Av ulike grunner har jeg en del stolper til bl.a. et balkongrekkverk som står på selve gulvet. Hadde tidligere gjennomgående stolper som da var bærende for taket, men disse råtnet og likeså undertaket fordi jeg ikke fikk tetting i gjennomføringen.
Bygde ny veranda, men nå med nedre bærende stolper og tak som jeg deretter tettet ovenfra, og deretter et rekkverk med stolper stående på det forsterkede ytebelegget... naturligvis (og forventet) begynner disse stolpene å bli litt råtne i nedre kant, og jeg har ingen anelse om hvordan man bygger tilsvarende slik at det blir langsiktig bra. Jeg vil ikke lage hull i takbelegget. Bygde med kunnskapen om at jeg må bytte stolpene, men det er kanskje noe smart hos dere der ute
Legg først belegningsstein. Så stolpen. Forsøk å kutte belegningssteinen så liten som mulig. Slik at vannet renner ned. Så kan du (jeg ville gjort det) dyppe enden av stolpen i gammel, skikkelig brukt motorolje! Dens mineraler beskytter treverket i mange år! Selv satte jeg vanlige trykkimpregnerte rett ned i bakken (dyppet i motorolje først) for nesten 15 år siden. Sitter fortsatt fast.
Om stolpene likevel står løse på takpappen så er vel nettopp en "offersten" eller offerplanke/kloss en god idé. Men du vil trolig med tiden få det samme problemet med stolpens underkant, (selv trykkimpregnert i klasse for markkontakt).
Et alt for offerkloss er å skru en slik utenpå stolpen i underkant, og la stolpen slutte noen cm over takpappen. Da bytter du bare offerkloss når den begynner å bli dårlig. Stolpens underdel bør klare seg lenge.
Et annet alt er å gjøre stolpen todelt, og bare la den ene halvdelen gå helt ned til pappen. Da blir det enklere å bytte den halvdelen som er skadet.
Eller en lignende variant som passer din rekkverkskonstruksjon, så du slipper å rive alt hver gang det er på tide å bytte.
Legg først belegningsstein. Så stolpen. Forsøk å kappe belegningssteinen så liten som mulig. Sånn at vannet renner ned. Så kan du (jeg ville gjort det) dyppe enden av stolpen i gammel, slitt motorolje! Dens mineraler beskytter treverket i mange år! Selv brukte jeg vanlig trykkimpregnert rett ned i bakken (dyppet i motorolje først) for nesten 15 år siden. Sitter fast fortsatt.
Visst. En enstaka. Fordi den er uorganisk vil den aldri forårsake problemer. Samtidig som vann kommer ytterst sjelden i kontakt med virket. Man kan bruke galvade "skor". Alt uorganisk duger.
Visst. En enstaka. Eftersom den er uorganisk kommer den aldri til å forårsake problemer. Samtidig som vann kommer ytterst sjelden i kontakt med virket. Man kan bruke galvaniserte "sko". Alt uorganisk duger.
Hei og takk for tips,
Offerplate.. er det rett og slett å sette stolpen på en planke i størrelse med stolpen?
Også litt nysgjerrig på en 'pallningbricka', hvordan kunne en slik se ut?
Jeg har laget stolpene slik at de kan sages av en bit "om tilfelle at" og "om tilfelle at" skjedde mye raskere enn jeg trodde.
Kanskje sage dem ned 10mm og sette offerplater på en eller annen måte er smart, da kan jeg sette dem i et spilloljebad en stund også..
Hvordan ser molekylene ut i en vanlig motorolje? Spontant høres det ut som et virkelig dårlig råd, gitt at det faktisk finnes produkter spesielt utviklet for å trenge inn i og beskytte treverk.
Resonnementet med offerkloss kan være et godt råd, hvis vann aldri kan komme inn i skjøten mellom kloss og stolpe, men det høres vel ikke spesielt sannsynlig ut på et balkongrekkverk?
Gitt at det ikke er kjempe mange stolper, hadde jeg kjøpt en bunt sånne her (eller noe lignende), skrudd bort den maskingjengede delen og brukt U-delen som fot på stolpen, eventuelt med litt syllpapp under for å beskytte takpappen. Før jeg skrudde fast U-delen på den kappede stolpen, ville jeg forsøkt å mette endetreverket med for formålet tiltenkt treolje. Men det er jo bare meg det...
Treolje herder oksidativt, noe som gjør den mer og mer hydrofil. Det er dårlig for kapillærvirkningen. Motorolje vil holde betydelig lenger, så det er egentlig ikke et dårlig råd. Enda bedre er det med varm parafin. Tenk smeltet telys.
Motoroljen kan jo holde seg i treverket men om sommeren så svetter den ut. Ikke vakkert. Motoroljen er kanskje en gammel skrøne, jeg kjente en gubbe som syntes det var best som rustbeskyttelse under biler. Årsaken var trolig at det var det han hadde kostnadsfritt.
Endetre på fuktig underlag er nok det vanskeligste. Offerdeler av tre i ulike former er en bra idé. Man kan også legge en hel svill som kanskje er enklere å bytte om noen år enn enkelte biter.
Pallingsbrikke eller M-gjenget stolpesko, offerplanke eller markstein, impregneringsolje eller motorolje..
Mange alternativer (likte forsåvidt motorolje-alternativet for jeg byttet nylig olje på mitt eks sin bil og den motoroljen skulle med ovennevnte resonemang konservere til tidens ende )
Jeg kommer til å sage bort de angrepne delene og deretter impregnere og palle under med noe av deres tips. deretter maling og vipps er man tilbake på jobb igjen..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.