Hei alle!
Vi tenkte å ha hvitlasert liggende spont panel på veggene i et soverom. Nå lurer jeg på om man må ha noen form for papp, plast, duk eller lignende under disse bordene? Tenkte om man må dekke inn isolasjonen OBS dette er bare innvendige vegger altså ingen yttervegg skal bli bordkledd.
Man kanskje ikke engang skal ha spont panel men kledningsbord?
Noen som vet?
//Robert
Vi tenkte å ha hvitlasert liggende spont panel på veggene i et soverom. Nå lurer jeg på om man må ha noen form for papp, plast, duk eller lignende under disse bordene? Tenkte om man må dekke inn isolasjonen OBS dette er bare innvendige vegger altså ingen yttervegg skal bli bordkledd.
Man kanskje ikke engang skal ha spont panel men kledningsbord?
Noen som vet?
//Robert
Hei Robert! Om jeg har forstått det riktig, har du reist en ny innervegg med komfortisolasjon?
I så fall foreslår jeg kryssfinér og deretter treverket. Men hvis du har mulighet, bør du la bordene ligge i rommet, nøye og rett stablet med tett lagte strø (tinna ribber mellom hvert lag bord), ganske lenge før du spikrer slik at de får tørke ordentlig.
Lasér før du spikrer dem opp, ellers får du trefargede sprekker når treverket forandrer seg! Håper det var til noen hjelp. Johan
I så fall foreslår jeg kryssfinér og deretter treverket. Men hvis du har mulighet, bør du la bordene ligge i rommet, nøye og rett stablet med tett lagte strø (tinna ribber mellom hvert lag bord), ganske lenge før du spikrer slik at de får tørke ordentlig.
Lasér før du spikrer dem opp, ellers får du trefargede sprekker når treverket forandrer seg! Håper det var til noen hjelp. Johan
slår de seg ikke om man lar dem tørke innendørs?Korp-Johan skrev:Hei Robert! Hvis jeg har forstått riktig, har du bygget opp en ny innervegg med komfortisolering?
I så fall foreslår jeg kryssfiner og deretter treverket. Men hvis du har mulighet, bør du la plankene ligge i rommet, nøye og rett stablet med tett lagte strø (tinne ribber mellom hvert lag planker), ganske lenge før du spikrer, slik at de får tørke ordentlig.
Lasér før du spikrer dem opp, ellers får du trefargede glipper når treverket forandrer seg! Håper det var til noe hjelp. Johan
Jo det gjør de! De vrir seg alltid lite grann når de tørker, men jo mer stabile og rett de ligger, desto mindre. Prøv å sørge for at de har ordentlig (og lik) luftspalte så tørker de like mye, og Ikke! i sollys. Da blir de misfarget.
Det er såpass tynne dimensjoner, så det lille de vrir seg presser du til med notkniv eller stemjern når du setter opp bordene. Stikk inn notkniven i underlaget og bøy ned, så du er sikker på at noten er helt nede uten glipe, før du spikrer ned spikeren, så flytter du deg bare langs bordet og gjør det samme. Ta en bordbit av samme dimensjon og not mellom stemjern og den du skal spikre, så slipper du merker. Håper jeg ikke virker barnslig eller overtydelig, men jeg antar at kanskje andre leser også, og det som er fint med dette forumet, er jo at noen er gode og erfarne på visse ting, og andre på annet!
Når jeg likevel later som om jeg er "flinkis"! Når du kjøper treverket, Sorter bort kålløper (langsgående mørke striper i treverket) og kvist. Det er h-e når du skal lasere og ikke kan bruke shellack. Løper og kvist kan blø kåda så lenge som helst! (Kan være slitsomt på soverommet hvis man sitter fast i veggen. He, He)
Siste tipset; (jeg lover!
) Om treverket har en tendens til å sprekke når du spikrer; Slå med hammeren på spissen av dykkerterten så den blir butt(-ere). Da trykker den trefibrene foran seg i stedet for å trenge seg mellom dem, og treverket sprekker sjelden. Det blir sikkert kjempebra! Johan
Når jeg likevel later som om jeg er "flinkis"! Når du kjøper treverket, Sorter bort kålløper (langsgående mørke striper i treverket) og kvist. Det er h-e når du skal lasere og ikke kan bruke shellack. Løper og kvist kan blø kåda så lenge som helst! (Kan være slitsomt på soverommet hvis man sitter fast i veggen. He, He)
Siste tipset; (jeg lover!
Det gjelder som sagt å legge opp virket fint (godt strøet osv.) og legge litt tunge saker oppå, eller stramme spenneremmer rundt hele haugen, eller begge deler. Som Korp-Kalle sier, vil de vri seg litt uansett, men ikke verre enn at man får dem på plass likevel. Jeg pleier også å unngå bord med veldig store kvister i (typ halvparten av bredden eller så), for jeg opplever at de ofte vrir seg veldig brått på slike steder.
Spåntkniv for meg er en kniv som ser ut som om bladet er saget av halvveis, og med egg på den "avsagde" flaten. Altså den som er fremover, sånn at man kan drive den inn i bjelken med hammer. Fy søren for en dårlig forklaring! Men håper dere skjønner uansett.
Om det er korrekt navn har jeg ærlig talt ingen anelse om! Men jeg kaller den etter hva jeg bruker den til.
(Kanskje som å kalle hammeren for "bankeren"?) Nye gode navneforslag mottas med takk! Johan
Om det er korrekt navn har jeg ærlig talt ingen anelse om! Men jeg kaller den etter hva jeg bruker den til.
(Kanskje som å kalle hammeren for "bankeren"?) Nye gode navneforslag mottas med takk! Johan
Jeg trodde at en slik kniv heter stikkekniv.
ok, tusen takk for tipsene!
Et tilleggsspørsmål da...fruen vil ha bred panel i taket på vårt hus, og uten spor. Igjen, typisk rupanel, men kanskje penere og glattere. Hva finnes det for type glatt bred panel, jeg antar at den også må være not og fjær!?
ok, tusen takk for tipsene!
Et tilleggsspørsmål da...fruen vil ha bred panel i taket på vårt hus, og uten spor. Igjen, typisk rupanel, men kanskje penere og glattere. Hva finnes det for type glatt bred panel, jeg antar at den også må være not og fjær!?
Takk robowich!
Skal alltid kalle den for stømkniv fra og med nå!
Skal alltid kalle den for stømkniv fra og med nå!
Klikk her for å svare