Hei.
Holder på å renovere en innredet kjeller, på veggene sitter det (tror jeg) 45mm treregler og sponplater, muligens isolasjon bak. Har revet bort den gamle juteveven og tenkte nå å tapetsere.
Da jeg må helsparkle alt, vurderer jeg om det kanskje er enklere å bytte platene mot gipsplater, eventuelt ikke ha noe i det hele tatt på veggen.
Det er for øyeblikket ingen problemer med fukt i huset, tenkte mest på at når man først holder på, kan man jo forbedre.

På gulvet ligger det lakkert tregulv, vet ikke hvor langt under veggen dette går, får vel anta at det ligger 15mm fra betongen. To av tre vegger i rommet ligger mot yttervegg, den tredje som ligger mot matkelleren burde jeg vel kunne sette 6mm gips direkte over sponet i så fall uten å sette den nåværende konstruksjonen i fare som tross alt har holdt til nå (huset bygget 58, kjelleren innredet trolig tidlig 70-tallet).

Takknemlig for synspunkter av alle slag.

Jeg skulle ha revet bort sponplatene og trelektene og erstattet dette med gips/stålstendere. Det blir uansett ganske slitsomt å helsparkle pluss sliping, så på denne måten får du en mye bedre konstruksjon til ubetydelig mer jobb (dog litt mer penger).

Jobben blir nok enklere på den måten som du sier, slipper også mye slipestøv.
Spørsmålet er da hvordan gulvet er bygget, er det mest sannsynlig at det er montert før veggen slik at den nedre bjelken for veggen ligger ovenpå gulvet?

Går jo kanskje ikke an å svare på uten å se det, men hvordan gjør man vanligvis?

Ta ned alt fra veggene i kjelleren... Pusse (gipspusse) på betonghullsteinen eller hva kjelleren er bygget av og isolere på utsiden - lekter isolasjon og plater på innsiden er et ofog ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.