6.242 lest ·
32 svar
6k lest
32 svar
Spørsmål om gipsmontering
Ok! Men når det gjelder skruing av gips. Jeg har osb som første lag, deretter gips på det. På xl bygg mente de at det holder å skru gipsen i kantene rett på osb. Dog føles det jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har lektet cc60, og der det faller seg så kjører jeg så klart lengre skruer rett i lekten. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i osb hvis man bare kjører i kantene.TuXy skrev:
Så lenge du har skrudd OSBen i reglene, er det mer enn nok å skru gipsen kun i OSBen.Hoffmeister skrev:Ok! Men angående skruing av gips. Jeg har OSB som første lag, så gips på det. På XL Bygg sa de at det holder å skru gipsen i kantene rett på OSBen. Men det føles jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har regulert cc60, og der det faller seg så kjører jeg selvfølgelig lengre skruer rett i regelen. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i OSBen om man bare kjører i kantene
Gipsplater skrus rundt om samt midt på platen.
Bra at du har OSB bak gipsen, så får du det enklere å feste ting på veggen i fremtiden!
Du kan med andre ord sove godt
Ok, har skrudd kantene og faktisk satt en rad loddrett i midten av hver plate også. Føltes mest riktig, selv om de sa på byggebutikken at det er nok å skru kantene.TuXy skrev:
Takk for hjelpen! Så utrolig bra forum dette for amatører som meg!
Akkurat, loddrett heter det! Du har gjort helt rett som har satt det slik.Hoffmeister skrev:
Selv om de sier at du ikke trenger gjøre det på byggevarehuset... Tja, sett skruer også loddrett i midten.
Alle har vi vært amatører, og det er gjennom å prøve og spørre man lærer.
Lykke til
Sist redigert:
Enten har du misforstått eller så har XL ikke peiling på hvordan det skal gjøres. Du gjorde helt rett som skrudde i midten. Sjekk på noen av de store produsentene av gips sine nettsider, der finnes det hvordan det skal skrus.Hoffmeister skrev:Ok! Men angående skruing av gips. Jeg har osb som første lag, deretter gips på det. På xl bygg mente de at det holder å skru gipsen i kantene rett på osb-en. Dog føles det jo som man vil ha ytterligere noen skruer midt på platen, eller? Har reglet cc60, og der det faller seg slik kjører jeg såklart lengre skruer rett i regel. Men enkelte plater blir jo bare skrudd i osb-en om man bare kjører i kantene
Har brukt 70mm isolasjon. Hvorfor skulle man ha 45? Fyller jo ikke opp ordentlig? Jeg har 70 mm tykk isolasjon i mine innervegger som er regulert med 70 reglernino skrev:
Enkel isoleringsplate, skal visstnok være bra for lyden (eller dårlig egentlig) når lydbølgene går gjennom flere forskjellige lag materialer, det forsvinner mer og mer lyd typ
Noe sånt var det en snekker som forklarte
Noe sånt var det en snekker som forklarte
Men legger du en enkel 45 isolasjonsplate så får du jo 25 mm luft i veggen? Er det bra?nino skrev:
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
En skilleveggs evne til å isolere lyd er basert på prinsippet masse-luft-masse. Økes verdiene på disse parametrene, øker konstruksjonens lydisolerende evne.
Hvis stendere får overlapp eller enda bedre, bygges med separate stenderverk, får vi en frikobling som øker lydisoleringen markant.
Inni veggen oppstår en resonans, og det er her isolasjonen kommer inn i bildet for å absorbere denne resonansen.
Hvis isolasjonen pakkes hardt, forverres materialets absorpsjonsevne. I tillegg bidrar det til at de to sidene av platematerialet "kortslutter" hverandre.
Som svar på spørsmålene,
@ 45 mm isolering i 70 mm stenderfag? OK
@ mykfuge mellom tak - økt gips / takbjelke? JA
Hvis stendere får overlapp eller enda bedre, bygges med separate stenderverk, får vi en frikobling som øker lydisoleringen markant.
Inni veggen oppstår en resonans, og det er her isolasjonen kommer inn i bildet for å absorbere denne resonansen.
Hvis isolasjonen pakkes hardt, forverres materialets absorpsjonsevne. I tillegg bidrar det til at de to sidene av platematerialet "kortslutter" hverandre.
Som svar på spørsmålene,
@ 45 mm isolering i 70 mm stenderfag? OK
@ mykfuge mellom tak - økt gips / takbjelke? JA
Sist redigert:
Ok der ser man. Har 70 mm isolasjon nå= mer resonans?Björn Melander skrev:En skilleveggs evne til å isolere lyd er bygget på prinsippet masse-luft-masse. Økes verdiene på disse parameterne øker konstruksjonens lydisolerende evne.
Hvis stenderne krysses eller enda bedre, settes opp med separate stenderverk, får vi en frikobling som øker lydisoleringen markant.
Inne i veggen oppstår en resonans og det er her isolasjonen kommer inn for å absorbere denne resonansen (er).
Pakkes isolasjonen hardt, svekkes materialets absorpsjonsevne. Dessuten bidrar det til at begge sidens platemateriale "kortslutter" hverandre.
Som svar på spørsmålene,
@ 45 mm isolasjon i 70 mm stenderfag? OK
@ mykfuge mellom tak - øk gips / hammerband? JA