Vi planlegger kjelleroppussing i vår villa fra tidlig 70-tallet. Når jeg ser på taket i kjelleren er det 120 cm brede og 5 m lange "trærister" med masonittplate på. Det vi tenkte er å rive bort masonitt og skru på gips i stedet og på den måten få det jevnt og fint. Det jeg lurer på er hvorfor disse sitter med ca 1 cm glippe og om det blir feil når vi legger gips kant i kant?
Bonusspørsmål: hva slags plater brukte forrige eieren til vegger rundt et tilbygg på badet i kjelleren, og om man kan sparkle og male på disse platene som vanlig?
Bonusspørsmål: hva slags plater brukte forrige eieren til vegger rundt et tilbygg på badet i kjelleren, og om man kan sparkle og male på disse platene som vanlig?
Hustype fabrikat ? ,, En del hadde ferdige blokker som ble lagt som bjelkelag og da er det en spalte mellom dem, og dekkes med en planke eller annet i skjøten på undersiden
Väggen kan være minerit en cemntbaserd skive, godkjent i bad, skrap litt og se om det kommer som sementlignende støv fra den
Väggen kan være minerit en cemntbaserd skive, godkjent i bad, skrap litt og se om det kommer som sementlignende støv fra den
Ok. Hvis jeg da skrur på gipsplater - vil det bli sprekker?L Liteavvarje skrev:Hustype fabrikk merket? ,, Noen hadde ferdige blokker som ble lagt som bjelkelag, og da er det en spalte mellom dem, og dekkes med en planke eller annet i skjøten på undersiden.
Vegen kan være minerit, en sementbasert plate, godkjent i bad, skrap litt og se om det kommer som sementlignende støv fra den
Hvorfor har man disse spalte mellom blokkene? Kan man sette gipsplate over dem? Eller sette platene på tvers?L Liteavvarje skrev:Hustype fabrikk merket? ,, Noen hadde ferdige blokker som ble lagt som bjelkelag, og da er det en spalte mellom dem, og dekkes med en planke eller annet i skjøten på undersiden.
Vegen kan være minerit, en sementbasert plate, godkjent i bad, skrap litt og se om det kommer som sementlignende støv fra den
Kan ikke si om de beveger seg i taket men tror ikke det, det er normalt en planke spikret mellom der, trolig beveger de seg ikke, er ganske stabile. Om du skal sette gips i taket, kan du sage opp platen og dra dem sammen med lange skruer og en bit som passer mellom, da sitter de tett. Spalten er kun fordi det er ferdige blokker som legges der og tilpasses til totalbredden eller lengden de skal dekke.
Ja med våtromsparkel om det er våtrom, ikke glem å remse over skjøtene og fjerne fnas som finnes ved skruehodene, det er vanskelig å skru inn en skrue i minerit, kanskje skru dem ut litt og grave ut litt så hodet kommer dypere.
Hvis dere likevel skal renovere, hvorfor ikke rive ut det gamle taket og deretter sette ny lekt og gipstak? Da kan dere samtidig felle inn spotter hvis dere vil det. Pluss at dere blir kvitt alt det gamle "møget". Litt mer arbeid, men det kommer til å bli skikkelig bra!stanlund2 skrev:
Vi planlegger for kjellerrenovering i vår villa fra tidlig 70-tall. Når jeg ser på taket i kjelleren så er de 120cm brede og 5m lange "trammer" med masonittplate på. Det vi tenkte er å rive bort masonitt og skru på gips i stedet og på den måten få det jevnt og fint. Det jeg lurer på er hvorfor disse sitter med ca 1 cm glippe og om det blir feil når vi legger gips kant i kant?
Bonusspørsmål: hva slags plater er det forrige eier brukte for vegger rundt et tilbygd bad i kjelleren, og om man kan sparkle og male på disse platene som vanlig?
Tanken var å bare rive masoniten og skru fast gipsplater på de "rammer" som masoniten for øyeblikket sitter på. Det jeg ikke visste var om disse 1cm glipper tjente til noe formål slik som utvidelse, ventilasjon eller hva som helst.M Morgonskiftet skrev:
Finnes det noe formål med å ha disse masonittplatene på utsiden av baderoms"boksen". Erstatter dem gjerne med vanlig gips som jeg vet hvordan man jobber med.L Liteavvarje skrev:
Okei. Jeg gjetter at du allikevel trenger å sette nye lekter da. Når vi gjorde badet i kjelleren så satte jeg cc 30 og et huntonitt tak. Det fungerer bra i badet. Lekta ned med 21 lekter x2 og fikk da plass med el-trekking og lavbyggende LED spotter. Hadde selvsagt gått like bra med gips men tenkte at det er fint å slippe å sparkle...stanlund2 skrev:
Klikk her for å svare