Vi har et spabad (=tungt) som står på en nedsenket hylle under vår terrasse. Den hviler ikke på bakken, men står på stolper. Da vi laget innretningen hadde vi en konstruktør som tegnet hvordan kreftene skulle tas opp, hvilke dimensjoner som trengtes etc, så den delen bør stemme.
Selve terrassen er bygget samtidig som huset, av et seriøst husfirma, i 2016. Hyllen for spabadet er etterkonstruert i 2022. Terrassen, og dermed spabadet, hviler på stolper som går fra bjelker under terrassen, ned til betongpillarer under bakken. Nå ser vi at det begynner å bli vertikale sprekker i disse stolpene (se bilder). Er det noe vi bør bekymre oss for? Er det noe som trenger å utbedres, og i så fall hvordan? Eller er det bare estetisk? Treet ellers ser bra ut, ikke råttent eller noe slikt.
Det ser ut til å være homogent tre og ikke limtrestolper, og da er det ingen fare - det blir overfladiske sprekker med tiden i dem. Var det limtre der limfugene sprekker opp så er det ikke bra, men det ser som sagt ikke ut til å være det?
Hvem (hvilken yrkeskategori) tar man dit for å se på det?
En konstruktør eller en dyktig yrkesmann. Ditt eneste alternativ som jeg ser det er å bytte ut stolpene.
Støtt opp balkongen for deretter å kunne bytte stolpene.
Som @Matti_75 skrev, må du bytte poster. Feil lim ble brukt til å lime dem fordi de delaminerer ved limpunktet. Dessuten, som du kan se nedenfor, er lagene limt "fremover" langs lengden i stedet for å bruke mikroskjøter. Dette ser ut som om det ble gjort av entreprenøren selv og ikke kjøpt fra sertifisert materiale.
As wrote @Matti_75 you must change posts. The wrong glue was used to glue them because they delaminate at the glue point. Moreover, as you can see below, the layers are glued "to the front" along the length instead of using micro-joints. This looks like it was made by the contractor himself and not purchased from certified material.
Nja, nå gjetter du nok litt så jeg føler at jeg kan fortsette gjettingen...
Det er en helt vanlig limtrefolst, fabrikklaget og limt helt i henhold til standard og med korrekt lim, men for innendørs bruk, da blir det sånn.
Det man vil ha utendørs er en stolpe klassifisert for utendørs bruk (og med lim for utendørs bruk) eller en massiv stolpe.
Konstruktøren som dere engasjerte bør ha en ansvarsforsikring som kan brukes når det har blitt feil i beregningene/instruksjonene.
Jeg mistenker at vi kanskje sitter med Sorteper likevel... Konstruktøren som tegnet huset hadde jo ikke planlagt for boblebadet, og kan sikkert henvise til at det er en uplanlagt belastning. Og konstruktøren som beregnet boblebadet kan jo ikke lastes for om de eksisterende stolpene var feilaktige (som foreslås i øvrige svar i tråden). Gjetningsvis havner vi imellom, tenker jeg lutret... 🫤
En konstruktør eller en dyktig fagmann. Ditt eneste alternativ som jeg ser det er å bytte ut stolpene.
Støtte opp balkongen for å så kunne bytte stolpene
Føles jo oppmuntrende... 🙄
Men takk for svar - da får vi tenke på det!
Nja, nå gjetter du nok litt så jeg føler at jeg kan fortsette gjettingen...
Det er en helt vanlig limtrestolpe, fabrikkprodusert og limt helt etter standard og med korrekt lim, men for innendørs bruk, da blir det slik.
Det man vil ha utendørs er en stolpe klassifisert for utendørs bruk (og med lim for utendørs bruk) eller en massiv stolpe.
Hva er sannsynligheten for at det er en korrekt stolpe, men at det likevel blir slik? Altså at det er "normalt" slitasje?
Om det er feilaktige stolper kan vi kanskje muligens drive det mot husfirmaet, men er det bare uflaks skal de naturligvis ikke klandres for det.
Nja, nå gjetter du nok litt så jeg føler at jeg kan fortsette å gjette...
Det er en helt vanlig limtrestolpe, fabrikkprodusert og limt helt i henhold til standard og med korrekt lim, men for innendørs bruk, da blir det sånn.
Glued wood is not produced with glue on the inside! In addition, the thickness of the panels in these posts is also not typical. A properly made element should crack along the grain, and not delaminate at the glued joint. This definitely indicates poor gluing!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.