Hei. Jeg skal renovere en vogn der bjelken i bakkant skal tåle 3 tonn. Det jeg er litt usikker på er hvilken tykkelse jeg trenger å ha på det kvadratiske stålrøret. Målingene utvendig har plass for 100x100 mm. Noen som er dyktige på dette, da jeg har en tendens til å overdimensjonere ting og i dette tilfellet vil jeg ikke det for å ha så lav tomvekt som mulig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva er bjelkens spennvidde og hvordan ser lasten ut? Er det en punktlast, og i så fall hvor, eller en jevnt fordelt last?
Spennevidde knapt to meter. Det er en allroundvogn som er brukt til alt fra ferdig oppsaget trevirke til plinter. Man pleier å kunne laste 4 tonn på vognen fordelt på en flate 2x4 meter. Derav 3 tonns estimert tåleevne på bakakselen for å være på den sikre siden. Det som er litt dumt med vognen er at hjulakselen sitter helt bakerst. Det innebærer at vekten fordeles mellom draget og bakerst på vognen. Den har over 20 år på baken så da har det blitt at hjulakselen har bøyd seg der bjelken i midten går. Den har en lasthøyde på 40 cm, så man vil jo reparere den før den blir enda mer bøyd med skader som er betydelig vanskeligere å fikse. Er litt inne på vanlig KKR rør 8 mm 100x100.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med KKR 100x100/8 mm blir maks nedbøyning ca. 4 mm om 3 tonn last er jevnt fordelt. Da har du bra marginer til 1/300 av spennvidden som er ca. 7 mm. Det høres ut som et fornuftig kompromiss. Ellers finnes det mer materialeffektive løsninger.
Tänker på något speciellt? Anledningen till KKR är för att det är lättare att få tag i och framförallt är det billigare. Halva priset mot VKR. Funderade även på en HEB balk men då blir svårt att få en vettig lösning till hjulaxeln som är anpassad för att löpa invändigt en 100x100 balk på sidorna. Den gamla konstruktionen har ju trots allt hållt 20 år.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg forsto at du helst ville ha kvadratisk tverrsnitt av praktiske grunner. Jeg tenkte mer på andre lesere da jeg skrev som jeg gjorde. En rektangulær profil (på høyden) kan jo gi samme styrke til en lavere vekt. T.ex. KKR 120x60/6 mm. På så korte strekninger blir prisforskjellen forsumbar.
Jo jeg vet. Men da blir det ganske mye merjobb for å tilpasse selve hjulhuset som går inn en bit i røret. Hvorfor det er gjort så, skyldes nok at belastningen mot hvert hjul skal fordeles. Det er en gammel fôringsvogn fra begynnelsen som er omgjort. Takket være at hjulene sitter utenfor, er den ideell for materiale ved bygging, bortkjøring av sly etc. Man slipper å løfte høyt. Takk for svar.
Klikk her for å svare