Denne her da? Iofs kanskje ingen større belastning der ute, men det vitner kanskje om at andre ting også kan være litt rare?

Siden av terrasse med liten firkantet ventilrist i gul sirkel, antyder mulig feil.

• Liker
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
Denne her da?
eneste belastningen der er litt dekkende trall

Jeg har bygget et titalls limtreskrog profesjonelt og har hatt mange diskusjoner med konstruktører angående sprekker.

Hadde dette vært mitt så hadde jeg ikke gjort noen tiltak i det hele tatt.
Men TS kan dra i skrue for bukseseler og livrem om det føles bedre.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Det som bekymrer meg er at man ser ut til å ha brukt ubehandlet virke i en utendørskonstruksjon, og det virker ikke som det finnes noen vannavvisende behandling i det hele tatt (lenger). Mulig at det fantes instruksjoner om dette ved bygging som så har blitt glemt (tidligere eier?), men jeg tenker at TS kanskje burde vurdere om det ikke burde vaskes og oljes i det minste, det er både utsatt for fuktighet samt sollys.

Men jeg er ingen konstruktør :)

• Liker
heimlaga
  • Laddar…
😅
Takknemlig for alle som tar seg tid til å svare i tråden. Litt vanskelig for meg å forholde meg til svarene dog, som spenner fra "ingen problem, skru til noen skruer for ro i sjelen" til "alt må byttes". 😄

Antar at vi får få noen til å sjekke på stedet. Er bare litt skeptisk og tenker at de kan ha et eget insentiv til å mene at det skal byttes, for å få mer jobb & inntekt?

Dere som tilhører "riv & byt"-gruppen - hva er verste fall scenario? Hvis vi strammer skruer som foreslått, er det risiko for at vi ignorerer et problem som vil føre til at terrassen en dag plutselig kollapser når vi ligger i spabadet?

Etter litt etterforskning virker det som at stolpene var trykkimpregnerte, men det kan være vær og vind sliter dem ned med tiden?

Om du drar i skrue så har du ikke den fasthetsklassen som er foreskrevet. Visst det kan holde eller ikke. Det er ditt spabad og du som sitter i. Verdt å ta sjansen?

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
I grunnen handler det om tidsperspektivet.

Akkurat nå er det rolig hvis du sikrer med noen skruer eller spiker.

På 60 års sikt er alle trekonstruksjoner utendørs uten tak dødsdømte.

Et sted midt imellom kommer spørsmålet om virket er impregnert eller ikke og om limet er værbestandig.

Vanligvis unngår man å bruke trykkimpregnert i bærende konstruksjoner fordi treverket blir sprøtt og svakt av impregneringsprosessen. Å lime trykkimpregnert er heller ikke alltid så pålitelig. Derfor og av kostnadsmessige grunner må man mistenke at byggherrene kan ha brukt vanlig uimpregnert treverk, og da er det på forhånd dømt til å råtne og falle sammen. Deretter kan vi alle prøve å gjette hvor lang tid det tar før det faller sammen. Det tar sikkert noen år til.

Hele konstruksjonen gir inntrykk av den typen konstruksjoner som det pleier å bli når kunden bestiller noe som ikke er mulig å bygge holdbart, hvoretter byggherren gjør som han blir bedt om og tenker at det uansett ikke er hans problem.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Uten å ha sett hele konstruksjonen og at jeg absolutt ikke er proff så høres det kanskje ut som et større prosjekt enn det trenger å være å bytte stolpene (viktig at badet er tomt).

Jeg som amatør byttet 4 stolper til min terrasse/skjermtak uten større problem så gjetter at en proff gjør det relativt fort. Så klart helt avhengig av hvordan alt er skrudd sammen.

Balkskoene har støtte av en ekstra regel.
Denne regelen er festet med gjennomgående skrue og mutter.

Man ser i alle fall to på bildene/stolpe.

Det er din lommebok..
Skrue eller noen til gjennomgående skrue er mitt råd.

• Liker
white_cheese og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du drar i skruv så har du ikke den fasthetsklassen som er foreskrevet. Visst det kan holde eller ikke. Det er ditt boblebad og du som sitter i. Verdt å ta sjansen?
Det kommer jo an på hva jeg tar sjansen på. Og det er jo litt det spørsmålet jeg prøver å få svar på. Verdt å ta sjansen på å falle i bakken & skade hele familien - naturligvis ikke. Verdt å ta sjansen på at sprekkene blir mer synlige & det blir styggere - ja, det kan det vel være.

H heimlaga skrev:
I grunnen handler det om tidsperspektivet.

Akkurat nå er det rolig om du sikrer med noen skruer eller spiker.

På 60 års sikt er alle trekonstruksjoner utendørs uten tak dødens.

Et eller annet sted midt imellom kommer spørsmålet om materialet er impregnert eller ikke og om limen er værbestandig.

Vanligvis pleier man å unngå å bruke trykkimpregnert i bærende konstruksjoner fordi treet blir sprøtt og svakt av impregneringsprosessen.
Å lime trykkimpregnert er heller ikke alltid så pålitelig.
Derfor og av kostnadsmessige årsaker kan man mistenke at byggmestrene kan ha brukt vanlig uimpregnert tre, og da er det på forhånd dømt til å råtne og falle sammen. Så kan vi alle gjette hvor lenge det vil ta før det faller sammen. Det vil sikkert ta noen år til.

Hele konstruksjonen gir inntrykk av den typen konstruksjoner som det pleier å bli når kunden bestiller noe som ikke kan bygges holdbart, hvoretter byggmesteren gjør som han får beskjed om og tenker at det uansett ikke er hans problem.
Der ser man. Jeg som amatør tenker så klart at impregnert holder bedre enn ikke impregnert. Men da blir bare treet utsatt på ulike måter med eller uten impregnering altså.

Råtne ser det ikke ut til å gjøre, og etter hvordan det ser ut på bildene fra da huset var nytt så kan man mistenke at stolpene likevel er impregnert, da de skinner i grønt. Men det bidrar kanskje til at de sprekker i stedet. 🤷‍♀️

Spørsmålet mitt nå er vel mer hvor stor risikoen er om man nøyer seg med å gjøre en light-tiltak (skrue el l.). Risikerer vi at det en dag plutselig raser sammen under føttene våre, eller vil det suksessivt bli tydelig den dagen det er uunngåelig å bytte stolpene?

Husfirmaet vi bygde med hadde arkitekt som tegnet ut fra våre ønsker. Husker ikke at vi presset sterkt for å få terrasse i overetasjen, men det var kanskje den naturlige konsekvensen av at vi har kjøkken & stue i overetasjen, så arkitekten tenkte (korrekt) at det var logisk å forlenge det med en uteplass på samme plan. Det er mulig at vi også foreslo det, men det var ikke noe vi ville ha kjempet for om de hadde sagt at det var en risikokonstruksjon.
Byggefirmaet/konstruktøren har uansett gjort et grundig jobb, med plinter nedstøpt i bakken, så det er liksom ikke noe hastverksarbeid, fra mitt ukyndige perspektiv.

V Villa1949 skrev:
Uten å ha sett hele konstruksjonen og at jeg absolutt ikke er proff så høres det kanskje ut som større prosjekt enn hva det trenger å være å bytte stolpene (viktig at badet er tomt).

Jeg som amatør byttet 4 stolper til min veranda/skjermtak uten større problem så gjetter at en proff gjør det relativt fort. Såklart helt avhengig av hvordan alt er skrudd sammen.
Det er tydelig ikke så lett som det virker. De opprinnelige stolpene går kanskje "lett" å bytte, men hyllen som boblebadet hviler på blokkerer skruene til opprinnelsesstolpene, så foruten at boblebadet må tømmes og flyttes, så må hele hyllen demonteres. 😖

Som du selv har sagt, er det en stor spennvidde på svarene, og årsaken er nok at vi ikke ser helheten, men bare noen detaljer.

(Som at den der spikerplaten ser ut til å ha rustne skruer, noe som ikke burde skje uansett dimensjonering)

Mitt råd ville være å riktignok ta vare på de forslagene du får her, men å få en kyndig snekker til å inspisere det hele.

Forslagsvis skaffer du en som du betaler for å gjøre nettopp en gjennomgang av situasjonen.*
Hans funn avgjør deretter hvordan dere går videre. Er det feilaktig materiale/konstruksjon etc., er det kanskje noe som fortsatt kan gå på byggeskadeforsikringen avhengig av hvordan det ble bestilt.
Det er jo fortsatt 1 år igjen på den.

*) Dvs., han skal få betalt like mye uansett om han mener at alt må rives eller bare friskes opp, slik at det ikke ligger noe egeninteresse i å gjøre det ene eller det andre.

• Liker
white_cheese
  • Laddar…
W white_cheese skrev:
Det er tydeligvis ikke så lett som det virker. De opprinnelige stolpene går kanskje "lett" å bytte, men hyllen som spabadet hviler på blokkerer skruene til opprinnelsesstolpene, så i tillegg til at spabadet må tømmes og flyttes, så må hele hyllen demonteres. 😖
As I wrote earlier, For an experienced carpenter it will not be difficult. And without having to dismantle the platform if necessary, only replace the posts. The bathtub itself without water is not very heavy.

Glem snekkere.
Det er lotteri om de har nødvendig kunnskap om limtre eller ikke.
Med største sikkerhet ikke...

Det er den du kjøpte tjenesten av du skal kontakte, der finnes kontakt til produsentens konstruktør.

Eller kontakt f.eks. Setra og se om de vil hjelpe deg gratis..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.