Bor i et 70-tallshus (älvsbyhus) og begynner å planlegge for panelbytte. Veggen er bygget opp ifølge bilde. Ser ut til å være en slags spikrelekt, men tror den ligger innfelt i de stående stendere (spantret).

Ville man kunne fjernet lokkene på ytterpanelet og spart bunnbordene som en ny spikrelekt? Deretter legge liggende panel på det??

Vindtettpapiret som sitter på den porøse trefiberskiven bak bunnbordet ser ok ut. Skal man bare prøve å tape for hullene eller eventuelt supplere med ny vindduk der det er større skader?
Føles meningsløst å sette ny vindtettpapir på bunnbordene da det blir en luftspalte mellom disse. Takk for svar.

• Byggteknisk spesifikasjon for yttervegger i Älvsbyhus, inkludert materialtykkelse og isolasjonstype, med fokus på energikoeffisient verdier.
Jeg ville ha fjernet den gamle panelen helt og etterisolert fasaden med 95mm mineralull før jeg monterte en ny ytterpanel.

F fribygg skrev:
Jeg ville fjernet den gamle panelen helt og etterisolert fasaden med 95mm mineralull før jeg monterte en ny ytterpanel.
Samtidig forbruker jeg rundt 11 000kwh totalt inkl elforbrukning og risikoen øker for å få problemer som jeg ikke har for øyeblikket.
120 i veggene akkurat nå totalt 🤣

N Niklaspe skrev:
Samtidig forbruker jeg rundt 11 000kwh totalt inkl el forbrukning og risikoen øker for å få problemer som jeg ikke har for tiden.
120 i veggene akkurat nå totalt 🤣
11000kWh per år for oppvarming inkl husholdningsstrøm for et 70-talls hus?

F fribygg skrev:
11000kWh per år for oppvarming inkludert husholdningsstrøm for et 70-tallshus?
Ja visst, til og med 10500 første året med bergvarme og et barn🤣 Thermia Atlas 12kw!
150+40 er huset.
Norrbotten.

Prøvd ned til -36 grader ute temperatur, da ga pumpen 11kw så det var litt til overs!!;)

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.