Hei!

Jeg har to sprekker i veggen i mitt fyrrom.
De er ganske lange, og man ser ingenting på utsiden av huset, den delen av veggen som er over bakken. Jeg gjetter at tidligere eiere har stablet ved uforsiktig og skapt en liten sprekk som deretter har vokst seg større. Jeg vil huske at den var der da vi flyttet inn i huset for litt mer enn et halvår siden, men det har vært så mye å tenke på, så jeg husker ikke definitivt.

Se bilder på sprekkene.

Hvordan utbedrer jeg dette på beste måte? Jeg bryr meg ikke om det er estetisk, det trenger bare å holde godt.

• Veggen i et pannrom med en lang sprekk og stablet ved ved bunnen.
  • Sprukket vegg i pannrom med synlige sprekker og avskalling i overflaten, potensielt på grunn av uforsiktig vedstabling.
  • Sprukket vegg i pannrom med vedstablet ved siden av.
  • Sprukket grønn vegg med lang vertikal sprekk nærbilde i pannrom.
Sånne sprekker kommer ikke av litt vedstabling, det er sånn det er på denne typen vegger.

Så skal jeg bare fylle igjen med puss eller betong? Eller kommer det til å gå opp igjen, så jeg likeså godt kan la det være?

Claes Sörmland
Vanskelig å vite. Det har sprukket fordi det har beveget seg. Men fjern pussen, rens alt løst med en meisel, støvsug og legg på ny mørtel i et par omganger. Om noen år har du svaret på om det var en engangsgreie eller om veggen fortsetter å bevege seg.

L Laniel skrev:
Hvordan utbedrer jeg dette på beste måte? Jeg bryr meg ikke om det er estetisk, det trenger bare å holde godt.
Alle gamle støpte & murede kjellere får noen sprekker, & siden dine er i fyrrommet så har de mest sannsynlig kommet av at veggen har ekspandert noe av varmen årstiden som ovnen har gått mer.

Deretter avkjøles veggene & krymper.
Ser ikke ut som setninger har forårsaket dine!
Børst av nøye med stålbørste & bank ev løstsittende puss, & sparkel opp med vanlig Reparasjonsbruk (det er for tynt til å reparere med puss)

Trolig har du "skalvegger" i kjelleren, dvs 2 murede/støpte lag vegg med luft imellom, derfor ser du ingen sprekker utenfra.

OK.

Så jeg trenger ikke være bekymret for at noe skal rase? uten det er mest estetisk og trolig p.g.a. temperatursforskjeller?

• Liker
jawen
  • Laddar…
L Laniel skrev:
OK.

Så jeg trenger ikke være bekymret for at noe skal rase? uten det er mest estetisk og trolig p.g.a. temperatursvingninger?
Hei,

Hvordan gikk det for deg her?
Har også et 70-tallshus med sprekker litt her og der.

• Veggen med rør har en vertikal sprekk, tydelig symptom på skade i et 70-tallshus.
  • Sprukket vegg i et 70-tallshus, med en stor ventilasjonsrør over sprikken.
L Lolpodajj skrev:
Hei,

Hvordan gikk det for deg her?
Har også et 70 talls hus med sprekker litt overalt.
Jeg fylte igjen de store sprekkene med C-bruk. Har en del sprekker i den størrelsen du sendte bilder på også, men dem har jeg ikke brydd meg om. De er for smale for å fylle med C-bruk synes jeg. Men kanskje noen andre her har bedre argumenter om dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.