I kjellertaket i vårt 100 år gamle hus går det stålbjelker, der pussen har sluppet. Jeg har banket ned pussen og man ser at bjelken har korrosjon, noe som forklarer hvorfor pussen slipper langs med bjelken.
1) Finnes det noe stoff å spraye direkte på bjelken som beskytter uten å måtte slipe bort rusten før jeg pusser opp igjen?
2) Hvis ikke, hva sliper jeg med for å bli ferdig med oppgaven fortere enn kvikt?
1) Finnes det noe stoff å spraye direkte på bjelken som beskytter uten å måtte slipe bort rusten før jeg pusser opp igjen?
2) Hvis ikke, hva sliper jeg med for å bli ferdig med oppgaven fortere enn kvikt?
S
swirve
Elektronikkentusiast
· Östergötland
· 1 512 innlegg
swirve
Elektronikkentusiast
- Östergötland
- 1.512 innlegg
Kommer vel litt an på... Men det er nok bra å få bort rusten, roterende stålbørste pleier å være bra for å få bort det meste og deretter avslutte med noen rustfjerner. Deretter rustbeskyttelsesprimer og sluttfarge.
S
swirve
Elektronikkentusiast
· Östergötland
· 1 512 innlegg
swirve
Elektronikkentusiast
- Östergötland
- 1.512 innlegg
Beste svar
1) Nei.P ptk skrev:
2) Flapdisc (google det) som man setter på en vinkelsliper er best etter min erfaring. Regn med en slik per 1-2 meter avhengig av. Roterende stålbørste som man fester i en boremaskin fungerer også, men tar mye lengre tid, og pleier å egne seg best for dypere rengjøring der flapdisc’en ikke kommer til.
Når jeg har brukt rostätare — og ganske mye sådan over et par år — har rusten gladelig tygget i seg den og rustet videre. Så den gir jeg ikke mye for.O [old rusty] skrev:
Interessant.ricebridge skrev:
Min erfaring er den motsatte. Pleier å gi en ganske bra grunn for videre overflatebehandling.
Så bruker jeg det jo mest der det ikke går å sandblåse (eller jeg ikke orker), så på steder som senere får understellsbehandling, det stopper jo det meste i rustveien av seg selv.
Takk!ricebridge skrev:
1) Nei.
2) Flapdisc (googla på det) som man setter på en vinkelsliper er best etter min erfaring. Beregn med en slik per 1-2 meter avhengig av. Roterende stålbørste som man fester i en boremaskin fungerer også, men tar mye lengre tid, og pleier å egne seg best for dyprengjøring der ikke flapdiscen kommer til.
Klikk her for å svare