Hei!
Håper på gode råd. På et hjørne i kjelleren dukker det opp en sprekk i pussen hele tiden. Jeg har primet, lagt på ny puss, ventet i et par uker og malt på med silikatmaling.
Men etter et par måneder dukker sprekken opp igjen og jeg må banke ned og legge på ny puss.
På den andre siden av veggen er det en toalett og det er ingen lekkasjer eller lignende.
Forstår virkelig ikke hvorfor dette oppstår. Huset er fra 57 og ellers sitter all puss fast som den skal.
Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få til en holdbar reparasjon?
Er du sikker på at det er betong bak? I så fall er hjørnet støpt i ett stykke? Å prøve en mykere puss som kalkpuss er alltid bra, men tilbakevendende sprekker pleier å ha en årsak. I dette tilfellet kunne det være mangler i grunnleggelsen.
Er du sikker på at det er betong bak? I så fall er hjørnet støpt i ett stykke? Å prøve en mykere puss som kalkpuss er alltid bra, men tilbakevendende sprekker pleier å ha en årsak. I dette tilfellet kunne det være mangler i fundamentet.
Det er hullbetongblokker. Ganske sikker etter å ha tatt ned all pussen i et rom noen meter borte. Litt nysgjerrig, hvordan drar du konklusjonen at hjørnet er støpt i ett stykke etter et bilde på et hull på ca 5cm i diameter?
Vaskemaskin eller lignende som skaper bevegelse (og dermed påvirker veggen) på den andre siden?
Nei, ingen sånn. Derimot går det et rør på den andre siden fra toalettet ovenfor. Dette var tidligere i støpejern og ble byttet ut i forbindelse med at vi byttet alle stammene. Dette røret går "fritt" i rommet og det lekker ikke så vidt jeg kan se. Så er det også ny puss og fliser mellom røret og veggen.
Fordi du snakket om betong (dvs armert plasstøpt betong) spurte jeg om det var støpt i ett stykke. Det burde vært det om det var betong. Betonghullstein, populært kalt skrukketroll, er mer rimelig med hensyn til husets byggeår. Disse steinene, som er uarmerte, står da på betongsåler og er murt i vanlige løpskiftsforband. Det meste taler for en liten form for setning eller forsømmelse ved muringen. Det motiverer ikke å grave opp hele kjelleren, men hold utkikk etter andre tegn.
Ettersom du snakket om betong (dvs armert plasstøpt betong) så spurte jeg om det var støpt i ett stykke. Det burde vært det om det var betong. Betonghullstein, populært kalt gråsuggor, er mer rimelig med hensyn til husets byggeår. Disse steinene, som er uarmerte, står da på betongsåler og er murt i vanlige forband. Det meste taler for noen liten form for setning eller forsømmelse ved muringen. Det motiverer ikke å grave opp hele kjelleren, men hold utkikk etter andre tegn.
Ah da forstår jeg. Så veldig merkelig at det bare er på denne kanten det skjer. Jeg har dog reparert med sementbasert puss og kan tenke meg at dette er årsaken til de siste "slippene".
Bruk kalkpuss så vil det i det minste vare lenger.
Ja, kalkpuss er veldig tilgivende og lett å arbeide med. Det eneste triste er at det irriterer så fælt på hendene.
Jeg blander murekalk på sekk (tørrslukket kalk) med vann til en glatt pasta i en bøtte. Den får gjerne ligge og godgjøre seg i bøtten noen uker for å bli smidigere (eller så kjører man på direkte). Så rører man ut kalkpastaen med sand som passer, f.eks. 5 deler sand til en del kalkpasta er ganske typisk for tidlig 1900-talls pussing.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.