Medlem
· Västra götaland
· 7 innlegg
Spiller det noen rolle om det finnes sprekker i flisefuger?
Vi flyttet nylig inn i et oppusset 50-tallshus med en fliselagt dusj i kjelleren. Flisene er ca 10 år gamle og på ytterveggen er det en del sprekker, spesielt rundt et kjellervindu. Vår takstmann sa at han hørte at noen fliser på den veggen satt løst.
Er dette noe som må utbedres? Har sett rundt på forumet og fått inntrykk av at flisefuger uansett ikke er tette mot vann - og da kan det vel ikke spille noen rolle om det kommer inn vann gjennom noen sprekker? Eller tenker jeg feil?
Vi flyttet nylig inn i et oppusset 50-tallshus med en fliselagt dusj i kjelleren. Flisene er ca 10 år gamle og på ytterveggen er det en del sprekker, spesielt rundt et kjellervindu. Vår takstmann sa at han hørte at noen fliser på den veggen satt løst.
Er dette noe som må utbedres? Har sett rundt på forumet og fått inntrykk av at flisefuger uansett ikke er tette mot vann - og da kan det vel ikke spille noen rolle om det kommer inn vann gjennom noen sprekker? Eller tenker jeg feil?
I mine øyne tenker du feil. Tettesjiktene som ble brukt for 10 år siden er f.eks. ikke godkjent med dagens regler. Dessuten har man trolig ikke brukt elastisk fugemasse slik man skal i våtrom. Så kan du jo også spørre deg hvor gøy det er med løse fliser. 
Edit: Glemte at det var i kjelleren.
Edit: Glemte at det var i kjelleren.
Sist redigert:
Hadde badet vært i huset og ikke i kjelleren så hadde du nok trengt å være mer bekymret, men siden dette er i en kjeller og hvis badet er mot betongvegger så er det ingen fare på taket.
Gjør man et bad i dag i en kjeller med betongvegger så bruker man ingen vanntettingssjikt annet enn i dusjområdet og rundt sluk.
Gjør man et bad i dag i en kjeller med betongvegger så bruker man ingen vanntettingssjikt annet enn i dusjområdet og rundt sluk.
Medlem
· Västra götaland
· 7 innlegg
Polskt & Betz:
Mener dere at et ti år gammelt tettesjikt ikke tåler den ekstra fuktigheten som blir med sprekker i fugene, men at det ikke spiller noen rolle om det bare er betong bak?
Dusjen er i et hjørne der den ene siden er mot yttervegg (betong) og den andre er mot en tilbygd innervegg som jeg er ganske sikker inneholder treverk (den er del av en badstue som takstmannen rådet oss å rive ut etter hvert, siden det var trekonstruksjon mot betong).
Sprekker finnes bare i flisene mot ytterveggen, men fuktigheten kan kanskje vandre til trekonstruksjonen?
Ville det være noen mening i å fuge om der det finnes sprekker?
Mener dere at et ti år gammelt tettesjikt ikke tåler den ekstra fuktigheten som blir med sprekker i fugene, men at det ikke spiller noen rolle om det bare er betong bak?
Dusjen er i et hjørne der den ene siden er mot yttervegg (betong) og den andre er mot en tilbygd innervegg som jeg er ganske sikker inneholder treverk (den er del av en badstue som takstmannen rådet oss å rive ut etter hvert, siden det var trekonstruksjon mot betong).
Sprekker finnes bare i flisene mot ytterveggen, men fuktigheten kan kanskje vandre til trekonstruksjonen?
Ville det være noen mening i å fuge om der det finnes sprekker?
Njæ, jeg mener at hvis det nå var tettsjikt bak flisene, er nok risikoen at også det har sprukket slik at det blir lekkasje til bakliggende materiale. Badstue skal man egentlig ikke ha mot yttervegg i en kjeller, for da øker fuktvandringen når veggen varmes opp og deretter kjøles ned + trestendere i kjeller er ikke optimalt.
Hvis det bare er betong bak, tar jo ikke det samme skade som treverk om det nå ikke er tettsjikt bak, da det ikke er fuktsensitivt i den forstand.
Den enkleste måten er nok å rive litt innenfra badstuen for å se hvordan innerveggen ser ut hvis dere ikke vil gjøre alt om nå. Ser det bra ut så kan dere jo fuge på nytt og kanskje bruke en såkalt fleksifuge som tåler litt mer bevegelser.
Kanskje er det slik at flisene ligger helt inntil vinduet, og når temperatur og fuktighet varierer, så beveger treverket i vinduet seg, slik at fugene sprekker, men det er bare en teori.
Du kan gjerne ta et bilde slik at det kanskje er lettere å vurdere.
Hvis det bare er betong bak, tar jo ikke det samme skade som treverk om det nå ikke er tettsjikt bak, da det ikke er fuktsensitivt i den forstand.
Den enkleste måten er nok å rive litt innenfra badstuen for å se hvordan innerveggen ser ut hvis dere ikke vil gjøre alt om nå. Ser det bra ut så kan dere jo fuge på nytt og kanskje bruke en såkalt fleksifuge som tåler litt mer bevegelser.
Kanskje er det slik at flisene ligger helt inntil vinduet, og når temperatur og fuktighet varierer, så beveger treverket i vinduet seg, slik at fugene sprekker, men det er bare en teori.
Du kan gjerne ta et bilde slik at det kanskje er lettere å vurdere.
Medlem
· Västra götaland
· 7 innlegg
Betz, jeg synes at din gjetning om at vinduet forårsaker sprekkene høres veldig rimelig ut.
Her er noen bilder av hvordan det ser ut, den første er for å få en viss idé om hvor sprekkene er i forhold til vindu og dusj. (tekstboksene ble vist litt små, den nederste ringen hører til med første detaljbilde, midterste ringen med detaljbilde 2 og øverste ringen er detaljbilde tre)
Tør man hakke bort gammel fugemasse? Er ikke risikoen at man skader tetningssjiktet (enda mer)? Eller kan man bare trykke i ny fleksibel fugemasse i sprekkene?
Her er noen bilder av hvordan det ser ut, den første er for å få en viss idé om hvor sprekkene er i forhold til vindu og dusj. (tekstboksene ble vist litt små, den nederste ringen hører til med første detaljbilde, midterste ringen med detaljbilde 2 og øverste ringen er detaljbilde tre)
Tør man hakke bort gammel fugemasse? Er ikke risikoen at man skader tetningssjiktet (enda mer)? Eller kan man bare trykke i ny fleksibel fugemasse i sprekkene?
Klikk her for å svare



