Har stilt en hel del spørsmål om asbest i dette forum tidligere og her kommer enda et spørsmål.
Vil ikke ha noen stygge kommentarer, om at jeg har en overdreven bekymring for asbest, men søker kun seriøse svar, fra deg som virkelig vil gi meg råd i saksspørsmålet og ingenting annet.

Noen som vet hvordan sprøyteasbest ser ut?
Hvordan føles materialet om man tar på det?
Struktur?
Ligner det en pusset/murt overflate, i utseende og følelse?
Eller ser/ føles det annerledes ut?
Hvor tykt pleier materialet å være?
Kan man f.eks. ha "murt opp" en 4-5 cm tykk "vegg" bak peis med sprøyteasbest eller er det i så fall bare det ytterste laget og trolig vanlig mørtel under?

Noen som vet om sprøyteasbest før kan ha blitt brukt på vegg bak f.eks. peis som kakkelovn etc?
Eller som overflatebelegg på skorstein?
Eller på vegger og tak i gammelt fyrrom? F.eks. på "vassmatta".

Og, ble sprøyteasbest overhodet brukt i privatboliger eller var det bare innen industrien?

Kan denne veggen være bygget med sprøyteasbest?
Trodde først det var vanlig mørtel, bak gammel peis, men vet ikke.
Det satt et gammelt vev "limt" på overflaten tidligere. Vi rev bort dette og lot male overflatene.
Maling som ble malt på for ca. 5 år siden har begynt å løsne og overflaten under føles litt knudret, men med en ganske glatt overflate. Tykkelsen er ca. 4-5 cm.
Sprøyteasbest eller usannsynlig?
Hvordan kan jeg avgjøre dette?

• Vegg i hvitmalt rom med avskallet maling og avslørende papirvev. Bakgrunnen er mønstret tapet. Tak og gulvlister er synlige.
  • Sprukket vegg med avskallende maling viser en grovere, muligens asbestinnholdig overflate under; spørsmålet i konteksten gjelder sprøyteasbest.
Sprøyteasbest brukes som isolasjon på stål, ventilasjonskanaler etc. Kombinasjonen lydisolasjon-bekledning vanlig i kirker, forelesningssaler, restauranter.

Eksempler på forskjellige steder der det forekommer asbest:
www.fiberanalys.dinstudio.se/files/Materiallista.pdf

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Det der ser virkelig ut som puss bak fargen. Antar at murstocken ikke brukes lenger og hvis det da kommer ned fuktighet ovenfra gjør det sannsynligvis at fargen løsner. Det var vanlig at man tapetserte eller satte vev over murstockar når man moderniserte hus. Man ville ikke at det gamle umoderne skulle synes.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk fine dere for deres synspunkter!

Ja, jeg håper på puss. Men, overflaten er litt mer glansfull enn puss pleier å være, den pleier jo å være mer ru. Vurderer om det kanskje kan være gammelt lim, som den tidligere veven var festet med, som bidrar til den glansfulle overflaten, men at det er puss under. Murpipa brukes fortsatt, men veldig sjelden. Har en klebersteinsovn i rommet ved siden av, samme murpipa, men fyrer som sagt sjelden i denne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.