Hei,
Vi har kjøpt et hus og lurer litt på sprekker i prefab betongelementer. Disse sprekkene ligger i sokkeletasjen og er relativt dype, ikke bare overfladiske hva jeg kan se. På flere steder går de fra tak til gulv. Likevel tror jeg ikke de har gått rett gjennom da det ikke er fuktig noe sted.
Det er gjort en kontroll av disse sprekkene da huset var 2 år (av hustilvirkeren) og ifølge selgeren skal de ikke ha vokst/spredt seg. Hustilvirkeren hevder tørkesprekker.
Konstruksjonen er (innenfra til utsiden): Betong, isolasjon, betong og matte. Jeg kan ikke kontrollere utsiden fordi den ligger under bakken. De øvrige sidene på huset ser jeg ingenting eksponert på.
Om ikke sprekkene har vokst i løpet av disse årene, ca 7 år, burde alt være i orden? Verst tenkelig scenario? Veggen raser inn? (den er dog ikke bærende).
Takk for raskt svar.