TuXy skrev:
Glasfiberremsen går fint å bruke, det har blitt gjort i mange år.

Papirremsen sies dog å være bedre og tar opp sprekker enda bedre i alle ledd sammenlignet med glasfiberremse.

Jeg brukte glasfiber i taket med trelekter ovenfor og det holder seg fint som helst selv 3 år etter. Ikke en eneste sprekk.
Ok! Men når det gjelder skruing av gips. Jeg har osb som første lag, deretter gips på det. På xl bygg mente de at det holder å skru gipsen i kantene rett på osb. Dog føles det jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har lektet cc60, og der det faller seg så kjører jeg så klart lengre skruer rett i lekten. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i osb hvis man bare kjører i kantene.

Hoffmeister skrev:
Ok! Men angående skruing av gips. Jeg har OSB som første lag, så gips på det. På XL Bygg sa de at det holder å skru gipsen i kantene rett på OSBen. Men det føles jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har regulert cc60, og der det faller seg så kjører jeg selvfølgelig lengre skruer rett i regelen. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i OSBen om man bare kjører i kantene
Så lenge du har skrudd OSBen i reglene, er det mer enn nok å skru gipsen kun i OSBen.

Gipsplater skrus rundt om samt midt på platen.

Bra at du har OSB bak gipsen, så får du det enklere å feste ting på veggen i fremtiden!

Du kan med andre ord sove godt :)

TuXy skrev:
Så lenge du har skrudd OSBen i stenderne er det mer enn godt nok å bare skru gipsen i OSBen.

Gipsplater skrues rundt om samt i midten av platen.

Bra at du har OSB bak gipsen, så får du det enklere med å feste ting på veggen i fremtiden!

Du kan med andre ord sove godt :)
Ok, har skrudd kantene og faktisk satt en rad loddrett i midten av hver plate også. Føltes mest riktig, selv om de sa på byggebutikken at det er nok å skru kantene.
Takk for hjelpen! Så utrolig bra forum dette for amatører som meg!

Hoffmeister skrev:
Ok, har skrudd kantene og faktisk satt en rad loddrett i midten på hver plate også. Føltes mest riktig selv om de sa på byggevarehuset at det holder å skru kantene.
Takk for hjelpen! Så jækla bra forum dette for amatører som meg!
Akkurat, loddrett heter det! Du har gjort helt rett som har satt det slik.
Selv om de sier at du ikke trenger gjøre det på byggevarehuset... Tja, sett skruer også loddrett i midten.

Alle har vi vært amatører, og det er gjennom å prøve og spørre man lærer.

Lykke til :)

Sist redigert:
TuXy skrev:
Akkurat, loddrett heter det! Du har gjort helt riktig som satt så. Selv om de sier at du ikke trenger å gjøre det på byggevarehandelen.. Nja, sett skrue også loddrett.

Alle har vi vært amatører, og det er gjennom å prøve og spørre man lærer.

Lykke til :)
Takk!

Vil du ha god lydisolering så skal du tette rundt med f.eks. latex så det blir lufttett, har du en 70 regel så pleier man å bruke 45mm isolasjon i innervegg

• Liker
Joak
  • Laddar…
Hoffmeister skrev:
Ok! Men angående skruing av gips. Jeg har osb som første lag, deretter gips på det. På xl bygg mente de at det holder å skru gipsen i kantene rett på osb-en. Dog føles det jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har reglet cc60, og der det faller seg slik kjører jeg såklart lengre skruer rett i regel. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i osb-en om man bare kjører i kantene
Enten har du misforstått eller så har XL ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Du gjorde helt rett som skrudde i midten. Sjekk på noen av de store produsentene av gips sine nettsider, der finnes det hvordan det skal skrus.

nino skrev:
Vil du ha bra lydisolasjon så skal du tette rundt med for eksempel latex så det blir lufttett, har du en 70 regel så pleier man å bruke 45mm isolasjon i innervegg
Har brukt 70mm isolasjon. Hvorfor skulle man ha 45? Fyller jo ikke opp ordentlig? Jeg har 70 mm tykk isolasjon i mine innervegger som er regulert med 70 regler

Skal bli bedre lydisolering da har snekker sagt til meg, om det stemmer er jeg ikke 100 på men jeg har brukt 45 isolasjon til 70 stender.

nino skrev:
Skal bli bedre lydisolering da har snekker sagt til meg, om det stemmer er jeg ikke 100 på men jeg har brukt 45 isolering til 70 stendere
Ok.. lagt doble lag da eller og presset dit platene? Eller enkel isoleringsplate? Da ligger det jo luft i veggen

Enkel isoleringsplate, skal visstnok være bra for lyden (eller dårlig egentlig) når lydbølgene går gjennom flere forskjellige lag materialer, det forsvinner mer og mer lyd typ
Noe sånt var det en snekker som forklarte

nino skrev:
Enkel isolasjonsplate, skal visstnok være bra for lyden (eller dårlig egentlig ) når lydbølgene får gå gjennom flere forskjellige lag materialer, det forsvinner mer og mer lyd typ
Noe sånt var det en snekker som forklarte
Men legger du en enkel 45 isolasjonsplate så får du jo 25 mm luft i veggen? Er det bra?

Ja ifølge han jeg snakket med

En skilleveggs evne til å isolere lyd er basert på prinsippet masse-luft-masse. Økes verdiene på disse parametrene, øker konstruksjonens lydisolerende evne.

Hvis stendere får overlapp eller enda bedre, bygges med separate stenderverk, får vi en frikobling som øker lydisoleringen markant.

Inni veggen oppstår en resonans, og det er her isolasjonen kommer inn i bildet for å absorbere denne resonansen.

Hvis isolasjonen pakkes hardt, forverres materialets absorpsjonsevne. I tillegg bidrar det til at de to sidene av platematerialet "kortslutter" hverandre.

Som svar på spørsmålene,

@ 45 mm isolering i 70 mm stenderfag? OK

@ mykfuge mellom tak - økt gips / takbjelke? JA

Sist redigert:
Björn Melander skrev:
En skilleveggs evne til å isolere lyd er bygget på prinsippet masse-luft-masse. Økes verdiene på disse parameterne øker konstruksjonens lydisolerende evne.

Hvis stenderne krysses eller enda bedre, settes opp med separate stenderverk, får vi en frikobling som øker lydisoleringen markant.

Inne i veggen oppstår en resonans og det er her isolasjonen kommer inn for å absorbere denne resonansen (er).
Pakkes isolasjonen hardt, svekkes materialets absorpsjonsevne. Dessuten bidrar det til at begge sidens platemateriale "kortslutter" hverandre.

Som svar på spørsmålene,

@ 45 mm isolasjon i 70 mm stenderfag? OK

@ mykfuge mellom tak - øk gips / hammerband? JA
Ok der ser man. Har 70 mm isolasjon nå= mer resonans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.