Hei!
Slik ser innsiden av min åpne peis ut. Som dere ser har flere steiner sprukket og fugene er veldig porøse. Tror dere det går an å fikse med hjelp av ildfast mørtel? Altså at jeg legger et lag av dette over de ødelagte steinene?
Har vurdert å sette inn en innsats, men liker virkelig den åpne peisen....
Takknemlig for ideer/synspunkter!
Slik ser innsiden av min åpne peis ut. Som dere ser har flere steiner sprukket og fugene er veldig porøse. Tror dere det går an å fikse med hjelp av ildfast mørtel? Altså at jeg legger et lag av dette over de ødelagte steinene?
Har vurdert å sette inn en innsats, men liker virkelig den åpne peisen....
Takknemlig for ideer/synspunkter!
Ser ut som vanlig tegl og ikke ildfast tegl og da holder det ikke. Muligens går det an å sette tynn ildfast tegl utenpå dette etter at det løse har blitt banket bort.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 936 innlegg
Eneste fordelen jeg kan se med en åpen peis er at man kan grille pølser innendørs ... ellers er det jo bare ulemper ...
Vil du ha en mulighet til faktisk å varme opp rommet så er jo innsatsen uvurderlig ....
Vil du ha en mulighet til faktisk å varme opp rommet så er jo innsatsen uvurderlig ....
Beklager sent svar!
Valget falt på en reparasjon med ildfast mørtel. Nå har jeg reparert de store skadene, og i morgen er planen å gi hele innsiden en puss med samme mørtel. På pakningen står det blant annet at det brukes for å pusse innsiden av skorsteiner, så forhåpentligvis fungerer det i selve ildstedet også.
Valget falt på en reparasjon med ildfast mørtel. Nå har jeg reparert de store skadene, og i morgen er planen å gi hele innsiden en puss med samme mørtel. På pakningen står det blant annet at det brukes for å pusse innsiden av skorsteiner, så forhåpentligvis fungerer det i selve ildstedet også.

Visst fyrer man for kråkene med åpen peis, men det er en utrolig kosfaktor. Så med kassett så medfølger det betydelig hardere krav da røykgassene blir det tredoble. Jeg måtte sette inn en innsats med isolasjon av vermelit for å få det godkjent.
E EAS88 skrev:
Ble jo kjempefint. Trengte du å rengjøre alt det svarte først?E EAS88 skrev:
Klikk her for å svare