Hei,

Dessverre fikk jeg ingen svar i baderomsdelen, så jeg prøver her i stedet.

Holder på å bygge oss et toalett på vår overetasje. Kun vask og WC, så ikke et våtrom.

Toalettet ligger under skråtak med innerveggen 140 cm høy (katteloft utenfor). På denne lave veggen hadde vi tenkt oss et vegghengt toalett, ikke bare fordi det er praktisk og pent, men også fordi jeg måtte dra avløpet ute på katteloftet. Kunne ikke gå rett ned med avløpet uten å bygge om hele underetasjen, og 4-5 meter i sideveis retning gikk ikke å dra avløp uten å sage så mye gulvbjelker at hele huset ville rase.

Veggen hvor toalettet skal henge er laget med vanlig 2"x3" og regel på 60 c/c. Jeg vil ikke at greiene skal svaie når min 120 kg svoger kommer og kaster seg ned på den. Hva tror dere om min løsning, blir det tilstrekkelig stabilt?

1. Hjemmelaget fiksatur i tre, limt og skrudd.
6183059996_b37f5c9362_z.jpg
6182540369_48651ba740_z.jpg

2. Solid kortning og forsterket. Kun de tre stående reglene var der før.
Alle nye regler er både limt og skrudd med 100 mm skruer.
6182541227_89127b49a0_z.jpg

3. 21 mm P30-klassifisert konstruksjonsfiner som limskrus på samtlige regler.
Denne innbiller jeg meg gjør det hele vanvittig solid.
6183062062_534f297613_z.jpg

Vel, duger dette for å henge opp en vegghengt toalett (IFØ) uten noe svaie eller gud forby, sprukne fliser?

Jeg kan uten større vanskelighet fjerne asfaboardet på baksiden og sette inn et par stående 2"x8" som festes i veggen, gulvregler og takstoler, men spørsmålet er om det trengs?

Jeg tror ikke det trengs med kryssfiner foran. Uten den hadde jeg ønsket å ha mer fordelende lekter bak.

Hvorfor ikke bruke en ferdig fixtur beregnet for formålet?

hakaner skrev:
Hvorfor ikke bruke et ferdig armatur laget for formålet?
Av flere grunner.

1. Den er dypere enn min eksisterende vegg, så jeg måtte ha bygget om hele veggen.
2. Den koster 800 kr.
3. Jeg hadde planker hjemme, men ingen armatur da jeg begynte med dette.
4. Føles bedre med tre enn stål av en eller annen merkelig grunn?

Corre har rett. Det er den skruelimede kryssfinerplaten som gjør hele veggen til en enhet.
Håper bare at du har glemt å feste selve veggen ordentlig i skråtaket. Der kan du ellers få det største "svågermomentet" :)

titanium skrev:
Corre har rett. Det er den skruslimede kryssfinerplaten som gjør hele veggen til en enhet. Håper bare at du har glemt å feste selve veggen ordentlig i skråtaket. Der kan du ellers få det største "svogermomentet" :)
Veggen er jo siden huset ble bygget, og var fra før spikret (med jævlig solide spiker) gjennom begge stendere og ut i takstolene (2 stk på denne delen). Jeg har skrudd 3-4 solide 120mm skruer ekstra nå i etterkant. Så tror jeg at de begge vinkelrette veggene, spesielt den venstre på bildet, gjør en hel del for å motvirke kraften på bakveggen utover.

Jeg har siden jeg tok bilde og skrev ovenfor, forsterket med ytterligere et par stendere, trukket ferdig strømmen, isolert og skruslimet kryssfinerplaten. Så har jeg også på baksiden (kattvinden) satt 2 stk av de største vinkeljernene jeg kunne finne som støtte mellom gulv og vegg, skrudd gjennom gulvsponet og ned i gulvbjelkene (45x210mm).

Alt dette til sammen (hovedsakelig kryssfinerplaten tror jeg) fikk det hele til å føles ekstremt stabilt, det føles nesten som å dunke på en betongvegg når jeg slår på veggen.

Høres bra ut :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.