Det ble en stor sprekk da jeg skulle skru inn en karmskrue i den nye badstuedørens karm. Dessverre er sprekken akkurat i høyde med det øvre hengselet.

Vi er litt usikre på hvor bekymret vi skal være for holdfastheten nå. Og hva man kan gjøre med det. Hva sier dere, hva tror dere? Holder det? Og hva kan man i det hele tatt gjøre med det? Om annet enn å rett og slett kjøpe en ny dør.

Legg opp et bilde. En sprekk kan like gjerne være en bagatell som et alvorlig problem. Går ikke å si noe uten å se den.
mvh Findus

Bilde kommer i morgen da jeg drar ut til landstedet.

Min amatørvurdering så ville ikke jeg bry meg spesielt mye om det.

Nei, det der er ingen fare. Om du vil ha bort glipen i sprekken, kan du kjøpe et 14mm trebor og bore ut hullet. Og dra i karmskruen igjen. Da bør det krype tilbake.

Det jeg mest bekymrer meg for er bæreevnen, siden sprekken er akkurat der hvor dørens øvre hengsel sitter. Dessuten ble ikke døren 100% rett, mer som 98%. Men hvis man åpner den tunge glassdøren litt, fortsetter den sakte utover et stykke. Det betyr jo at det konstant er en liten vekt fra hengslet og karmen der sprekken er.

Finnes det noe superlim eller noen anerkjent metode man kan bruke for å stabilisere det mer?

E
Ingenting å bry seg om, den kommer absolutt ikke til å løsne. Det ser imidlertid ut som at du kan dra inn karmskruen lenger for å få inn karmpluttarna. Det du kan gjøre for å få bort sprekkene er å fylle dem med trelim blandet med spon eller snickerisparkel.

Har du ikke fått det rett og det er skruen med sprekken som skal justeres. Om så er tilfelle:
Borr et nytt 14 mm hull ca 5 cm over eksisterende karmskrue.
Fjern karmskruen med sprekken og juster karmen, skru deretter i en karmskrue i det nyborede hullet.
Skjær til en treplugg, stryk på litt lim og slå den i det gamle hullet. Kapp den jevn med karmen.

Dørkarmer skal sitte rett og ingen dører som åpner/lukker seg selv, det tilhører en hjemmesnekkerens yrkesstolthet ;)

Casco vinterlim, trelim altså, det er det beste å bruke til slike sprekker!
Skru delvis ut karmskruen, påfør trelimet i sprekken, så godt det lar seg gjøre, la tørke i 15 min, skru inn karmskruen igjen.

Takk for veldig bra svar! Dette kommer til å ordne seg.

Vanskeligere blir det å få døren rett slik at dørbladet ikke beveger seg av seg selv. Det blir mange nye hull som må bores da. Får se hvordan vi gjør med det. Om det kanskje går an å justere likevel på en eller annen måte. Det er veldig lite det handler om og tre er jo et bøylig materiale. Om noen har tips rundt dette må man gjerne dele det også.

Om du ikke har satt fôr, som bildet tyder på, er det en lett sak å justere døren, bare å løsne karmskruene og gjøre det om igjen. De gamle hullene i veggen som må flyttes slår du treplugger i og deretter veier du inn karmen og borer nye hull for karmskruen. Å prøve å bøye til en karm er ingen god løsning, den skal veies inn og deretter festes med karmskruv. Man lærer gjennom feil og man lærer enda mer når man retter dem opp ;)

Okei, må altså finne 14 mm treplugger

Om du løsner karmen, så borer du ingen nye hull i den, men bruker de gamle, unntatt det hullet med sprekken som blir et nytt flyttet hull. Der du trenger å plugge igjen, er skruehullene i veggen som sitter feil. Gjør du ikke det og borer, risikerer du at boret driver inn i det gamle skruehullet. Og du trenger sannsynligvis ikke flytte alle karmeskruenes hull i veggen, bare de som kreves for å få den korrekt justert og i vater. Jeg pleier å spikke til plugger og slå inn i hullene, eventuelt unne meg litt lim på dem, men det fungerer fint uten.

Blomsterpinner pleier å fungere bra i større skruehull

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.