Mitt spørsmål er om det er vanlig også ved kjeller at man får lukt fra svillene som ligger på grunnmuren?
Vi har et hus med sokkeletasje fra 72 som luktet ved innflytting (kledde betonghullsteinsvegger i entreplanet). Nå har vi satt i stand entreplanet så alt risikomateriale er borte og det lukter bra der. Vi har imidlertid oppdaget at overetasjen og klærne fortsatt lukter, men annerledes. Først tenkte vi at det var alle tekstilene og møblene som hadde lukt igjen. Men det merkes bare større og større forskjell mellom entreplanet og overetasjen jo mer tiden går. Dessuten lukter det verst ved ytterveggene, noe vi tidligere "forklarte" med at det ikke var tett og lukten fra entreplanet kom opp der. Men det stemmer jo ikke lenger.
Nå har jeg begynt å tenke på svillene etter å ha lest et innlegg her og hva man kan se ved kjellervinduet er svillen som ligger på betonghullsteinen brun, noe som kan tyde på at det er behandlet med cuprinol eller annet. Men søker man på sviller får man mest treff på at det er problemer ved krypkjeller og plate på mark, og vi har jo i prinsippet kjeller. Vi skal om alt går som planlagt bytte fasaden, er det da en stor ekstrajobb å bytte svillen da også?
Vi har et hus med sokkeletasje fra 72 som luktet ved innflytting (kledde betonghullsteinsvegger i entreplanet). Nå har vi satt i stand entreplanet så alt risikomateriale er borte og det lukter bra der. Vi har imidlertid oppdaget at overetasjen og klærne fortsatt lukter, men annerledes. Først tenkte vi at det var alle tekstilene og møblene som hadde lukt igjen. Men det merkes bare større og større forskjell mellom entreplanet og overetasjen jo mer tiden går. Dessuten lukter det verst ved ytterveggene, noe vi tidligere "forklarte" med at det ikke var tett og lukten fra entreplanet kom opp der. Men det stemmer jo ikke lenger.
Nå har jeg begynt å tenke på svillene etter å ha lest et innlegg her og hva man kan se ved kjellervinduet er svillen som ligger på betonghullsteinen brun, noe som kan tyde på at det er behandlet med cuprinol eller annet. Men søker man på sviller får man mest treff på at det er problemer ved krypkjeller og plate på mark, og vi har jo i prinsippet kjeller. Vi skal om alt går som planlagt bytte fasaden, er det da en stor ekstrajobb å bytte svillen da også?
1 Åpne veggen i underetasjen rett under stedet der det lukter mest i overetasjen.
2 Jeg tror dog at problemet kan være en gammel lekkasje som fortsetter å lukte.
2 Jeg tror dog at problemet kan være en gammel lekkasje som fortsetter å lukte.
På nedre etasje finnes bare pussede og malte vegger så det er ingenting å åpne.
Det lukter like mye på tre steder, i garderoben (langs med en yttervegg), under sengen (den står ved en yttervegg) og bak sofaen (mot en tredje yttervegg) så derfor tror jeg ikke det er en gammel lekkasje men at det finnes et problem i ytterveggene, hvilket var det som fikk meg til å mistenke syllen.
Det lukter like mye på tre steder, i garderoben (langs med en yttervegg), under sengen (den står ved en yttervegg) og bak sofaen (mot en tredje yttervegg) så derfor tror jeg ikke det er en gammel lekkasje men at det finnes et problem i ytterveggene, hvilket var det som fikk meg til å mistenke syllen.
Ja, men det hadde gjerne fått drøye et år til. Men noe problem er det jo. Vi har åpnet veggen en gang, men da innenfra, langs innertaket, og det vi merket var at isolasjonen luktet ille, men så bra ut, ingen flekker eller annet som kunne forklare lukten. Akkurat da luktet huset fortsatt en del, og likevel kjente man en sterk lukt i isolasjonen. Det gjør meg mistenksom sånn i etterkant. Og som jeg har forstått det, setter lukt fra svillen seg i isolasjonen.cecar33 skrev:
Nå har jeg søkt og søkt og tydeligvis kan også gammel vindpapp lukte. Den lukter ifølge internett litt søtt og muggent. Det stemmer ganske bra, siden lukten er annerledes og mildere sammenlignet med lukten vi hadde i inngangsplanet (som luktet angrepet tre og fikk øynene til å renne).
Nå skulle man ønske å bytte navn på sin tråd til lukt i yttervegger. Men er det noen som vet eller har erfaringer med dette?
Må vindpappen også ha vært våt for å begynne å lukte? Eller er det nok med at den er gammel? Jeg er tvilende til at det har lekket inn vann i alle veggene? Dessuten lukter det mer når solen har stått på veggene, dvs det lukter mer om sommeren.
Nå skulle man ønske å bytte navn på sin tråd til lukt i yttervegger. Men er det noen som vet eller har erfaringer med dette?
Må vindpappen også ha vært våt for å begynne å lukte? Eller er det nok med at den er gammel? Jeg er tvilende til at det har lekket inn vann i alle veggene? Dessuten lukter det mer når solen har stått på veggene, dvs det lukter mer om sommeren.
Klikk her for å svare