Hei!
Jeg har en garasje med en bærende yttervegg hvor det er 4 større sprekker. En går gjennom hele veggen og er synlig på utsiden. Sprekkene er der hvor det finnes vinduer. De har sannsynligvis oppstått da man sprengte i området for 15 år siden.
Vi skal nå sette inn større vinduer og på den måten vil 3 av sprekkene forsvinne fordi veggen erstattes med vinduer. Er det risikoer eller noe spesielt man bør tenke på når man begynner å "greie" med bærende vegg med så mange sprekker/setninger i? Er det positivt at man fjerner sprekkene ved å erstatte med vinduer? Vi setter inn en bjelke over de nye vinduene og på den måten fjerner vi vekten på vinduene og dermed de nåværende sprekkene...
bør man forsterke grunnen når man gjør dette? Vi kommer til å pigge opp bunnplaten og senke den og bygge ny bunnplate. Bør man forsterke ekstra mye der sprekkene er?
Med vennlig hilsen, Nora