Funnet tegningene nå - der står det at stolpene skal være L40. Etter hva jeg forstår er det klassifisering for utendørsbruk? Går det an å finne ut om stolpene er L40? Om de er L40, hva innebærer det i sammenhengen?

Har du tegningene og i så fall hva oppgis for stolpene? Har du ikke tegningene så send bildene til konstruktøren og spør om det er riktig materialvalg.

Drit i å krangle og lete etter skyldige. Tøm badet, stemple opp og bytt søyle bare. Det går betydelig fortere og er billigere enn å prosessere.

• Liker
KalleKe og 4 andre
  • Laddar…
Det er bra å vite hva som faktisk skal være der før man bytter, og skal det være limträ så ser det fra bildene ut som man vet hvem som har gjort feil.
Om så er tilfellet, hvorfor skal man som kunde premiere byggfusk ved å betale for å fikse det selv?

• Liker
white_cheese og 1 annen
  • Laddar…
Ser man på detaljene, på disse tilkoblingsløsningene og spesielt på denne regel-tilkoblingen, tviler jeg på entreprenørens kompetanse.
Byggekonstruksjon som viser en regelkobling med metallplater, bolter og treverk. En ventilasjonsrist er synlig på siden av strukturen.

Z z_bumbi skrev:
Har du tegningene og i så fall hva angis for stolpene? Har du ikke tegningene så send bildene til konstruktøren og spør om det er riktig materialvalg.
"STOLPAR 115x115, L40"

Matti_75 Matti_75 skrev:
Drit i å krangle og lete etter skyldige. Tøm badet, stempl opp og bytt søyler bare. Det går betydelig fortere og er billigere enn å prosessere
😅 Ja, er det en enkel jobb kan man jo tenke slik... Jeg som er totalt uhendig, ikke engang vet i hvilken ende jeg skal begynne å lete etter noen som kan utbedre det, og som innser at hele vår terrasse hviler på 9 slike stolper (dvs det er ikke bare under boblebadet, selv om det er der det synes mest), synes det føles som et gigantisk prosjekt i stil med "ja men det er jo bare å operere bort den der hjernesvulsten", dvs følelsen er ikke så "bare". Men er det enklere enn jeg tror så er det jo bra!

Så synes jeg at det er litt sure penger OM husselskapet f.eks. har brukt innendørsstolper utendørs. Men er det normalt at det blir slik etter en stund, så er det så klart bare å godta situasjonen.

A
L40 er styrkeklasse, men ingen limtre kan stå ubeskyttet utendørs.

ACME skrev:
L40 er styrkeklasse, men ingen limtre kan stå ubehandlet utendørs.
Det finnes trykkimpregnerte limtresøyler, både NTR B og NTR A-klassifisert. NTR A fra Holmen burde absolutt klare seg ubehandlet ute, tenker jeg.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
A
J jishi skrev:
Det finnes trykkimpregnerte limtrestolper, både NTR B og NTR A-klassifiserte. NTR A fra Holmen burde absolutt klare seg ubehandlet ute, tenker jeg.
I L40/ GL30c?

ACME skrev:
I L40/ GL30c?
GL28h, forsåvidt, vet ikke om det klassifiseres som L40 også, uklar dokumentasjon jeg finner. Men tror dette er NTR B virket, det som er NTR A står det C24 på, hvilket er litt merkelig klassifisering på en limstolpe.

Dette er første gang jeg har kommet over L40-klassen. Eldre standarder nevnte GL38, som ble trukket tilbake på grunn av lav tilgjengelighet av sagtømmer som var nødvendig for produksjonen. Det faktum at disse svært høye klassene brukes for elementer i stort format gjør at jeg lurer på å bruke dem her. Den som designet det overdimensjonerte strukturen, som kan sees på bildene - en enorm limt bjelke som støtter kun terrassen? Hvorfor? Standard (hva han foreslo @jishi) c24/GL24c ville være tilstrekkelig her

En stor limtredrager som støtter terrassekonstruksjonen, festet med metallbeslag. Enkel tilgang nedenfra, synlig overdimensjonert for formålet.
W white_cheese skrev:
tycker det känns som ett gigantiskt projekt
Nei... du har veldig god tilgang fra bunnen. Selvfølgelig avhenger det av tilstanden til resten av strukturen. Men hvis du må erstatte selv alle stengene med denne type installasjon, er det ikke spesielt komplisert

Av det jeg ser på bildene så er det ingenting som ville gjort meg nervøs i det hele tatt.

Kjøp noen bokser med 6x100 skruer og skru dem i stolpene.
Klarrt.

• Liker
abbe_ og 2 andre
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Av det jeg ser på bildene så er det ingenting som ville gjøre meg nervøs overhodet.

Kjøp noen esker 6x100 skruer og trekk i pelarene.
Klart.
Jepp og et par/noen store tvinger å trekke sammen med først.

Et bra beskyttelse mot regn og sollys har denne typen konstruksjoner godt av.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.