Hei!
Jeg og mannen min har kjøpt et tømmerhus fra 1920 som vi renoverer nå. I et av barnas rom holder vi på å sette opp OSB-plater som vi deretter vil sette gips (9mm) på. Over døren har det nå oppstått en glippe, og vi vet ikke helt hvordan vi skal fortsette. Veggen har ikke stendere, så vi fester OSB-platen direkte mot en tømmerstue. I rommet finnes det også en del av skorsteinen som vi dekker med en OSB-plate, men vi har problemer med å få skruene til å feste i mursteinen. Vi har brukt betongplugger, men de fester ikke.
Tips mottas med takk.
Jeg og mannen min har kjøpt et tømmerhus fra 1920 som vi renoverer nå. I et av barnas rom holder vi på å sette opp OSB-plater som vi deretter vil sette gips (9mm) på. Over døren har det nå oppstått en glippe, og vi vet ikke helt hvordan vi skal fortsette. Veggen har ikke stendere, så vi fester OSB-platen direkte mot en tømmerstue. I rommet finnes det også en del av skorsteinen som vi dekker med en OSB-plate, men vi har problemer med å få skruene til å feste i mursteinen. Vi har brukt betongplugger, men de fester ikke.
Tips mottas med takk.
Det er i gamle hus ofte lettere å sette en mer føyelig plate, leirkline, pussemur eller papirspenne veggene da de sjelden er helt rette.E Eva Lundberg1 skrev:Hei!
Jeg og mannen min har kjøpt et laftehus fra 1920 som vi holder på å renovere nå. I et av barnas rom holder vi nå på å sette OSB-plater som vi deretter vil sette gips (9mm) på. Over døren har det nå oppstått en glippe og vi vet ikke helt hvordan vi skal fortsette. Veggen har ikke stendere, så vi fester OSB-platen direkte mot en laftet stue. I rommet finnes også en del av mursteinen som vi dekker med OSB-plate, men vi har vanskeligheter med å få skruene til å feste i mursteinen. Vi har brukt betongplugg, men det fester ikke.
Tips mottas takknemlig.
Ellers får man ha et langt vaterpass og legge imellom der det blir glipp.
Risikoen er dog at huset beveger seg og det sprekker.
Så tilbake til grunnleggende tips, mer føyelig materiale.
Med det sagt og at jeg liker bygningsvern så har jeg selv satt gips på noen vegger hvor jeg har satt opp stendere for å kunne trekke elektrisitet bak...i et hus av stående plank fra 1909...
Klikk her for å svare