Hei!
Driver med å rette opp vegger med stålregel.
Jeg har satt skinner i gulv og tak, men skal jeg skru reglen også i ytterveggen? Føles spinkelt ellers?
OSB og gips skal på senere!
Mvh: forvirret som bare har bygd i tre!
Hei!
Holder på å sette opp vegger med stålregel.
Jeg har satt skinner i gulv og tak, men skal jeg skru reglen også i ytterveggen? Føles ellers spinkelt?
Osb og gips skal på senere!
[bilde]
[bilde]
Mvh: forvirret som bare har bygget i tre!
Finnes en spesiell tang (dyr) som man klemmer fast reglarnemed, men ellers så blir det stabilt som sagt når man skrur fast osb..
Når jeg først er i gang og spør!
Skruer jeg osb i skinnene så blir jo veggen tett, og jeg hadde gjerne hatt en liten luftspalte oppe og nede!
Sette distanser kanskje?
Den skal ikke festes i veggen. Stålreglar er dessverre svakere enn trestendere og det merkes tydelig med plater på den ene siden og tomt på den andre (som i ditt tilfelle). Jeg har gjort akkurat det samme i min gamle kjeller. Rådene jeg kan gi er å sette opp med cc45 og bruke plater beregnet for det i stedet for cc60. Ikke glem forsterkning i hjørnene som ellers blir ustabile. Hver produsent av stålskinner har sine løsninger for hjørner.
Distanser gjør ingen nytte hvis du ikke kommer over den nederste regelen, men jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Du kommer vel til å ha et antall hull for brytere og uttak?
Hva gjelder hjørner så stiller jeg selv alltid den ene veggen og lar den passere, for deretter å dra en regel i den tidligere veggen og fortsette med den. Slik bruker jeg kun metallstendere.
Fant et tidligere bilde her på BH fra "Sippan7" som jeg låner litt;
Selv er jeg dog fortsatt i tvil om å ha OSB mot ytterveggen som kan slippe gjennom fukt. Jeg har tenkt å sette en spalte øverst siden jeg uansett planlegger å senke taket og på den måten lufte ut eventuell fukt.
Tang er bra for å fikse stenderne før man trår til med plater. Jula har faktisk en som er prisverdig - Tilføyer at jeg ikke har prøvd den selv; http://www.jula.se/stuknittang-123009
For å fikse stenderne ytterligere kunne man jo ta en avstand mot yttervegg og feste den, for eksempel, kun i midten.
Tangen er bra for å feste reglene før man legger på plater. Jula har faktisk en som er prisverdig - Tilføyer at jeg ikke har prøvd den selv; [lenke]
[bilde][bilde]
For å feste reglene ytterligere kunne man jo ta en avstand mot yttervegg og feste den, f.eks., på midten kun.
Jeg har brukt Julas tang og den er verdt hver eneste krone.
Men det er ikke verdt å kjøpe den hvis man ikke skal sette opp litt.. En liten vegg eller to med cc-60 kan man like gjerne skrus sammen med plateskrue.
Begynte litt smått i dag å skru OSB på stålregel! Fy, for et slitsomt materiale :sly: Jeg synes skruven biter veldig dårlig til tross for riktig skrue for formålet 7 av 10 ganger festet ikke skruen ordentlig!
Jeg syntes ikke veggen ble tilstrekkelig stiv heller etter skruing! Det blir kanskje bedre når gipsen kommer på overlapp med OSB?
Mvh: plaget og misfornøyd
Om du ikke har dratt for hardt så skruen bare går rundt i plåtregeln, da har du ikke fått feste overhodet for det fester seg, og det ordentlig, hvis skruen drar i rgeln. Er du helt sikker på at du har rett skrue.
Jeg har samme erfaring, kjører grabbers sponplateskrue for plateprofil og opplever også at det er vanskelig å få ordentlig feste.
De to knepene jeg har kommet fram til som letter jobben er:
1. Bruke tradisjonell skrudrill, ingen slag.
2. Forsøke å skru så nær 90-graderskanten på stålprofilen som mulig siden den er stivere der enn lenger ut.
Jeg kjører med terrasseksruer med gjenger hele veien inn, man må trykke/holde imot platen når man skrur så pleier den å ta fint men man kan ikke stramme for hardt heller. Litt for grove gjenger på terrasseksruen.