Hei
Holder på å bygge bod. Tenkte å ha et installasjonssjikt på veggene med 45mm liggende stendere, deretter OSB og gips. Takhøyden er ca 248, hvis jeg da bruker liggende OSB vil jeg måtte sette en 8cm remse for å dekke hele veggen.

Kan man i stedet sette stående OSB på de liggende stenderne, kottla de stående skjøtene med OSB remser. Deretter sette også gipsen stående med halv plates forskyvning av skjøtene og skru uten hensyn til stendernes plassering?
 
  • Liker
Stensson11
  • Laddar…
Hvor tett har du mellom stenderne og hvor store er OSB-platene? Det er ikke noe problem å ha dem stående på stående stendere så lenge det finnes stender bak skjøtene.
 
Sett en 45x95 øverst så har du mer materiale å sette din 8 cm osb-rems på.
 
  • Liker
Lilllen
  • Laddar…
Kommer du til å måtte skru opp noe på de 8 cm som er øverst?
ellers er det bare å sette stående gips som dekker sprekken...øverst..
 
  • Liker
tobbbias og 1 annen
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hvor tett har du mellom stenderne og hvor store er OSB-platene? Det er ikke noe problem å ha dem stående på stående stendere så lenge det finnes stender bak skjøtene.
det er vanlige type 120x240 eller 250.
Det er liggende stendere derav funderingen. Disse vil sitte cc60
 
M MagicFingers skrev:
Kommer du til å behøve å skru opp noe på de 8cm som er øverst?
ellers er det bare å sette stående gips som dekker glipen...øverst..
njae. Kanskje ikke men føles dumt å ta sjansen. Samt at da får jeg ingenting å feste taklistene i.
 
O OSTRUNE skrev:
Hei
Holder på å bygge bod. Tenkte ha et installasjonssjikt på veggene med 45mm liggende lekter, deretter OSB og gips. Takhøyden er ca 248, hvis jeg da kjører med liggende OSB så vil jeg måtte sette en 8cm remse for å dekke hele veggen.

Kan man i stedet sette stående OSB på liggende lekter, kotte de stående skjøtene med OSB-remser. Deretter sette også gipsen stående med halv plate forskyvning av skjøtene og skru uten hensyn til lektenes plassering?
En bod, slik som en "friggebod"? I så fall er et alternativ å droppe installasjonssjiktet og la boksene stikke litt inn i isolasjonen. VP-rør boret i lektene eller opp til taket. Da sparer du også 9 cm per side.
 
Ja du kan sette stående osb på liggende bjelker. Et alternativ er å sette plåtande i skjøtene eller t-profil.
 
Gjør det ikke mer avansert enn nødvendig. Stående osb/spånplate på liggende 45x45 er mer eller mindre standard på fabrikkhusene, der legger man ingenting bak skjøtene bortsett fra i hjørnene hvor man enten kottlar i stående regelbiter eller legger en metallvinkel mellom treplatene og gipsen. Du trenger heller ikke forskyve skjøtene med en halv plate, så lenge begge skruradene er på samme plate er det ingen problemer.
 
  • Liker
1
  • Laddar…
Takk da kjører jeg videre på det
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.