Hei,
Vi har bodd i et funkishus fra 1939 i ett år nå, bygget i tegl (massivt 1,5 stein) med pusset fasade og opprinnelig pussede innervegger. I trappen har tidligere eiere etterisolert ved å rett og slett lime fast isopor på veggen med montasjelim. Da dette både så stygt ut og virket mindre bra med tanke på brann- og fuktighet, har jeg revet bort isoporen, men bak fant jeg en ganske ordentlig sprekk i pussen. Hvor store sprekker kan man ha uten at det er noe farlig? Hvordan reparerer man best en sprekk i pussen?
Jeg legger ved et bilde av en del av sprekken, den går fra hjørnet av vinduet, opp langs kanten mot taket og ned langs kanten mot en innervegg.
Mvh,
Erik
Vi har bodd i et funkishus fra 1939 i ett år nå, bygget i tegl (massivt 1,5 stein) med pusset fasade og opprinnelig pussede innervegger. I trappen har tidligere eiere etterisolert ved å rett og slett lime fast isopor på veggen med montasjelim. Da dette både så stygt ut og virket mindre bra med tanke på brann- og fuktighet, har jeg revet bort isoporen, men bak fant jeg en ganske ordentlig sprekk i pussen. Hvor store sprekker kan man ha uten at det er noe farlig? Hvordan reparerer man best en sprekk i pussen?
Jeg legger ved et bilde av en del av sprekken, den går fra hjørnet av vinduet, opp langs kanten mot taket og ned langs kanten mot en innervegg.
Mvh,
Erik
En oppdatering, om noen er interessert eller har innspill nå. Jeg har banket bort pusset rundt sprekken, og det er en sprekk på ca. en halv cm i fugene i teglveggen, gjennom hvelvet over vinduet, se bilde. Vinduet er fire vinduer høyt, hele trappens høyde, så jeg antar at det er en ganske betydelig svekkelse av veggen.
Som kan sees på det andre bildet går sprekken bort langs med taket, det føles som hele den delen av veggen er på vei bort fra huset liksom.
Det ser ikke ut til å bevege seg så mye, det er sprukket på utsiden også men reparert med puss, og pusset holder så langt der. Det var også lim fra isopor-isoleringen som hadde trengt inn i sprekken, så den har ikke økt siden det ble satt opp for et par år siden. Til tross for det føles det jo selvfølgelig litt ubehagelig... Bør jeg være bekymret for at huset skal rase..? Hvis ikke, skal jeg fylle i fugene med noe før jeg legger på ny puss?
Takk på forhånd
Erik
Som kan sees på det andre bildet går sprekken bort langs med taket, det føles som hele den delen av veggen er på vei bort fra huset liksom.
Det ser ikke ut til å bevege seg så mye, det er sprukket på utsiden også men reparert med puss, og pusset holder så langt der. Det var også lim fra isopor-isoleringen som hadde trengt inn i sprekken, så den har ikke økt siden det ble satt opp for et par år siden. Til tross for det føles det jo selvfølgelig litt ubehagelig... Bør jeg være bekymret for at huset skal rase..? Hvis ikke, skal jeg fylle i fugene med noe før jeg legger på ny puss?
Takk på forhånd
Erik
Er det virkelig ingen som tør å uttale seg om dette? Er det så uvanlig med gamle murhus på forumet..? :S
Kanskje noen i alle fall kan anbefale noen å henvende seg til med spørsmålene? Jeg hadde en byggmester her i en annen anledning, og han syntes jeg skulle høre med en murmesterfirma. Jeg tenker at det snarere burde være en form for ingeniør som kan uttale seg om husets styrke, men det er kanskje feil?
/Erik
Kanskje noen i alle fall kan anbefale noen å henvende seg til med spørsmålene? Jeg hadde en byggmester her i en annen anledning, og han syntes jeg skulle høre med en murmesterfirma. Jeg tenker at det snarere burde være en form for ingeniør som kan uttale seg om husets styrke, men det er kanskje feil?
/Erik
Sprekker fra tak til vinduets øvre hjørne er vanlig.
Før du pusser på ny puss, fyller du i sprekken med reparasjonsmørtel og tilfører litt latex som gjør at den kan bevege seg litt i varme/kalde årstider.
Kjøp deretter forsterket pussnett beregnet for sprekker mellom tak/vindu. Sjekk på finja cement hjemmeside,
Så pusser du.
Før du pusser på ny puss, fyller du i sprekken med reparasjonsmørtel og tilfører litt latex som gjør at den kan bevege seg litt i varme/kalde årstider.
Kjøp deretter forsterket pussnett beregnet for sprekker mellom tak/vindu. Sjekk på finja cement hjemmeside,
Så pusser du.
Takk for ditt svar 
Her er det jo ikke bare fra vinduet sprekken går, men også bort langs med taket. Skal man fylle i alt som går? I hjørnet føles det som det kan bli vanskelig å armere.
Reparasjonsmørtel, hvilken type, merke? Legge til latex, mener du blande i mørtelen?
Her er det jo ikke bare fra vinduet sprekken går, men også bort langs med taket. Skal man fylle i alt som går? I hjørnet føles det som det kan bli vanskelig å armere.
Reparasjonsmørtel, hvilken type, merke? Legge til latex, mener du blande i mørtelen?
Nei, jeg forstår det, men hvordan vet man om det er en pågående setning? Jeg tror ikke det har beveget seg nevneverdig på et par år som sagt.Stefan N skrev:
Om det skulle være det, hva gjør man i så fall med det? Stålbånd rundt hele huset som de har satt på det skjeve tårnet i Pisa..? :blushing:
Medlem
· Västra götaland
· 118 innlegg
Hvordan har det gått for dere? Være interessant med en oppfølging på om det har sluttet å sprekke eller om det beveger seg ennå.
Mvh: Torpalainen
Mvh: Torpalainen
Mitt trapp-prosjekt har dratt ut på tiden så jeg er ikke helt ferdig med rommet ennå, men sprekken fikk jeg pusset av en murer, så har jeg sparklet og malt så nå er det bare å krysse fingrene for at det vil holde.
Klikk her for å svare




