker
MadeBy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.