Hei,

Jeg har til hensikt å endre planløsningen en del på min overetasje. I dag ser overetasjen ut ifølge det øvre bildet med to alkover på respektive side.
Jeg vil nå gjøre om slik at jeg får to rom ifølge det nedre bildet med en bærende vegg som deler av disse rommene.
Dette gjelder halve huskroppen, den andre halvdelen vil forbli urørt.
Jeg kan legge til at det er byttet takbelegg fra tidligere tegl til plater, noe som burde gjøre at belastningen på takstolene reduseres vesentlig.

Spørsmålet er om jeg får problemer med bæreevnen på takstolene om jeg fjerner de ytre veggene og erstatter med kun en bærende vegg i midten.
 
  • Øverste og nederste plantegning av loft, med eksisterende og planlagt layout. Øverst to alkover, nederst to rom delt av bærende vegg.
Milkshaken
Hei,,,, det du prøver å gjøre er en endring av en takstol av typen.... SVENSK TAKSTOL..
Den er utviklet for det svenske klimaet og styrken når det gjelder snø, kulde, tele osv...

Hva jegtycker, så virker det som du får langt spenn mellom øvre kortling og ned til takfoten,,, det trenger ikke å bety at det blir dårligere styrke hvis du har den hellingen på taket...

Men du vinner for eksempel ikke mye i styrke hvis du setter en vegg eller stolpe i midten av kortlingen,,,,

Jeg ville nok prøvd å holde meg til den gamle konstruksjonen og gjøre noe bra av den istedenfor,,,,.
 
Vær MKT forsiktig med den slags endringer.
Belastningsforholdene blir helt forandret.
STOR risiko for at det ikke vil holde.

Kontakt en konstruktør!!
 
Hele takstolen endres, noe som er risikabelt, men siden du har byttet til plåt, burde det klare seg. Sjekk med takstolshåndboken. Hvis du har bærende vegger i underetasjen trengs ikke midtstolpen heller. Hvis ikke, må den festes med plåtblekk i bjelkelaget siden du får et større spenn nå.
/CC
 
Taktekking, enten det er tegl, betong eller plater, er en mindre del av den totale lasten som en takstol skal bære.

Kontakt en konstruktør!!
 
Milkshaken
ja jeg er enig med anaitis.... det er veldig risikabelt akkurat som jeg antydet.

det kan til og med bli slik at om det settes en vegg i midten som han vil, så kan det presse ned dørkarmer i underetasjen hvis det skulle gå galt....

Sier som Anatis KONTAKT KONSTRUKTØR... og/eller arkitekt...
 
Takk for raske svar...
Huset er et 1½ plan fra 1954 og har bærende vegger på nedre plan, de bærende veggene løper fra gavl til gavl...
Takhellingen er 38 grader.

Jeg vil rådføre meg med en arkitekt/konstruktør for et eksakt svar om dette er mulig å gjennomføre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.