I motsetning til ny plast som lukter død, har vi nå fått hjem Beisede Sponplater som lukter godt. Men hvordan er det med sponplater nå for tiden, er de alltid helt ufarlige etter Formaldehydproblemene etc?
Finnes det ingen lenke der man kan slå opp disse produktene mm og sjekke skadestatusen?
Finnes det ingen lenke der man kan slå opp disse produktene mm og sjekke skadestatusen?
Når jeg leser dine innlegg Annaman her på forumet lurer jeg på hvor redd/forsiktig man kan være for diverse. Er det ikke trykkimpregnert tre eller trafoer så er det sponplater.
Våger du å kjøre bil? Risikoen for at du skades i trafikken er garantert tusen ganger større enn at du eller din familie skades av noe av det du tar opp på forumet. Mennesket har vel aldri blitt eldre enn hva vi blir i dag og dø skal vi jo alle hvorfor bekymrer du deg så mye om alt du ser ut til å ha kjøpt og deretter skal finne ut hvor farlig det er? Jeg kan si at om jeg hadde hatt slik noia du har så hadde jeg sjekket opp alt ordentlig før hvert kjøp i stedet for å i etterkant konstatere at det var mindre bra kjøp...
Ta nå denne kritikken på riktig måte, ordet er fritt heldigvis.
Våger du å kjøre bil? Risikoen for at du skades i trafikken er garantert tusen ganger større enn at du eller din familie skades av noe av det du tar opp på forumet. Mennesket har vel aldri blitt eldre enn hva vi blir i dag og dø skal vi jo alle hvorfor bekymrer du deg så mye om alt du ser ut til å ha kjøpt og deretter skal finne ut hvor farlig det er? Jeg kan si at om jeg hadde hatt slik noia du har så hadde jeg sjekket opp alt ordentlig før hvert kjøp i stedet for å i etterkant konstatere at det var mindre bra kjøp...
Ta nå denne kritikken på riktig måte, ordet er fritt heldigvis.
Sverige har to sponplateprodusenter, i Hultsfred og henholdsvis Östersund. Siden begynnelsen av 1990-tallet stilles det harde krav til hvor mye mengden formaldehyd som får lekke ut fra sponplater i eksempelvis møbler. Grenseverdien ligger på 0,12 milligram formaldehyd per kubikkmeter luft.
- Produsentene har ingen som helst problemer med å holde nivåene under grenseverdien og det gjelder også nivåene i importerte sponplater, sier Ulf Rick til TT. Jeg ser ikke formaldehyd i sponplater som noe problem i dag.
[lenke]
Jeg er i moden alder, har en ung kone og et lite barn som jeg vil se voksent og kanskje barnebarn, har eid massevis av biler og vært i alle vestEUland samt en del i øst med bil, nå har jeg to biler og går heller. Gjennom årene ganske godt lest om miljø og helse. Med familien plutselig travelt med ny terrasse og garderober etc., fordi vi har søkt etter mer barnevennlig hus men blir. Vi bestiller alltid naturmaterialer, det blir iblant annet i hastigheten å sjekke og ev. rette på.
Kemi.se er en god kilde til at svenske sponplater er best, Ikeas er fra Slovakia, naturmaterialet fra Polen.
Kona klager over den store trafikken, og vi kjører bil en gang per uke i snitt.
Kemi.se er en god kilde til at svenske sponplater er best, Ikeas er fra Slovakia, naturmaterialet fra Polen.
Kona klager over den store trafikken, og vi kjører bil en gang per uke i snitt.
Klikk her for å svare