1.703 lest ·
22 svar
2k lest
22 svar
sprekker i yttervegg, hva skal man tette med?
ytterveggene er ikke bærende og har en stamme av trestendere, isolasjon med mineralullplater og panel på begge siderBirgitS skrev:
og den kortsiden med balkongen utenfor hvor røyken kommer fra består mest av vinduer med en balkongdør i midten. Øverst er det vegg samt en liten bit på sidene og under vinduene selvfølgelig.
Sprekkene er litt her og der, ved det ene vinduet er det som om vindusrammen ikke dekker så det er en glippe nesten hele veien, men det er også sprekker nær taket og på sidene, man føler at det trekker inn luft der.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Har røyken opphørt når du har teipet for sprekkene?B bertt skrev:
Savner bildene.
Mener du at det er en slags treplate innover rommet som er tapetsert eller malt?B bertt skrev:
Da kanskje det hjelper å sette gipsplater utenpå.
Det er bedre, men vet ikke om det skyldes teipen eller røykerens adferd etter våre klager sist.BirgitS skrev:
det er veldig lite vegg, på dette bildet ser du litt

selvfølgelig ikke men jeg må jo prøve likevel, alternativet er å flytte,BirgitS skrev:
så om noen har tips på hvilket materiale som er best å tette en yttervegg med så tar jeg takknemlig imot tips
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.172 innlegg
Jeg antar at de gule stripene er tape, og den nedre ser ut til å være midt på vinduskarmen, og er karmen sprukket så bytter man det. I vinkelen mellom vegg og tak bruker man en overmalbar fleksibel fuge, f.eks. kalt malerfuge, som man maler over.
Det er en svart strek over vinduet. Hvis det er en tilluftsventil så hjelper det ikke å tette noen sprekker på den veggen siden det kommer inn luft gjennom den ventilen. Det er også viktig å ikke tette ventilen, for hvis det ikke kommer inn luft i tilstrekkelig mengde så kan man bli syk av det, f.eks. på grunn av muggvekst.
Det er en svart strek over vinduet. Hvis det er en tilluftsventil så hjelper det ikke å tette noen sprekker på den veggen siden det kommer inn luft gjennom den ventilen. Det er også viktig å ikke tette ventilen, for hvis det ikke kommer inn luft i tilstrekkelig mengde så kan man bli syk av det, f.eks. på grunn av muggvekst.
Takk men bildet er bare for å vise hvilken liten del av veggen det er, teipen er flyttet, det er ingen sprekk i listen og ingen sprekk mellom vegg/tak,BirgitS skrev:
Jeg antar at de gule stripene er teipen og den nederste ser ut til å være midt på vinduslisten, og er listen sprukket så bytter man den. I vinkelen mellom vegg og tak bruker man en overmalbar fleksibel fug, for eksempel kalt malerfug, som man maler over.
Det er en svart strek over vinduet. Hvis det er en tilluftsventil så hjelper det ikke å tette noen sprekker på den veggen siden det kommer inn luft gjennom den ventilen. Det er også viktig å ikke tette ventilen for hvis det ikke kommer inn luft i tilstrekkelig mengde så kan man bli syk av det, for eksempel på grunn av muggsoppvekst.
Jeg vet at jeg trenger å tette sprekkene som finnes overalt, da hele veggen lekker inn røyk, og det blir mye mer røyk enn av to ventiler,
Jeg får sjekke dette. Glad påske
Klikk her for å svare