I januar begynner husbyggingen min.
Noe jeg lurer på er hvordan de legger alle spirorør for ventilasjonen til alle rommene i taket?
Huset er et 1-plan. Tykkelsen på taket vil vel være på ca 500-600mm. (sadeltak)
Hullsager de i bjelkene for spirorørene? Hvis de gjør det, blir ikke konstruksjonen svekket da?
Nå vet jeg ikke hvilken diameter rørene har, men si om det er f.eks. 160mm, så er jo det ganske store hull.
Noen som vet?
Man kan fjerne MAKS 20-30mm på tokstoler uten at det påvirker konstruksjonen på takstolene, for å legge eventuelle vannrør. Helst bør man ikke gjøre det.
Om konstruksjonen fra starten er slik at det ikke finnes rom for kanaler andre steder, må takstolene dimensjoneres for hulltaking av denne størrelsen. Likeledes havner kanaltrekking gjennom takstoler, som ofte sitter på cc-1200, i det absolutte bunnsjiktet når det gjelder arbeidsoppgaver. Vanligst er vel at takstolen som sådan ikke er 500mm høy i massivt tre hvis det ikke er ekstreme spennvidder, men en fagverkskonstruksjon eller en saksetakstol, og da trekkes kanaler i mellomrommene mellom overrør og underrør.
Jeg har ikke fått noen ventilasjonstegning ennå. Har fått en konstruksjonstegning på takstoler og de måtte visst være ganske "grove" da huset er 14,4m bredt og i midten vil det være en limtreremse som jeg tror var 115mm * 500mm, rundt 16 meter lang. Så noen form for limtrebjelker som takstoler da det blir en lengde på rundt 8m lange fra yttervegg og så hviler på midtbjelken som ligger på ca 4m høyde. 1200cc har jeg for meg at det var.
Mer bare en av mine 2 millioner tanker som går gjennom hodet daglig om husbyggingen
Skal se nærmere på hvordan de har tenkt med ventilasjon osv.
Ps. Herlig følelse i dag når de parkerte en stor gravemaskin på tomten og mitt egen designede hus snart påbegynnes
Det står VP (varmepumpe) i vaskerommet. Har du valgt varme-løsning? Er det en avtrekksvarmepumpe a lá Nibe 750 så gir det noen ledetråder til ventilasjonen.
Om du kun skal ha en fra-luft varmeveksler koblet til bergvarmepumpen er det vel primært fra-luft kanaler som skal trekkes så om mønet går fra under til overkant i bildet skal du vel trekke en kanal langs takstolene fra wc i venstrekant, en kanal fra baderom i midten av huset og så litt lokal trekking i grovrommet med vaskerom.
Du skal trekke avtrekks-kanaler fra WC og bad inn til vaskerommet. Antar at badet går hele veien opp i mønet i midten? Det virker passende å trekke i isolasjonen mellom to takstoler, omtrent der linjen som skjærer gjennom de tre rommene på tegningen er.
Så trenger du en kanal til kjøkkenet. Den burde kunne gå på lignende måte, litt lenger ned på bildet bare og inn over soverommet nede til høyre.